Přeskočit na hlavní obsah

J. Ježek - Bugatti step - aktivní poslech

Konečně jsem se odhodlala. Chce to změnu, souhlasíte? Mým cílem je nadchnout co nejvíc lidí jako jsem já, aby si nenechávali své nápady pro sebe a pomohli tak hnout s tím, jak se ještě na mnoha školách učí. Naivní, vím, ale chci to zkusit:-)

Jsem na mateřské a po škole se mi trochu stýská, učila jsem 6 let na ZŠ, hlavně hudebky od 4. do 9. třídy a učení mě baví, Chtěla bych "nakazit" co nejvíc z Vás:-) I když učit 30 "kousků" v 9. třídě chce opravdu hodně nápadů, aby se z hudebky nestala hodina utrpení a strachu pro obě strany,

Radost mi udělají všechny Vaše postřehy, reflexe, kritika... Prostě všechno, co mi poskytne zrcadlo a co bude důkazem, že nápady, které tady uvedu, dál fungují a žijí.
Každý týden sem vložím jednu přípravu s metodikou a uvidíme, co se z toho po čase vyklube.

Jako první "kousek" jsem vybrala aktivní poslech Bugatti stepu od Jaroslava Ježka. Vhodné snad pro kteroukoli třídu:-) Dělala jsem s různými obměnami ve 4. třídě při tématu Hudba jako řeč a v 9. třídě, když jsme se dostali k J. Ježkovi.

Celé Vám mohu zaslat emailem v PDF nebo Wordu včetně MP3




Motivace
Dnes společně odhalíme jedno z tajemství hudby, a sice že může fungovat jako řeč. Nevěříte? Hudba vám bude vyprávět příběh a vy se pokusíte společnými silami ve skupině přijít na to, o čem vypráví.
Skupinová práce
Necháme děti vylosovat kartičku s obrázkem, potom jim dáme pokyn, ať si na základě shodného obrázku sednou spolu do skupin. Děti upozorníme, aby věnovaly pozornost tomu, co na kartičce je. Obrázky mají být zachycením určitého zvuku. Popis: zvuk klaksonu, zvuk při zavírání dveří, zvuk motoru, zvuk šlapání nohy na plyn.





Stránka k tisku kartiček. Doporučuji zalaminovat.
Dáme dětem 2 minuty na to, aby se domluvily, jak daný zvuk co nejlépe napodobit (rozuměno citoslovcem, dětem můžeme přiblížit na příkladu podobné dvojice: zvonek = TRRRRR, děti by měly navrhovat slova typu TŮŮ, CVAK, BRMBRM, VRRRR,…. Vyzveme je k  předvedení zvuku. Aby všechny zvuky jednotlivých skupin dobře vyzněly, měly by je děti několikrát (ostinatně) opakovat. Pokud je třída v rytmické činnosti zdatná, můžeme se společně pokusit o rytmický vícehlas viz. pracovní list.

Pustíme poslechovou ukázku (J. Ježek - Bugatti step)
Děti mají za úkol poznat hudební nástroj, který skladbu hraje, a společně vymyslet krátký příběh nebo situaci, kterou jim hudba připomíná, jakou v nich vzbuzuje náladu. Po doznění skladby jim necháme chvilku k ujednocení jejich nápadů. Poté si jednotlivé skupiny vyslechneme. Pak dětem prozradíme, kdo skladbu složil a jak se jmenuje. Pozornost můžeme věnovat krátkému vyprávění o závodech aut - „bugatek“, které v roce 1931 Jaroslava Ježka tak ohromily. Následuje návrat k  tématu, že hudba funguje jako řeč. Jak myslíte, že hudba vyjádří zvuk motoru? Pustíme úryvek ze střední části Bugatti stepu. 

Sílu motoru dávají písty, které se pohybují nahoru a dolů. My si na takové písty zahrajeme. Budeme nejsilnější motor na světě. Poté pustíme celý Bugatti step ještě jednou a děti mají za úkol v okamžiku, kdy uslyší známý úryvek, předvádět po dobu jeho trvání písty v motoru, což je během celé skladby 3x.
Tip:        
Obměna pro 9. Třídu. Motivaci s kartičkami doporučuji, budou překvapeni, že si můžou hrát a bude je to bavit - vyzkoušeno. Moment překvapení je podle mě hodně důležitý! Místo pohybové aktivity. K úryvku ukázat dvě notové ukázky s úkolem, kterou z následujících ukázek slyšíte? Poté pustit celý Bugatti step a ptát se, kolikrát daný úryvek ve skladbě zazní.
Tak to je napoprvé vše. Hodně zdarů při zkoušení. Těším se na případné reakce. 
Hudební výchova, škola, vzdělání, klasická hudba, nebojte se  klasiky, czech music, music lessons, school, teacher. hudební nástroje, jazz.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...