středa 6. prosince 2017

Mikulášská hodina a pár obyčejných tipů

Čas letí... V dnešním článku se podělím o včera realizovanou Mikulášskou dílnu. Dělala jsem s dětmi 5-7 let a s jejich rodiči. Také připojím pár obyčejných tipů pro starší, které se mi v poslední době osvědčily.
Včera jsem využila hodně věcí i z článku - Čertovská hodina, další nápady najdete v učebnici, metodice a zpěvníku k Hudební výchova 1  - Cesta do světa hudby (Fraus) .
Mikulášská písnička
Ta je opravdu velmi vděčná, nejdříve jsme hráli na tělo a tančili. 
Pohyb ve dvojicích
Hej, hej, hej = plesk, plesk, tlesk ( s rodičem)
Hosty uvítej - poklona (v 2. sloce jsme cenili zuby a ve 3. si schovali obličej do dlaní)
5.-8. takt - jsme se chytli za ruce a kráčeli/točili se po kruhu
Hej, hej, hej = opět stejně jako v úvodu.

Jednoduchá instrumentace
Využili jsme zvonkoher i boomwhackerů - kopírovali jsme melodii na Hej, hej, hej a hosty uvítej.
Dřívka/oříšky ťukaly v 5.-8. taktu v osminkách.

Pentatonické ostinato s oporou o text na boomwhackery 
Tady jsem využila aktivity, kterou jsem měla na loňském semináři v Letňanech, jen jsem ji přetextovala, snadno upravíte i na vánoční či jinou tematiku. Hrajeme v kruhu, který rozdělím na šest dílů - každý má svůj rytmus, nejdříve hrajeme na tělo, pak na roury. Velmi dobře se dá pracovat i s dynamikou podle pohybu vyučujícího ve středu kruhu. Protože většina dětí včera byly nečtenáři, propojila jsem s obrázkem. Text s obrázkem jsem měla na zalaminovaných papírech v barvách boomwhackerů (měla jsem české bobotubes = jiná barevnost), vždy položený papír s rytmem před danou skupinou, pak to jde skoro samo:-). Se sedmáky ve škole jsem zkusila při slabém hraní na roury i improvizované sólo na xylofon (jen vyndáte F a H a děti hrají, "co chtějí").

Tipy do hodin

Paměťovka
Tu už jsem v obměnách vyzkoušela ve všech třídách (7.- 9.), ačkoli jde o prkotinu, na první pohled nudnou, všechny děti to bavilo. Jde jen o to vybrat několik hesel k danému tématu, natisknout je na barevné papíry, pustit související skladbu na cca 1-2 min., děti při ní mají za úkol zapamatovat si co nejvíc hesel (nesmí si je nikam psát). Při menším počtu dětí ve třídě lze obměnit kartičky s jednotlivými hesly a nechat děti procházet po třídě a úkol je stejný. Po doznění skladby si vezmou sešity a napíší hesla, tak, jak si na ně vzpomenou. Pak z nich mají vytvořit mikrozápis = dávají hesla do souvislostí. 
Jeden z paměťových listů s hesly vypadal takto:
Tipy od Olgy Kovaříkové:
"Posílám takový dost jednoduchý tip, ale někdy se hodí a docela je to taky baví. 
Jde o princip vytváření myšlenkové mapy podle videa, např. jsem zkoušela ještě jako doplnění tvé Šárky, abychom měli i nějaké informace k B. Smetanovi. Vytiskla jsem jim doprostřed A5 jeho portrét a oni si k němu zapisovali (může se předem rozdělit na témata např. život, hudba, rodina, úspěchy). 
Z tohoto dokumentu 


Překvapivě si dost zapamatovali.
To samé lze praktikovat s hudebními nástroji a tímto seriálem 

To je pro tentokrát vše, nevím, jestli do Vánoc ještě něco přibude, snažím se nebýt předvánočně se honící typ:-) Ale zkuste něčím přispět Vy.
Mějte krásný advent!