CHCETE PODPOŘIT TENTO BLOG?

Sdílejte své náměty k výuce zasláním na email corkalenka@gmail.com. Pokud je Vám bližší finanční podpora, můžete tak učinit zasláním jakékoli částky na číslo účtu: 1027540618/5500.

Děkuji všem, kteří již tak učinili:-)

úterý 14. března 2017

Pentatonika pro velké i malé

V dnešním článku nabídnu dva tipy pro práci s pentatonikou. To je prostor, který nabízí opravdu velké možnosti. Pokud byste někdo věděl o tipu na soudobou písničku v pentatonice, sem s ní :-)

1) Pentatonické ostinato
Našla jsem video, které se nazývá pentatonic patchwork. Jde o jednoduchý ostinátní vícehlas, nácvik je možný přímo s videem. Výborné je i k osvojení fonogestiky. Přepsala jsem do pentatoniky v C dur a to kvůli snadnému použití boomwhackerů či jiných melodických nástrojů Orffova instrumentáře. Je možné zpívat jen melodii a doprovázet ostatními hlasy na nástroje.

Melodie - písnička:

s

Pohrála jsem si i s textem: Můžete otextovat s dětmi.Za sdílení vašich nápadů budu jásat:-)
Známe všichni pentatoniku?
Zpívej pět tónů SO LA MI RE DO.
DO DO RE RE MI SO LA SO MI.
Pentatonika nás pohladí:-)

Notový záznam ostinat:


Komplet s doprovodem naleznete zde.

2) Doprovod písně v pentatonice(přenos na jakoukoli pentatonickou píseň možný):
Každý z vás jistě někdy nacvičoval s dětmi taneček na píseň Zuzana. Ale všimli jste si někdy, že tato písnička je z velké části psána v pentatonice? Co to pro nás znamená? Vyndejte na zvonkohrách kameny F a H a můžete nechat děti improvizovat. Doporučuji nejdříve hrát v rytmu nějakých slov - Zu-za-na (tyty tá), Slun-ce (tá-tá). Nebo zařadit jako mezihru mezi slokami. I improvizaci je třeba dát pravidla:-)
Písničku tak obléknete do neobvyklého kabátu a děti to bude opravdu bavit:-)


Pokud byste chtěli sáhnout po ověřené klasické aranži pro Orffovy nástroje, velmi pěkné naleznete ve dvou variantách - lehčí ZDE a těžší ZDE.
Ta těžší vypadá takto:

To je pro tentokrát vše. Mockrát děkuji za vaše komentáře, sdílení vašich nápadů (Olgo, díky) a upřesnění notací (I will survive od Jany Kotlerové) . Budu ráda, když budete i nadále aktivní, mám z toho radost :-)

1 komentář:

  1. Na kanálu Musication je k Zuzaně video: https://www.youtube.com/watch?v=kKN56BcCjeE

    OdpovědětVymazat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/