pondělí 16. ledna 2017

Červená karkulka aneb Divadla se nebojíme:-)

Dnešní článek věnuji nápadu, který včera přišel od Olgy Kovaříkové a já ji za něj moc děkuji a doufám, že se přidají další z Vás. Stále jsem přesvědčená o tom, že cesta k lepší výuce vede přes společné sdílení nápadů :-). 
Červená Karkulka
" ... posílám nápad do výuky Hv pro nějakou stmelenou třídu, která má divadelní ambice - práce s operetkou Uhlíř-Svěrák O červené Karkulce
Celá aktivita vzešla víceméně od dětí, já se jenom zeptala, jestli si to zazpíváme. Měla jsem ve třídě pouze 14 dětí, ale věřím, že by to šlo i s větší třídou. Věnovali jsme se tomu průběžně skoro půl roku. Důležité bylo vymyslet, jak zapojit i ty nezpívající, nebo prostě ty, kteří nejsou extroverti a nechtějí lítat po jevišti.

Text pro děti naleznete ZDE, text pro učitele s akordy ZDE

Podařilo se mi dopátrat tvůrce profesionálního hudebního podkladu, který použili na Porgu (viz níže).
Můžete zakoupit od pana Egera na http://www.midistage.cz .
Kdyby někdo z Vás měl nebo udělal aranž pro orffovy nástroje a sdílel ji, bylo by to skvělé! :-)

1) Na začátku jsme uspořádali konkurz na hlavní role: Uchazeči zazpívali část svého partu, děti samy pomocí lístečků tajně hlasovaly pro svého favorita. Ten druhý se stal náhradníkem pro případ nemoci.(Během zkoušek si to střídavě zkoušeli náhradníci i hlavní role.) Zde doporučuji nevázat se tím, co má hrát kluk a co holka. My měli nakonec vlka-děvče a babičku hrál kluk, což způsobilo velký úspěch předposlední scény.

2) Právě nehrající náhradníci a další zájemci se stali sborem. Zbylí žáci si rozebrali následující úkoly dle svého zájmu: režisér, asistent režiséra (dostali scénář a pokyny, co hlídat), kulisák a rekvizitář. Může být i někdo pro zvukové efekty (to realizujeme nyní při další operetce).


3) Během zkoušení je nutné, aby nezpívající řešili celkový dojem scény, hodiny obsahovaly řadu diskusí i nápadů, které jsme mohli zapojit.

4) výroba kulis - snažili jsme se to mít co nejjednodušší - nakonec žáci při výtvarce na velké prostěradlo namalovali z jedné strany les a z druhé interiér chaloupky a pouze jsme v průběhu příběhu otáčeli

5) rekvizity - puška, klobouk pro myslivce, košík s kartónovými víny a bábovkami apod. pro Karkulku, maska pro vlka, deky na vycpání vlkova břicha a pro překrytí lavice (tj. postele), na které vlk spí (pod tou se schovávají sežraná Karkulka a babička), křídla pro holuba, šaty a šátek pro babičku


6) dramatická role sboru - aby se nám scéna rozpohybovala a sbor tam nestál jak tvrdé Y, vymysleli jsme, že budou všichni v kostýmu stromu.     

1. scéna: Sbor stojí po stranách, střídá se v odpovědích Karkulce a varuje;    

2. scéna: Sbor vyděšeně utíká před vlkem za kulisu lesa, zpoza které pouze vykukuje zpívající holub,    


3. scéna - musí před ní proběhnout výměna kulis, sbor stojí po stranách a jak postupuje rozhovor vlka s Karkulkou, po krůčcích se přibližují a zvedají ruce. V okamžiku sežrání už vlka i Karkulku úplně obklopí, vyděšeně vykřiknou a rozprchnou se pryč, takže Karkulka má čas zalézt pod lavici.    


4. scéna - zůstává sbor po stranách scény (i ji tím vymezuje) a během oživení protagonistek se posune do řady za hlavní postavy    


5. scéna - sbor rytmicky poskakuje při písni babičky    


6. scéna - sbor utvoří špalír, kterým prochází zpívající myslivec a Karkulka, na závěr se chytí kolem ramen a pohupují se při poslední písni. 


Vše, co jsem napsala je zcela volně k úpravě podle nápadů konkrétní třídy. Je to jedna z mnoha možností. Hru jsme plánovali na závěrečnou akademii, ale předtím jsme si ji zahráli ve třídách školky a postupně ve třídách prvního stupně. Takže děti si to vyzkoušely s publikem a získaly jistotu, než je viděli všichni příbuzní a zbytek školy."


Našla jsem ještě záznam této operky ZDE, jak ji dělali na Porgu v Ostravě.

Originál z televize:



Ještě jednou velké díky Olze za sdílení nápadu a těším se na další:-) Vy se můžete v dalším článku těšit na netradiční práci s rondem.