Přeskočit na hlavní obsah

Červená karkulka aneb Divadla se nebojíme:-)

Dnešní článek věnuji nápadu, který včera přišel od Olgy Kovaříkové a já ji za něj moc děkuji a doufám, že se přidají další z Vás. Stále jsem přesvědčená o tom, že cesta k lepší výuce vede přes společné sdílení nápadů :-). 
Červená Karkulka
" ... posílám nápad do výuky Hv pro nějakou stmelenou třídu, která má divadelní ambice - práce s operetkou Uhlíř-Svěrák O červené Karkulce
Celá aktivita vzešla víceméně od dětí, já se jenom zeptala, jestli si to zazpíváme. Měla jsem ve třídě pouze 14 dětí, ale věřím, že by to šlo i s větší třídou. Věnovali jsme se tomu průběžně skoro půl roku. Důležité bylo vymyslet, jak zapojit i ty nezpívající, nebo prostě ty, kteří nejsou extroverti a nechtějí lítat po jevišti.

Text pro děti naleznete ZDE, text pro učitele s akordy ZDE

Podařilo se mi dopátrat tvůrce profesionálního hudebního podkladu, který použili na Porgu (viz níže).
Můžete zakoupit od pana Egera na http://www.midistage.cz .
Kdyby někdo z Vás měl nebo udělal aranž pro orffovy nástroje a sdílel ji, bylo by to skvělé! :-)

1) Na začátku jsme uspořádali konkurz na hlavní role: Uchazeči zazpívali část svého partu, děti samy pomocí lístečků tajně hlasovaly pro svého favorita. Ten druhý se stal náhradníkem pro případ nemoci.(Během zkoušek si to střídavě zkoušeli náhradníci i hlavní role.) Zde doporučuji nevázat se tím, co má hrát kluk a co holka. My měli nakonec vlka-děvče a babičku hrál kluk, což způsobilo velký úspěch předposlední scény.

2) Právě nehrající náhradníci a další zájemci se stali sborem. Zbylí žáci si rozebrali následující úkoly dle svého zájmu: režisér, asistent režiséra (dostali scénář a pokyny, co hlídat), kulisák a rekvizitář. Může být i někdo pro zvukové efekty (to realizujeme nyní při další operetce).


3) Během zkoušení je nutné, aby nezpívající řešili celkový dojem scény, hodiny obsahovaly řadu diskusí i nápadů, které jsme mohli zapojit.

4) výroba kulis - snažili jsme se to mít co nejjednodušší - nakonec žáci při výtvarce na velké prostěradlo namalovali z jedné strany les a z druhé interiér chaloupky a pouze jsme v průběhu příběhu otáčeli

5) rekvizity - puška, klobouk pro myslivce, košík s kartónovými víny a bábovkami apod. pro Karkulku, maska pro vlka, deky na vycpání vlkova břicha a pro překrytí lavice (tj. postele), na které vlk spí (pod tou se schovávají sežraná Karkulka a babička), křídla pro holuba, šaty a šátek pro babičku


6) dramatická role sboru - aby se nám scéna rozpohybovala a sbor tam nestál jak tvrdé Y, vymysleli jsme, že budou všichni v kostýmu stromu.     

1. scéna: Sbor stojí po stranách, střídá se v odpovědích Karkulce a varuje;    

2. scéna: Sbor vyděšeně utíká před vlkem za kulisu lesa, zpoza které pouze vykukuje zpívající holub,    


3. scéna - musí před ní proběhnout výměna kulis, sbor stojí po stranách a jak postupuje rozhovor vlka s Karkulkou, po krůčcích se přibližují a zvedají ruce. V okamžiku sežrání už vlka i Karkulku úplně obklopí, vyděšeně vykřiknou a rozprchnou se pryč, takže Karkulka má čas zalézt pod lavici.    


4. scéna - zůstává sbor po stranách scény (i ji tím vymezuje) a během oživení protagonistek se posune do řady za hlavní postavy    


5. scéna - sbor rytmicky poskakuje při písni babičky    


6. scéna - sbor utvoří špalír, kterým prochází zpívající myslivec a Karkulka, na závěr se chytí kolem ramen a pohupují se při poslední písni. 


Vše, co jsem napsala je zcela volně k úpravě podle nápadů konkrétní třídy. Je to jedna z mnoha možností. Hru jsme plánovali na závěrečnou akademii, ale předtím jsme si ji zahráli ve třídách školky a postupně ve třídách prvního stupně. Takže děti si to vyzkoušely s publikem a získaly jistotu, než je viděli všichni příbuzní a zbytek školy."


Našla jsem ještě záznam této operky ZDE, jak ji dělali na Porgu v Ostravě.

Originál z televize:



Ještě jednou velké díky Olze za sdílení nápadu a těším se na další:-) Vy se můžete v dalším článku těšit na netradiční práci s rondem. 


Komentáře

  1. Červená Karkulka je moje nejoblíbenější dětská pohádka. Taky byla první, kterou jsme v našem divadle hráli. Pro založe spolku jsme se rozhodli teprve vloni, ale máme velký úspěch a hlavně se k nám přidávají další lidi a děti, takže už nemusíme mít dvojrole a dokonce máme i náhradníky :-) .

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...