Nový materiál, pro detaily klikněte na obrázek.
Motivace - hra na kelímky
Hodinu jsem začala rytmikou a hrou na kelímky, koupila jsem po delším hledání tyto a jsem s nimi opravdu spokojená. Nápodobou po mně děti opakovaly různé rytmy, od ťukání, šoupání po lavici, kombinace - kelímek o nohu a ťukání. Vytvořili jsme i tříhlasé ostinato, kelímek držíme dnem vzhůru, první rytmus - TÁ - klepnutí o stehno + TYTY ťukání prstem o dno, druhý - položíme kelímek na lavici dnem vzhůru a se slovy chytnu - pošlu - chytnu-pošlu -šoupeme z jedné ruky do druhé a třetí rytmus vychází z cupsongu (TÁ,TÁ, TYTY TÁ nadzvednu). Pak jsem pustila tuto renesanční nahrávku a rytmy jsme postupně hráli do ní. Následovalo vyvození tématu hodiny.
Křížovka s losováním
Pokračovali jsme netradiční křížovkou. Netradiční je v tom, že děti doplňují nové informace, které ještě neznají, poznávají je právě během luštění. Děti pracovaly ve dvojicích, každý z dvojice dostal křížovku a společně měly jeden pytlík s lístečky. Měly vždy vylosovat jeden lístek, pročíst legendu přiřadit tam, kam myslí, že patří. Opakovaně tak nenásilně četly informace k renesanci.:-)
Legenda:
Losovací karty k tisku na A4 :
Hodinu jsem začala rytmikou a hrou na kelímky, koupila jsem po delším hledání tyto a jsem s nimi opravdu spokojená. Nápodobou po mně děti opakovaly různé rytmy, od ťukání, šoupání po lavici, kombinace - kelímek o nohu a ťukání. Vytvořili jsme i tříhlasé ostinato, kelímek držíme dnem vzhůru, první rytmus - TÁ - klepnutí o stehno + TYTY ťukání prstem o dno, druhý - položíme kelímek na lavici dnem vzhůru a se slovy chytnu - pošlu - chytnu-pošlu -šoupeme z jedné ruky do druhé a třetí rytmus vychází z cupsongu (TÁ,TÁ, TYTY TÁ nadzvednu). Pak jsem pustila tuto renesanční nahrávku a rytmy jsme postupně hráli do ní. Následovalo vyvození tématu hodiny.
Křížovka s losováním
Pokračovali jsme netradiční křížovkou. Netradiční je v tom, že děti doplňují nové informace, které ještě neznají, poznávají je právě během luštění. Děti pracovaly ve dvojicích, každý z dvojice dostal křížovku a společně měly jeden pytlík s lístečky. Měly vždy vylosovat jeden lístek, pročíst legendu přiřadit tam, kam myslí, že patří. Opakovaně tak nenásilně četly informace k renesanci.:-)
Legenda:
1. Jsem jedním z popravených pánů
na Staroměstském náměstí v roce 1621, reprezentuji renesančního člověka
v tom nejlepším slova smyslu. Mé jméno je
_ _ _ _ _ _ _ Harant z Polžic a
Bezdružic.2. Renesance a tím i novověk jsou spjaty s velkým objevem Kryštofa Kolumba, který doplul v roce 1492
k „novému světu“ jménem _ _ _ _ _ _ _ .
3. Umělecký směr, jehož název znamená
v překladu ZNOVUZROZENÍ.
4. Pro renesanci je příznačné heslo: _ _
_ _ _ diem = užívej dne.
5. Označení oblíbené hudební i literární
formy vycházející pravděpodobně ze slova matricale=píseň v mateřské řeči.
6. Renesance je spjata s mnoha _ _
_ _ _ _ v lékařství, astronomii, geografii…
7. Velmi oblíbená byla vokální _ _ _ _ _
_ _ _ _ neboli mnohohlas
8. Centrem renesance byla země tvaru
kozačky _ _ _ _ _ _ .
9. U nás se stal centrem renesance Pražský
hrad v době, kdy vládl _ _ _ _ _ _ _ II.
Tajenka:
Označení pro zpěvník. Tyto zpěvníky byly velkého rozměru, aby z každého
z nich mohl zpívat celý sbor - v tomto období nejčastěji literátská
bratrstva. V Čechách se jich dochovalo několik set a jsou nejen zdrojem
hudebních památek, ale i důkazem vysoké knižní a výtvarné kultury v Čechách.
Losovací karty k tisku na A4 :
Křížovku online v aplikaci Toglic
To vše jsme ještě doplnili krátkým povídáním, ukázkou vokální polyfonie a zápisem.
Píseň Batalion
Zbytek hodiny jsme věnovali písni Batalion, kterou jsme doprovodili hrou na kelímky (bubínky).
To je protentokrát vše. Mějte hezké babí léto!
Žádné komentáře:
Okomentovat
Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/