středa 10. února 2016

C. Debussy - Tanec sněhových vloček - aktivní poslech

Dnešní článek opět věnuji aktivnímu poslechu, protože mě baví, baví děti a bude snad bavit i vás:-) Vím, že hodně učitelů se poslechu na druhém stupni vyhýbá, protože co se "smečkou", která o klasickou hudbu nestojí a umí ji náležitě ocenit vtipným komentářem? A když už má učitel autoritu takovou, že je zvuk z přehrávače slyšet, pustí často jen to, co "má" a posluchači dělají, že poslouchají a výsledek je stejný, jako kdyby neznělo v hodině nic. Zkuste to, prosím, jinak, i kdybyste měli pocit, že se Vás výše zmíněné vůbec netýká...

1. Poslech - seznámení - motivační, k uvedení do nálady. Skoro vždycky se ptám: "O čem hudba vypráví?". Nemusí zaznít celá skladba, stačí kolem 1 minuty.


Poté vyslechneme, o čem podle dětí hudba vyprávěla, nezavrhujeme žádné z navrhovaných řešení, prozradíme jim název skladby.

2. Pracujeme s úryvky
Necháme zaznít všechny tři úryvky a podle zdatnosti třídy buď přiřazujeme ke grafickému záznamu společně nebo děti pracují samostatně.  Upozorníme na symboliku jednotlivých obrázkových záznamů - počet vloček a jejich směřování kopíruje rytmus a melodii, stopy odpovídají rytmu slyšených tónů, oklepávání čepice odpovídá náladě. :


Společně zkontrolujeme.

3. Dramatizace
Při důkazu můžeme využít dramatizace. 1. úryvek - prsty naznačujeme padání sněhu ve spojení s rytmickými slabikami tyty tyty, 2. úryvek - chodíme po celých chodidlech a po špičkách, 
3. úryvek - naznačujeme oklepávání čepice. 

4. Opakovaný poslech


Na závěr práce s poslechem pustíme celou skladbu a úkolem je očíslovat obrázky tak, jak zazní ve skladbě za sebou (mrak, stopy, ruce s čepicí). Děti očíslují na pracovním listu.

Tak snad, když už není sníh za oknem, zasněží alespoň při hudební výchově:-) Úrývky i pracovní list ráda na požádání zašlu mailem. Jen pro informaci, videa z youtube lze snadno převést na MP3 pomocí programu Atube, který je zdarma na slunecnici.cz.