Přeskočit na hlavní obsah

C. Debussy - Tanec sněhových vloček - aktivní poslech

Dnešní článek opět věnuji aktivnímu poslechu, protože mě baví, baví děti a bude snad bavit i vás:-) Vím, že hodně učitelů se poslechu na druhém stupni vyhýbá, protože co se "smečkou", která o klasickou hudbu nestojí a umí ji náležitě ocenit vtipným komentářem? A když už má učitel autoritu takovou, že je zvuk z přehrávače slyšet, pustí často jen to, co "má" a posluchači dělají, že poslouchají a výsledek je stejný, jako kdyby neznělo v hodině nic. Zkuste to, prosím, jinak, i kdybyste měli pocit, že se Vás výše zmíněné vůbec netýká...

1. Poslech - seznámení - motivační, k uvedení do nálady. Skoro vždycky se ptám: "O čem hudba vypráví?". Nemusí zaznít celá skladba, stačí kolem 1 minuty.


Poté vyslechneme, o čem podle dětí hudba vyprávěla, nezavrhujeme žádné z navrhovaných řešení, prozradíme jim název skladby.

2. Pracujeme s úryvky
Necháme zaznít všechny tři úryvky a podle zdatnosti třídy buď přiřazujeme ke grafickému záznamu společně nebo děti pracují samostatně.  Upozorníme na symboliku jednotlivých obrázkových záznamů - počet vloček a jejich směřování kopíruje rytmus a melodii, stopy odpovídají rytmu slyšených tónů, oklepávání čepice odpovídá náladě. :


Společně zkontrolujeme.

3. Dramatizace
Při důkazu můžeme využít dramatizace. 1. úryvek - prsty naznačujeme padání sněhu ve spojení s rytmickými slabikami tyty tyty, 2. úryvek - chodíme po celých chodidlech a po špičkách, 
3. úryvek - naznačujeme oklepávání čepice. 

4. Opakovaný poslech


Na závěr práce s poslechem pustíme celou skladbu a úkolem je očíslovat obrázky tak, jak zazní ve skladbě za sebou (mrak, stopy, ruce s čepicí). Děti očíslují na pracovním listu.

Tak snad, když už není sníh za oknem, zasněží alespoň při hudební výchově:-) Úrývky i pracovní list ráda na požádání zašlu mailem. Jen pro informaci, videa z youtube lze snadno převést na MP3 pomocí programu Atube, který je zdarma na slunecnici.cz.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...