Přeskočit na hlavní obsah

Kelímky aneb Za málo peněz hodně muziky

Je to pár let, co byl na internetu obrovským hitem "Cup song" , děti z deváté třídy za mnou tehdy přišly, zda bychom se ho nemohli naučit na závěr školního roku. Nakonec vystupovaly s něčím jiným, ale myšlenka mi zůstala a vzniklo toto :-)
1) Rytmická rozcvička s kelímky
Popíšeme kelímky rytmickými slabikami, pokud koupíte bílé kelímky, můžete je popsat lihovou fixou, já mám čiré, proto jsem vytiskla slabiky na papír, zalaminovala, rozstříhala a na kelímky přilepila oboustrannou izolepou.
Rytmy k vytisknutí:

Utvoříte kruh, po kruhu pošlete do sebe vložené "rytmické kelímky", každé dítě si vezme jeden. Poté si sednete doprostřed nebo obcházíte kruh a na bubínek ťukáte dvoudobé metrum, nebo můžete hrát střídavě tóny kvinty na melodický nástroj (metalofon, xylofon, bw, zvonkohru). Děti postupně hrají své rytmy hrou na tělo a kelímek a ostatní ihned opakují jako při hře na ozvěnu.
2) Doprovod poslechu hrou na kelímky
Velmi oblíbená kruhová aktivita.
Metodika nácviku: 
a) jednoduché předávání
Děti sedí v kruhu, každé má před sebou jeden kelímek dnem vzhůru, připraví si pravou ruku, učitel říká raz a dva. Na raz uchopí pravou rukou kelímek, nadzvedne a na dva dá před souseda po pravé straně, takto si posílají děti kelímky po kruhu. 


b) složitější předávání
Princip obdobný jako u a), jen těžší rytmus.


c) doprovod rytmem z "Cup songu"
Je velmi efektní.
Popis:




Pokud již máte pocit, že dětem rytmus jde, pusťte si k rytmice nahrávku. 
Vhodné skladby k doprovodu:
Kankán  s hrou na kelímky alá "Cup song" zde
Beatles - Žlutá ponorka s hrou na kelímky alá "Cup song"zde
Radeckého marš s hrou na kelímky alá "Cup song":


Můžete vybrat poslech tematicky k teorii, kterou zrovna probíráte. S malými dětmi pochopitelně klidně zůstaňte u jednoduchého předávání i k poslechové skladbě.

3) Hra s kelímky doprovázená beatboxem ("bum" a "čč") nebo rytmickými nástroji
Do vnitřku kruhu vyberete několik děti, které doprovodí hru na kelímky beatboxem nebo rytmickými nástroji. Děti můžete obměňovat.

Tip
Na článek v Hudební výchově, který se tomuto věnuje, autorkou je Jitka Kopřivová
Hudební výchova, podklady a videa naleznete ZDE.

Komentáře

  1. To je fajn, nakoupím papírové kelímky a přinesu je do hodiny. Jednu hodiny budeme mít tvořící, kdy si je děti budou různě pomalovávat a tak. Spojí se to trochu s výtvarkou. A ve druhé pak budeme hrát. Super je, že máte i ty patterny na rytmiku. Mě vždycky trvá hrozně dlouho, než něco smysluplného vymyslím :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...