CHCETE PODPOŘIT TENTO BLOG?

Sdílejte své náměty k výuce zasláním na email corkalenka@gmail.com. Pokud je Vám bližší finanční podpora, můžete tak učinit zasláním jakékoli částky na číslo účtu: 1027540618/5500.

Děkuji všem, kteří již tak učinili:-)

čtvrtek 4. února 2016

Taková normální hodina

Tento článek sem dávám zejména proto, že jsem se několikrát setkala s tím, že učitelé, kteří měli učit hudební výchovu si nevěděli rady s uspořádáním hodiny.
Mně se osvědčilo hodinu "rozdělit" na pomyslné tři části, zejména u "velkých" dětí to funguje. 20 min pak věnuji "teorii" (v prezentovaném případě dějinám hudby). 5 minut rytmice s rozezpíváním a posledních 20 min zpěvu s hrou na nástroje.
První dvacetiminutovka:-) 
Často pracuji s pracovním listem, který si děti vlepují do sešitu. To proto, že si myslím, že hudební výchova není předmět, kde by se měly popsat stohy papíru, ale také proto, že jsou děti při takové práci daleko aktivnější než při frontální výuce se zápisem.
Pracovních listů mám nastřádáno 3 šanony:-) Ale neřeším tak každou hodinu, to by zcela jistě brzy omrzelo i největší "Hujery" ze třídy:-)
Jako hudební ukázku můžete použít z CD SPN pro 7. třídu - hudbu afrických domorodců nebo něco podobného z youtube, například https://www.youtube.com/watch?v=NCDp9_o_6-I
Tento pracovní list má přimět děti přemýšlet samostatně, většinou je to hodně "debatní" a příjemná hodina. Všichni mají pocit, že toho už vlastně hodně ví:-)
5 min rytmiky a rozezpívání
Začínám vždy hrou na ozvěnu, kdy hraji na tělo různé rytmy, které mě napadají a třída po mě opakuje, V závěru práce s rytmem rozdělím děti na několik skupin a končíme rytmickým vícehlasem. Je dobré, když všechny rytmy z vícehlasu předtím zazní při hře na tělo. Vícehlas začínám od nejjednoduššího rytmu, vždy předvedu před skupinou, ta poté ostinatně opakuje, postupně přidávám ostatní "hlasy". Pomáhají mi plachty s rytmickými slabikami, které lepím "žvýkačkami" na tabuli, abych je nemusela každou hodinu znovu psát. Kdo má ve třídě techniku, může místo tahání plachet nosit jen "flashku":-)
Tip: zkuste s vybranými dětmi udělat "beatbox" na podobném principu

Rytmiku vystřídáme rozezpíváním. Já většinou volím rozezpívání, kdy vše moduluji hlasem, nikoli od nástroje, mám tak větší "kontrolu" nad třídou. Zde jsem využila k rozezpívání části písně, transponuji podle zdatnosti třídy i mé:-)

Je jasné, že pokud ještě nemají děti návyk, že toto za 5 min nestihnete. Vzdejte se pak rytmického vícehlasu, k tomu se časem dopracujete, chce to čas.

Poslední 20 minutovka
Práce s písní Skoč tam natrhej. Většinou nové písničky prezentuji dětem sama, tuto s kytarou. Pokud máte čas, můžete se ještě zastavit u její "pracovnosti". Jak asi vypadal pohyb, který vykonávali lidé při sběru bavlny? Můžete nechat děti pohyb napodobit.
Pak už společně zpíváme. Nástroje zařazujte postupně. K písničce se vracím v dalších hodinách. K doprovodu je možné využít různých bubínků, používám drumbeny. Nebo třeba jen obyčejné plastové kýble - ty Vám rádi schovají ve školní jídelně a můžou pak hrát úplně všichni - to je potom teprve "hukot" a jste hned "oblíbeni" u svých kolegů, kteří učí v okolních třídách:-) Kýble využívám i při rytmice.
Na závěr mám pro Vás nabídku. Staňte se spoluautory blogu. Ráda budu zařazovat články podle Vaší poptávky. Máte nějaké téma, které neradi v Hv učíte? Sem s ním:-) Pokud žádné návrhy nepřijdou, bude příští příspěvek věnovaný opět aktivnímu poslechu (C. Debussy - Tanec sněhových vloček).

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/