Přeskočit na hlavní obsah

Tip na popiny od Olgy Kovaříkové

Za tento článek vděčíme Olze, dííky moc! Kdo sleduje FB skupinu Hudební výchova hravě, tak už má aktivity v malíku, ale doufám, že přijdou vhod i Vám ostatním:-). Držte se ve zdraví!

 Heat waves od Glass animals:


Doporučený postup:

1.    Jednou pustit hudbu s textem v ruce, naučit se zpívat refrén. Můžete v refrénu vždy tlesknout na 1. dobu (tím je naučíte dopředu činely). (Pozor, je to proti originálu o půl tón výš.)

2.    Pak nacvičit dvě melodie zvonkoher (velmi jednoduché) - ve videu musí hráči na zvonkohry sledovat, zda se hraje 1. nebo 2. melodie. Pokud máte zvonkohry s rozsahem do a2, můžou hrát dva žáci na jednu zvonkohru. Takže se ideálně zapojí všichni.

3.    Potom dám všem boomwhackery - každý má dva (viz instrukce na začátku videa). Jeden či dva hráči, kteří mají žlutou a červenou trubku, dostanou navíc G#, které se ve skladbě vyskytuje pouze jednou.

4.    Všichni si zkusí rytmus, který bude hrán na kýble/bubny (třeba o nohy nebo lavici)

5.    Cabasy (popř. guiro) už učím jen ty, kteří na nástroj budou skutečně hrát.

6.    Zpěváci mohou zpívat podle textu v titulcích.

7.    Orientace ve videu - boomwhackery hrají podle hvězdičky, ta není vždy dokonale přesná, spíš jim pomáhá orientovat se v zápise. Ostatní nástroje hrají pouze pokud se na videu objeví a zůstane jejich piktogram. Zvonkohry si hlídají 1.versus 2. melodii.

Dejte vědět, jak to šlo!

PS: Video jsem vytvořila v Canvě, titulky a hvězdičku ve Filmoře



Everything At Once

Naši žáci si vybrali jako maskota lišku a v tomto duchu se nese celý týden. Nechtěla jsem je trápit s Liškou Bystrouškou (to si nechávám na jindy) a vznikla úprava písně Everything at once. Doporučený postup:

1.    Zpěv s vytištěným textem (propojte se s učitelem AJ, někdy s písní pracují)

2.    hra tužkou o lavici podle pulzace bubnu (všichni) (hraje na 1. nebo na 1. a 3. dobu)

3.    tleskání podle tamburíny (ukazuje procházející se liška NIC TYTY NIC TY) (všichni)

4.    hra na basové boomwhackers -hraje se jen, když jde liška přes obrázek svislé trubky (1. a 3. doba) (všichni)

5.    hra na sound bellows nebo boomwhackers (terciové obdélníky, tedy hrají dva tóny současně) - hraje se jen, když jde liška přes obrázek (2. a 4. doba)

6.    černá šipka naznačuje, kdy liška přejde na spodní/vrchní řádek, blikající ležící trubka naznačuje, že přijde jiný slide a akordická změna/stopka.


P
okáč Pozitivní:

Hráli jsme s dětmi Pokáčovu Pozitivní. Text snadno seženete kdekoliv, postup:

a) pustíme, naučíme se zpívat

b) podle akordových karet (našla jsem na webu volně ke stažení), které mám zalaminované vč. magnetického proužku, takže drží na tabuli, si ho i doprovodíme. Viz foto formy na tabuli (tónina jako na youtube)




c) naučíme se hru na tělo (všichni všechno) - s tím, že pod sloku se střídají dvě různé hry na tělo (1. skupina a 2. skupina), kdežto pod refrén se hrají dvě různé hry na tělo současně (1. skupina a 2. skupina). Během nácviku si je rozděluji půlku a různě to střídáme a přehazujeme.

d) spojíme vše dohromady, tzn. kdo chce, tak zpívá, alespoň 4 lidi jsou potřeba ke hře na tělo, zbytek doprovází na trubky.

Tak třeba to stihnete před koledami :-)




 


Komentáře

  1. Nápad na Pokáčovu pozitivní vypadá skvěle, zkusím. :) Jen je škoda, že ta videa s hrou na tělo jsou tak rozmazaná... :( Nu, můžu si to i vymyslet po svém, ale radši bych ověřenou a ozkoušenou variantu...

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...