Přeskočit na hlavní obsah

Co se hodí k Africe a konci školního roku aneb Hrajte si

Aktualizace 21.10.2017
Obwisana se sáčky z mé hodiny v 7. A.

Konec školního roku není pro "hudebkáře" vůbec jednoduchý, ti aktivní se sem zřejmě přes všechna svá vystoupení a přípravu na ně nedostanou a ten zbytek snad uvítá nějaké tipy pro přežití:-) náročného období, kdy je těžké přimět děti ještě k nějaké aktivitě. Chtěla bych zároveň navázat na minulý článek.
1) Oblíbená ghanská písnička Obwisana
Toto je velmi oblíbená písnička, jednoduchá a zároveň se v ní dá využít hra s kamínky nebo ozvučnými dřívky, hra na rytmické nástroje i boomwhackery, můžete připojit druhý hlas. Zkrátka obměn má tato "věc" hodně.
Učte se určitě "hrou na ozvěnu" po frázích, to má úspěch, můžete rovnou doprovodit na bubínek. Zařazují většinou po rozezpívání, a pak už si hrajeme podle situace a nálady:-) Většinou v každé třídě vyberu jinou aktivitu, aby nás to všechny bavilo. Děti si pak mezi sebou sdělují, to je vtipné sledovat.

Hra s kamínky - kruhová aktivita
Při této hře je vhodné vyjít od významu slov písničky, který je prostý: "Kámen mi poranil ruku, babi." Před každé dítě položíme kámen a v rytmu jej nejdříve podáváme sousedovi po pravé straně, pak můžeme hru ztížit a přidat ještě jeden kámen viz video. Jen se, prosím, neberte moc vážně:-) Na kameny je možné napsat i fixem nějaký pěkný vzkaz, přání na prázdniny, nebo cokoli jiného (doprovodný rytmus, v rytmických slabikách či notách) - pak třeba v rondové formě střídáme - jednou předáváme, jednou hrajeme kamínky o sebe rytmus, který na nich máme napsaný, pak zase předáváme, můžeme i přestat na chvilku zpívat, pak volně navázat - dobré pro hudební představivost a paměť, nebo si čteme daná přání:-)... možností hodně:-)

Hra na tělo
Tuto aktivitu můžete obměnit dle libosti. Našla jsem návodné video:

Hra na boomwhackery/bobotubes
Písničku lze velmi jednoduše doprovodit na melodické nástroje či bw, Notový zápis jsem transponovala do C dur, aby korespondoval s videem, ale i v D dur není problém (tóny DGA). Pokud využijete zvonkoher, metalofonů či xylofonů, vyndejte nepotřebné kameny.
Pěknou úpravu pro orffovy nástroje najdete zde.


Hra na rytmické nástroje
Úplně jednoduché rytmy
Rytmy dobře využitelné pro hru na kýbl:


Využití kelímků:
Velmi efektní a jednoduchá sluchová hra:-)


Na závěr bych chtěla moc poděkovat Patricii Zrnčíkové ze Slovenska, která zaslala mnoho videotipů a zpracované bingo(hudební nástroje) Jen jsem ještě nestihla vše projít, až tak učiním, máte se na co těšit:-)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...