Dnes nabídnu něco z českých zdrojů. Určitě znáte časopis Hudební výchova, který vydává PedF UK. Tam jsem před lety našla velmi pěknou inspiraci pro projekt. Celé číslo, ze kterého budu citovat najdete zde. Myslím, že si každý něco z nápadů pana Václava Salveta vybere. Červen je pro toto téma jako dělaný.:-)
Afrika se otevírá – hodina
rytmů
Osobně mám nejraději i v hodinách
hudební výchovy uspořádání v kruhu. Každý student
vidí všechny ostatní, o mnoho
snadněji a plynuleji přebírá vedoucí
roli kupříkladu v zadávání
rytmů a podtrhuje to myšlenku vzájemného obohacování se. Takto
jsme tedy začali také my, v rámci
malého bubnovacího workshopu.
Po malém rozehřátí hrou na tělo
jsem začal bubnovat jednoduché
rytmy, které po mně studenti
opakovali. Nejprve jsme začali
jednotaktovými, později plynule
přešli k dvoutaktovým motivkům.
Navázal malý teoretický exkurz do
světa bubnovacích úderů: Open,
bass a slap jsme po vysvětlení
procvičili opět nejprve echem,
v jednoduchých kombinacích maximálně
dvou druhů úderů. Potom
jsme nechali ještě oběhnout dokola krátký motiv pouze v jednom druhu
úderu, abych se ujistil o jeho
správném zvládnutí a napravil
u jednotlivců případné nedokonalosti.
Teď už mohli převzít úlohu
„předbubnovávače“ sami studenti.
Nejprve každý jednu vlastní frázi
dokola, později na přeskáčku (navazuje
ten, na kterého předchozí
předbubnovávač pohlédne, komu
„věnuje“ svůj motiv).
Poznámka pro učitele, kteří
nemají dostatek nástrojů nebo
nevlastní bubny žádné. Většinu
cvičení je možné provést obdobně
hrou na tělo (pleskáním,
tleskáním, dupáním a luskáním).
Starší děti ovšem nesmíme odradit
volbou příliš jednoduchých rytmických
motivů, aby nám nebyly
odměnou zmínky o „mateřské
školce“. Ti, kteří by si chtěli nástroje sami postavit, naleznou níže
návod pro stavbu jednoduchých
bubínků z finančně nenáročných
materiálů. Nápomocen zde jistě
může být učitel dílen, který může
zajistit potřebné prostory a případné náčiní.
Můj tip - plastové kýble různých velikostí, které vám milerádi dají ve školní kuchyni:-)
Pro školní potřeby jsou tyto tři
údery bohatě dostačující. Můžeme
je použít na conga, bonga i djembe
[džembe].
1. Označením „open“ označujeme
znělý úder. Dlaň ruky při něm dopadne
na okraj bubnu, prsty ale hned odskočí. Tak netlumí chvění blány a může
vzniknout plný, znělý zvuk.
2. Oproti tomu při úderu zvaném
„bass“ zůstane ruka ležet. Buďto pouze
dlaň, jako na obrázku, nebo celá dlaň
i prsty utvoří dutý prostor (ruka je jakoby
vypouklá, kdybychom ji obrátili,
mohli bychom do ní nabrat vodu). Po
úderu tak vznikne krátký, tlumený,
basový zvuk.
3. Nejtěžší bývá pro studenty zpravidla
„slap“. Je podobný úderu „open“,
ale prsty dopadnou postupně na kůži
a zůstanou na ní ležet. Vznikne tak
krátký a ostrý zvuk.
Návod na výrobu bubnů
Materiál: květináče, tapetové
lepidlo, role svačinového papíru,
štětec, nůžky, podkladový materiál,
barvy, provázek.
Postup: V případě, že je díra
na spodku květináče příliš malá,
zvětšíme ji opatrně pro lepší zvuk
např. důlčíkem a kleštěmi. Poté
květináč položíme dnem vzhůru
na svačinový papír a obkreslíme
jeho obrys s okrajem asi 8 cm.
Papír z obou stran potřeme tapetovým
lepidlem, přiložíme na horní
hranu květináče a uhladíme. Tak
postupně přikládáme 4–8 vrstev.
Provázkem můžeme dokola upevnit
a necháme zaschnout. Nakonec
je možné ještě bubínek vyzdobit
barvami.
Jinou možností je výroba bubnu
z odpadové roury, na jejíž okraj
nalepíme proužek oboustranné
lepenky a přes okraj napneme
pevnou fólii.
