Přeskočit na hlavní obsah

Kdo si hraje, nezlobí aneb Škola hrou

Je známá pravda, že kdo si hraje, nezlobí. Toto rčení platí i ve škole. Ráda proto vymýšlím různé další aktivity, které nepravidelně zařazuji. Dnes se podělím o dvě z nich. První aktivitu jsem nazvala "Komu zvoní telefon" .
Motivace:
Asi každý z vás má telefon, do kterého jste uložili čísla všech svých kamarádů, příbuzných a známých. Představte si, že ve vašem okruhu známých jsou i hudební skladatelé a vy máte jejich čísla uložená s fotografií a když vám volají, zní jedna z jejich skladeb.

Rozdáme telefony. Zde jsem vybrala jen pro ilustraci, snadno si upravíte v programu "Malování" podle vlastních potřeb. (Podmínkou je, aby skladby a portréty znali žáci z minulosti, aby je neslyšeli  a neviděli prvně až při hře.) Poté pouštíme jednotlivé melodie? A ptáme se: "Kdo volá?". - Mohou odpovídat všichni a nebo se rovnou ptáme: "Komu zvoní telefon?". Počet skladatelů bych volila 4-5, tzn. telefon bude zvonit více lidem ve třídě, ale poslouchat dvacet skladeb je nesmysl. Okruh můžeme upravovat nebo si vybereme zásadní čtveřici pro ročník a s tou pracujeme. 

V příští hodině můžeme rozdat telefony už na začátku a v průběhu nečekaně pustit. Pro odlehčení: "Kdo si zase nevypnul ten telefon?". 
Prostě dělejte si s tím, co vás napadne :-) 
Mám je opět v laminu - vydrží. Ale podlepení čtvrtkou by mohlo být také řešení.
K aktivitě je třeba se vracet, aby měla svůj smysl.
Druhou je pexeso k notopisu (c1-c2). Ačkoli sama razím myšlenku, že kdo ve čtvrté třídě ještě neumí noty, patrně se bez nich obejde do konce života. K zamyšlení spíš pro prvostupňové učitele.


Doporučuji tisknout na barevný papír, alespoň dvě barvy. Dobře se pak třídí při vybírání od žáků, neztrácíte tak čas s přípravou kartiček pro další hodinu.


V dalším příspěvku se podělím o takovou svou "normální hodinu".

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...