Konečně jsem
se odhodlala. Chce to změnu, souhlasíte? Mým cílem je nadchnout co nejvíc lidí
jako jsem já, aby si nenechávali své nápady pro sebe a pomohli tak hnout s tím,
jak se ještě na mnoha školách učí. Naivní, vím, ale chci to zkusit:-)
Jsem na mateřské a po škole se mi trochu stýská, učila jsem
6 let na ZŠ, hlavně hudebky od 4. do 9. třídy a učení mě baví, Chtěla bych "nakazit" co nejvíc z Vás:-) I když učit 30 "kousků" v 9.
třídě chce opravdu hodně nápadů, aby se z hudebky nestala hodina utrpení a
strachu pro obě strany,
Radost mi udělají všechny Vaše postřehy, reflexe,
kritika... Prostě všechno, co mi poskytne zrcadlo a co bude důkazem, že nápady,
které tady uvedu, dál fungují a žijí.
Každý týden sem vložím jednu přípravu s metodikou a
uvidíme, co se z toho po čase vyklube.
Jako první "kousek" jsem vybrala aktivní poslech
Bugatti stepu od Jaroslava Ježka. Vhodné snad pro kteroukoli třídu:-) Dělala
jsem s různými obměnami ve 4. třídě při tématu Hudba jako řeč a v 9. třídě,
když jsme se dostali k J. Ježkovi.
Celé Vám mohu zaslat emailem v PDF nebo Wordu včetně MP3
Motivace
Dnes
společně odhalíme jedno z tajemství hudby, a sice že může fungovat
jako řeč. Nevěříte? Hudba vám bude vyprávět příběh a vy se pokusíte společnými
silami ve skupině přijít na to, o čem vypráví.
Skupinová práce
Necháme děti vylosovat kartičku s obrázkem, potom jim dáme pokyn,
ať si na základě shodného obrázku sednou spolu do skupin. Děti upozorníme, aby
věnovaly pozornost tomu, co na kartičce je. Obrázky mají být zachycením
určitého zvuku. Popis: zvuk klaksonu, zvuk při zavírání dveří, zvuk motoru, zvuk šlapání nohy na plyn.
Stránka k tisku kartiček. Doporučuji zalaminovat.
Dáme
dětem 2 minuty na to, aby se domluvily, jak daný zvuk co nejlépe napodobit
(rozuměno citoslovcem, dětem můžeme přiblížit na příkladu podobné dvojice:
zvonek = TRRRRR, děti by měly navrhovat slova typu TŮŮ, CVAK, BRMBRM, VRRRR,….
Vyzveme je k předvedení zvuku. Aby všechny zvuky jednotlivých skupin
dobře vyzněly, měly by je děti několikrát (ostinatně) opakovat. Pokud je třída
v rytmické činnosti zdatná, můžeme se společně pokusit o rytmický
vícehlas viz. pracovní list.
Pustíme
poslechovou ukázku (J. Ježek - Bugatti step)
Děti mají za úkol poznat hudební
nástroj, který skladbu hraje, a společně vymyslet krátký příběh nebo situaci,
kterou jim hudba připomíná, jakou v nich vzbuzuje náladu. Po
doznění skladby jim necháme chvilku k ujednocení jejich nápadů. Poté si
jednotlivé skupiny vyslechneme. Pak dětem prozradíme, kdo skladbu složil a jak
se jmenuje. Pozornost můžeme věnovat krátkému vyprávění o závodech aut -
„bugatek“, které v roce 1931 Jaroslava Ježka tak ohromily. Následuje
návrat k tématu, že hudba funguje jako řeč. Jak myslíte, že hudba vyjádří
zvuk motoru? Pustíme úryvek ze střední části Bugatti stepu.
Sílu
motoru dávají písty, které se pohybují nahoru a dolů. My si na takové písty
zahrajeme. Budeme nejsilnější motor na světě. Poté pustíme celý Bugatti step
ještě jednou a děti mají za úkol v okamžiku, kdy uslyší známý úryvek,
předvádět po dobu jeho trvání písty v motoru, což je během celé skladby
3x.
Tip:
Obměna pro 9. Třídu. Motivaci s kartičkami doporučuji, budou překvapeni, že si můžou hrát a bude je to bavit - vyzkoušeno. Moment překvapení je podle mě hodně důležitý! Místo pohybové aktivity. K úryvku ukázat dvě notové ukázky s úkolem,
kterou z následujících ukázek slyšíte? Poté pustit celý Bugatti step a
ptát se, kolikrát daný úryvek ve skladbě zazní.
Tak to je napoprvé vše. Hodně zdarů při zkoušení. Těším se na případné reakce.
Hudební výchova, škola, vzdělání, klasická hudba, nebojte se klasiky, czech music, music lessons, school, teacher. hudební nástroje, jazz.
Hudební výchova, škola, vzdělání, klasická hudba, nebojte se klasiky, czech music, music lessons, school, teacher. hudební nástroje, jazz.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/