CHCETE PODPOŘIT TENTO BLOG?

Sdílejte své náměty k výuce zasláním na email corkalenka@gmail.com. Pokud je Vám bližší finanční podpora, můžete tak učinit zasláním jakékoli částky na číslo účtu: 1027540618/5500.

Děkuji všem, kteří již tak učinili:-)

středa 25. ledna 2017

Hrátky s rondem :-) aneb Když mrzne až praští

Aktualizace 2.2. 2018
Opravdu to funguje i u nás:-) Díky Ivetě Koníčkové za sdílení videa.

Aktualizace 11.12. 2017
Podělím se o střih z dnešní hodiny, opravdu se povedla:-)

Dnešní článek nosím v hlavě už dlouho, ráda si při výuce pohrávám s rondem, děti mají tuto hudební formu rády. Nabídnu proto několik aktivit, které můžete přenést na jakékoli rondo, které se Vám bude zrovna hodit.
1) Princip střídání slova (říkadla) se zpěvem písně (Orffova škola)
Tento princip často využívá při práci s písní například Lenka Pospíšilová, doporučuji její publikaci Český rok v lidových písních a říkadlech, kde najdete tuto aktivitu i s metodickými pokyny k několika písním. Funguje velmi dobře i s velkými dětmi - dělala jsem v 8. třídě.
2) Rytmizace říkadla na téma A
Mým oblíbeným rondem jsou Kodályho Vídeňské hodiny, aktivitu je možné opět přenést, jen budete muset vybrat nebo vymyslet vhodný text pro danou část skladby. Tuto aktivitu dělávám s pracovním listem.
Popis pracovního listu:
1) Přečtěte rytmicky čtyřverší:
Mráz
Olízl se mráz. 
Jednou – a pak zas,
a pak mu to zachutnalo,
olízl i nás.

Text můžete s dětmi libovolně obměnit, já původní říkadlo také upravila (zkrátila a pozměnila 4. verš). 
Rytmický zápis:





Je možné využít v pracovním listu i samotného rytmického zápisu, lze přečíst na rytmické slabiky, doprovodit hrou na tělo  nebo na jednoduché Orffovy nástroje, je třeba rytmus zažít. Triangl záměrně hraje do pauzy, děti se tak naučí vnímat pauzu.
2) Poslouchej, která hudební ukázka rytmicky odpovídá čtyřverší? (za b)
a) 
b)
c)
d)
e)
f)
Poté s dětmi na Téma A recitujeme a hrajeme na tělo či Orffovy nástroje.
Pak pustím skladbu celou, najdete ji ZDE, a ptám se, kolikrát zaznělo nám známé téma? (4x)
Poslech celé skladby opakuji s tím, že vždy, když děti uslyší známý motiv, mají za úkol rytmicky říkat čtyřverší + hrát na tělo nebo nástroj, v ostatních částech se můžete pokusit o improvizaci, každý dělá, "co chce":-). Až na závěr společně vyvozujeme hudební formu ronda, už ji všichni znají:-).
Můžete využít i poslechové mapy se zápisem (našla jsem ZDE )



Při vysvětlování hudební formy ronda můžete využít i "navlékání korálků" A-opakující se barva, jinak různé barvy, lze zpracovat i výtvarně.
3) Hra na kelímky
Využívám k opakování. Když už ty kelímky máte, proč je nevyužít:-) Téma A - pořád stejné, v ostatních částech doporučuji volnou improvizaci nebo nápodobu učitele jako je tomu na nahrávce.
4) Pohybové ztvárnění ronda - velmi vděčná aktivita
Podobně jako pan Ciro Paduano můžete děti motivovat, jak vypadalo moje/Vaše ráno? 
 
5) Někomu z Vás možná přijdou vhod i materiály, které jsem našla ZDE. Fanoušci fastfoodu si možná smlsnout na skládání rondového hamburgeru.
Děkuji za reakce, které stále posíláte. Těším se na Vaše komentáře. A prosím, sdílejte své nápady alespoň se svými kolegy:-)




Žádné komentáře:

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/