Pata pata
Pro africkou hudbu je charakteristická
jednoduchost základních
motivů, umožňující předávání
melodií a rytmů v rámci ústní
tradice. Jednoduché struktury se
drží i africká populární hudba
20. století. K těmto kompozicím
patří i „Pata pata“, píseň jihoafrické
zpěvačky Miriam Makeby, kterou
jsme zpracovali v instrumentální
verzi a uvádíme v příloze
tohoto časopisu. Melodii dialogu
zpěvačky („A saguguka sathhi
beka“) a sboru („natsi pata pata“)
převzala v našem případě flétna,
která odlišila hranou „odpověď
sboru“ dynamicky. Pokud jsou
k dispozici flétny dvě, převezme
jedna melodii sboru, jedna melodii
sólovou. Je ovšem také možné přenechat
flétně pouze sólo a melodii
sboru zpívat s dětmi. Jak jsem si
vyzkoušel, je to vděčná skladba pro
zpěv ve třídě, protože „odpověď“
zůstává v průběhu celé písně stále
stejná. Zážitek úspěšného zvládnutí
skladby tak žáci mohou pocítit
velmi rychle. Při opakovaném návratu ke skladbě je pak možno
přidat ještě druhý hlas.
Aya ngena ( různé úpravy)
Tato píseň nejde z uší, jak mi
potvrdili studenti další den po
prvním nácviku písně. Vydrží znít
v hlavě celý den. Nabízí ideální
možnost zapojení schopnějších
zpěváků, kteří převezmou jednotlivé
hlasy či sólo.
Při nácviku afrických písní působí neznámý text často dvousečně.
Když už je zažitý, vystupuje podpůrně,
protože vznikl zpravidla
současně s melodií. Dokonalou
souvztažnost s původním textem
pocítíme zejména při následném
zpěvu písní (např. afrických spirituálů)
na texty různě zdařilých
pokusů o překlad. Text využíváme
většinou při rytmických cvičeních
jako oporu rytmu (osvědčuje se
otextování zejména složitějších
ostinátních doprovodných figur).V našem případě jsme použili
opačnou oporu a „podepřeli“ text
rytmem. U afrických písní může
totiž působit samotný text jako
překážka, protože se v akustické
formě děti nemají při jeho zapamatování
– co se významů týče – „čeho
chytit“. Zvolili jsme proto opět
osvědčenou metodu echa, doplněnou již osvojeným bubnováním.
Předříkávání textu jsem doplňoval
tichými údery v totožném rytmu,
takže rytmus bubnů zde působil
podpůrně pro text a jeho naučení
nepůsobilo jako nudný dril.
Doprovodné bubnování mělo
pak při závěrečném předvedení,
jak je vidět z hudebního zápisu, tři
formy: výplň pauz (úvod), rytmu
totožného s textem (část B), ostinátní
figury (zbylé části písně).
Předvedení
Teprve v závěrečném předvedení
se plně propojila hudba
s výtvarným projevem. V průběhu projektu se sice pracovalo
společně na výtvarném ztvárnění
témat, před závěrečným koncertem
se však hudebna proměnila
v africkou říši masek, nástrojů,
kašírovaných zvířat pralesa, kreseb
a dalších výtvarných ztvárnění
tohoto inspirativního kontinentu.
Kromě již uvedených písní Pata
pata a Aya ngena jsme přidali ještě
malou improvizaci, kterou jsme
pracovně nazvali „Úder srdce“.
Jeden ze schopnějších bubeníků se
ve ztichlém kruhu soustředil na tep
svého vlastního srdce. Nechal se
jím inspirovat pro první ostinátní
rytmus, který začal hrát na svůj
buben. Ostatní se postupně přidali
se svým vlastním rytmem. Když
už se všichni připojili a ujistili ve
svém rytmu, dal vedoucí rytmické
znamení k dvoutaktové pauze
na zvon „Agogo“. Po odpočítání
v novém tempu opět všichni nasadili
svůj rytmus. Takto se tempo
zrychlilo několikrát. Snad v této
závěrečné improvizaci mohli hráči
i posluchači zažít alespoň náznak
pravého afrického zvuku a radosti
z muziky, která nepřišla zvenčí ani
z notového zápisu, ale z hudebníků
samotných.
Můj tip na další píseň se skvělou a jednoduchou hrou na tělo. Jen osvojit si ji musíte nápodobou:-)
Tak to je dnes vše, doufám, že minimálně další tip na zdroj se Vám bude hodit:-) Těším se na Vaše komentáře.
Pořídit dnes dětem dětské školní potřeby není bohužel taková legrace jako dříve. U nás totiž třeba zkrachovalo velké množství kamenných obchodů, a tak se musíme vydávat mnohdy i 40 km do nejbližší prodejny a to mi teda věřte že při cenách benzínu a nafty není levná záležitost.
OdpovědětVymazatKdyž už se ty děti zase vracejí do školy, tak je to bohužel opět spojené s vysokými výdaji, to mě teda tak strašně moc obtěžuje že to ani pěkné není. Asi vyzkoušíme s manželem ty investice do P2P ať máme zase nějakou dobrou motivaci potom dětem kupovat lepší vybavení. Vyzkoušíme to asi přes www.julu.cz
OdpovědětVymazat