Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se.
Aktualizace: 4.9. 2017
Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory.
Aktualizace 10.6.2017
Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti.
1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje"
Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země.
Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři osminy naváží talíře viz partitura níže.
2) Instrumentace
Ve druhé fázi přecházím k instrumentaci, pak k propojení hry i s plachtou a na závěr propojuji s reálným zvukem, to opravdu zkuste, stojí to za to:-)
Překvapivě pěkné je propojení instrumentace s reálným zvukem (Vinořského potoka:-) ) Zvuk potoka zaznamenaného na diktafon naleznete ZDE.
Poslechová mapa
Přikládám i ověřenou poslechovou mapu, kterou jsem udělala s vazbou na vlastivědné znalosti v 5. třídě.
Stopáž se téměř kryje s úryvky z domina níže.
1) motiv - zakresli, kde začíná řeka Vltava, lze doplnit i název pohoří (Šumava)
2) motiv - označ nástroj, který slyšíš
3) motiv polky - označ taktovací schéma (je to na dvě či tři doby?)
4) motiv vil - vybarví podle citu
5) motiv Svatojánských proudů - zakreslí dynamiku
6) motiv Vyšehradu - na kterém břehu řeky se nachází Vyšehrad (pravém břehu)
7) motiv soutoku - Doplň, do které řeky se Vltava vlévá - Labe
Původní článek:
Práci s poslechem Vltavy vybírám zcela záměrně, protože si myslím, že se nenajde učitel hudební výchovy, který by se dovedl tomuto poslechu vyhnout a také proto, že mě mrzí, že se u poslouchání Vltavy, potažmo Mé vlasti, děti většinou hrozně nudí a v lepším případě hlásí: "To znám z reklamy na pivo!" :-) Aby tomu bylo trochu jinak, nabízím několik tipů pro práci s touto skladbou.
Práce pro 1. stupeň
Myslím, zajímavá zejména poslední částí, kdy děti tančí s igelitovou plachtou (na zakrytí ploch při malovaní), stojí pár korun a udělá hodně služby a dobře symbolizuje řeku.
1) Pracovní list
Možná někomu z Vás lezou na nervy pracovní listy, souhlasím, nemělo by se v hodinách hudební výchovy moc psát... Pokud zvládnete obsah listu udělat jako společnou práci/debatu s "myšlenkovou mapou" na tabuli, jen do toho. Pracovní listy předkládám, abyste se do toho vůbec chtěli pustit, usnadní hodně práce. Ti, kdo znají, naleznou snad alespoň trochu inspirace.
Úryvky k druhé části pracovního listu:
2) Práce s igelitovou plachtou (podle počtu dětí ve třídě zvolíme počet plachet - obvykle 2 skupiny = 2 prameny)
K této práci se hodí prvních 5:40 z https://www.youtube.com/watch?v=Zz9okzlhDSk
Pokud máte třídu zvyklou na netradiční způsob práce, můžete symboliku k úryvkům vymýšlet společně. Igelit symbolizuje vodu. Jak by mohla vypadat pramenící řeka? Budete možná překvapeni, na jaká řešení společně přijdete. Igelitovou plachtu před puštěním hudby rozbalíme a srolujeme nejlépe úhlopříčně, jako když ždímáme prádlo. Při motivu pramenící řeky každý drží vzniklé "igelitové lano" a společně se pohybujeme jako pramen řeky. Při hlavním tématu plachtu roztáhneme, děti drží za okraje a vlníme s ní, dojde i k hezkému zvukovému doprovodu, při polce položíme plachtu na zem a "tančíme" - poskakujeme v polkovém kroku po obvodu plachty.
Tip: Při opakovaném poslechu můžeme pustit třeba jen úryvek polky a ptát se, odkud hudba pochází? Pak rozdělíme dětí "alá" prvý, druhý na dur a moll:-) a vytvoříme dva soustředné kruhy, pohybující se protisměrně. Děti se střídavým podáváním rukou proplétají v rytmu polky.
Tato práce s plachtou se dá využít i pro různé akademie, pak doporučuji plachtu při výtvarné výchově modře pomalovat.
Pro 2. stupeň:
Jako motivaci v úvodu pouštím ráda k různým skladatelům vybraný úryvek z pořadu Toulky českou minulostí, který je volně ke stažení na stránkách Českého rozhlasu. Zde jsem vybrala část věnovanou vzniku cyklu symfonických básní Má vlast. Aby děti byly motivovány poslouchat, zadávám jednoduchý úkol. Poslouchejte, po skončení se zeptám na několik otázek. Jak se jmenuje známý cyklus symfonických básní od B. Smetany? Kolik má částí a jak se jednotlivé části jmenují?
Úryvek z pořadutrvá 5 min. To je, myslím, tak akorát...
Poté společně projdeme jednotlivá témata/úryvky, můžete využít text z volně dostupné publikace Nebojme se klasiky. Abychom přiměli děti k pozornosti, je dobré vypsat témata dopředu a pouštět je "na přeskáčku" s tím, že číslují podle poslechu.
Motiv pramenící Vltavy
Hlavní téma
Lesní rohy - lov
Vesnická svatba
Víly
Svatojánské proudy
Hlavní téma v Edur
Vyšehrad
Závěr
Poté rozdám do dvojic domino, pustím celou Vltavu, většinou ani celou nedoposlechneme a děti skládají v průběhu poslechu. Složí i ti, kteří neznají notopis, stačí orientace, navíc přece už "vědí", jak jdou témata za sebou... Do sešitu by se dívat ale neměli.
Všechna videa jsou velmi snadno převeditelná do formátu MP3 (rovnou při stáhnutí) pomocí programu Atube, který je volně k dispozici na slunecnici.cz
Lze také navázat písní Široký, hluboký, rozezpívávat se na "vltavské motivy" přes rourku do vody v kelímku - hodně efektní, hlavně pro uklízečku:-)), ale zvuk zajímavý. Jako rourku používám uříznutý kus z krytu na kabely, prodává se na metry, hodně laciný a využitelný třeba i na výrobu velmi populárního kazu. Možností je hodně...
Pokud byste se chtěli věnovat Mé vlasti projektově, velmi pěkný rozbor Šárky ve formě aktivního poslechu najdete v publikaci J. Herdena My pozor dáme a nejen posloucháme
Literární přesah v povídce Vltava Z. Svěráka.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/