CHCETE PODPOŘIT TENTO BLOG?

Sdílejte své náměty k výuce zasláním na email corkalenka@gmail.com. Pokud je Vám bližší finanční podpora, můžete tak učinit zasláním jakékoli částky na číslo účtu: 1027540618/5500.

Děkuji všem, kteří již tak učinili:-)

úterý 27. března 2018

Jak na romantickou operu aneb Další tip na skvělou portugalskou knihu

Aktualice 22. 3. 2019
Olga poslala delší partituru i s metodickými pokyny:
"Nejprve si to projedeme s poslechovou mapou od tebe (teď bych asi úplně na začátek dělala tu pohybovku od Lenky Pospíšilové a pak tvojí mapu).
Potom rozdám BMW. Jedna skupina žáků má 2xA, jeden 2x D, jedna skupina H a Gis v druhé ruce a poslední 2x E. Posadím si je tak, abych jim mohla ukazovat. A zkusíme si A část. Do toho pořád někdo hraje triangl a činely z mapy.Konečně dám zvonkohry do části B.V části C pak položíme nástroje, stoupneme si a hrajeme viz noty (2x dupnout, osminky na hrudník), kdo se cítí, může broukat melodii. Nakonec znovu dohrajeme část A."

Aktualizace 14.6. 2018
Naučila jsem se díky Olze Kovaříkové sdílet PDF, proto nabízím portugalské partitury k prohlédnutí:-)

Čas letí... koukám, že od posledního článku už uběhl měsíc. Dneska bych se s Vámi chtěla podělit o nový zdroj, jde o portugalskou řadu knih s orchestracemi pro Orffovy nástroje, velmi se mi líbí a je funkční napříč věkovými kategoriemi. Zajímavá je celá koncepce, kdy se sadou knih a CD prodávají i Orffovy nástroje. Celý set naleznete ZDE, cena je šílená, ale dá se zdarma stáhnout několik dílů bez MP3 na https://www.scribd.com/ To je mimochodem skvělý zdroj i jiných zahraničních publikací.
Jinak nakladatelství ECM má skvělé učebnice hudební výchovy, které jsou také na Scribd ke stažení a v každé najdete celou řadu zajímavých nápadů a věřte, že Vám nebude překážet ani španělština, ve které jsou psané:-)
Z knihy jsem zatím využila Turecký pochod od Mozarta, který najdete v jednom z předchozích článků a jehož partiturka je k dohledání i na Pinterestu. Tento a minulý týden jsem dělala s 8. třídou romantickou operu a využila fanfáry z opery Aida a pochod z Carmen.
Partitura:
Video se střiženou nahrávkou:



Zkoušela jsem v jedné třídě s nástroji podle partitury, ale také jsem zkoušela jen hrou na tělo a to fungovalo také výborně. Určitě vyzkoušejte.
Bubínek=úder rukou o lavici
Tamburína - pleskání o nohy
Dřívka = tleskání
Plíšky/rolničky = ruka o hruď
Obdobně jsem dělala i Carmen
Místo činelů jsem dětem, spíš jen pro moment překvapení, přinesla plastové talíře, což sklidilo úspěch, doporučuji pořídit:-) Škrábáním na vroubkované dno jsme tak dobře zasuplovali i rumbakoule... a jeden talíř stojí 2 koruny.
Video s hudbou:



Prosba k Vám:-)
Chtěla bych Vás poprosit, kdybyste knihu stahovali a dohledávali k partiturkám MP3, abyste se podělili, protože například k populární hudbě jednotlivých žánrů jsou uvedené portugalské písně ve španělstině, ale jistě půjde dohledat nějakou obecně známou skladbu a partitura půjde u mnoha z nich i tak dobře využít, ale i můj den má také jen 24h, proto to ode mě spíše nečekejte:-)


1 komentář:

  1. Haha, líbí se mi tam ty překvapivé činely. Ty totiž dávají každé správné monumentální opeře ten pravý dech. :) Pamatuji si, když jsme byli ve Veroně v amfiteátru na Aidě, když tam přišla ta monumentální část a najednou tam trio činelistů vypálili takovou ránu, že polovina publika nadskočila. Takhle se dělá drama! :)

    OdpovědětVymazat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/