Přeskočit na hlavní obsah

Nápady od Olgy Kovaříkové + pozvání na LDHV 22

Čas letí, proto bych Vás v úvodu toho článku ráda pozvala na 33. ročník LDHV, přihlásit se můžete ZDE.


Za náplň tohoto článku vděčím Olze Kovaříkové, která mě neúnavně zásobuje a patří jí za to velký dík:-). Některé věci jsem již vyzkoušela, některé čekají ve frontě, tak věřím, že i Vám přijdou vhod.

Jak na úvodní hodinu s Elasticat = barevnou gumou (nápad navazuje na článek, který najdete ZDE)

1) Vytvoříme si prostor, stoupneme si do kruhu a pustím reggae - rozdám Elasticat
2) rytmizuji různé pohyby s gumou, opakují. Pak jdeme po kruhu - každý vymyslí svůj pohyb a my po něm  opakujeme.
3) rozdělím je do skupin (jak zrovna drží danou gumu - mám je na ty rozcvakávací spony na konci každé Elasticat), posadíme se na koberec a řeknu jim, že si pustíme skladbu od Leroye (už ho většinou znají ze Sleigh Ride song) Belle of the ball - mají pouze poslouchat a přemýšlet, co by do toho šlo s gumou provádět.
4) rozhodím skupiny dále od sebe, pustím znovu - zkoušejí realizovat své nápady a zesynchronizovat se
5) řeknu jim, až si vyberou tři nejlepší nápady a vypilují je při 3. poslechu
6) pak skupiny postupně předvedou, co vymysleli (na jedno přehrání)
7) zase se posadíme a řeknu jim, že se podíváme, jak je skladba poskládaná, jestli se tam třeba něco neopakuje, nebo tak. Mám za sebou tašku s BMW, které používám na formu.
-začnu sama - tohle je INTRO (položím růžovou), tohle je hlavní melodie (položím vedle oranžovou) - tohle je něco nového (zelenou) - už jsme to slyšeli? jaká barva? - zhruba od této chvíle se ptám a oni my navrhují barvy, které už zazněly, nebo něco nového. (forma je INTRO, A B A B - MEZIHRA - C C - MEZIHRA - A B A B -CODA)
8) když máme formu před sebou, ukážu, že potřebujeme vlastně 3 hlavní pohyby a pak nějaké průchozí na mezihry, intro a dohru. Navrhují, který jejich vymyšlený pohyb ze skupiny by se na co hodil
9) Pak si to samozřejmě zkusíme na ostro (mám takhle už dvě choreografie, dokonce jsme v jedné třídě dělili na 1 a 2, aby to fungovalo)

Madcon - Don´t Worry 
Tuto písničku už jsem stihla vyzkoušet, používám k ní tento slide s barevností pro bobotubes, nácvik je pak otázkou 10 minut:
Postup od Olgy:

-učíme systém všichni všechno hrou na stehna rytmus bubnů, tleskáním tamburíny - rozděluji na dvě poloviny a střídáme
bubny (1. a 3. doba)
tamburíny (nic tá nic tyty)
-
pak rozdám trubky - hrajeme všichni podle akordických karet 
BMW (tá tá tyty tá)  Ami, C, G, D 
-konečně ZVONKOHRY (tá nic nic nic) dvojzvuky: a+c, g+c, g+d, a+d
-Zpíváme jen refrén, na rapovanou část nehrají (TEXT)
-navíc lze díky akordům zapojit ukulele

Coconut song
Tuhle písničku možná někteří z Vás zažili před pár lety na semináři v Letňanech s nápady Katky Tůmové, tady pár dalších od Olgy. Zkoušeli jsme a rytmiku jsme hráli na kokosové ořechy, mám jich igelitku ze zverimexu.

POSTUP:
-proběhne šok z písničky (pokud si ji třída nezvolila)
-projdeme si formu - rozdělím je na kluky a holky. V intru začínají holky (bez lalayala, až na co-co-co-co-coconut) a kluci se naučí přizvukovat (coconut), sloku všichni, refrén začínají kluci a holky přizvukují (co je v závorce)
-všichni se naučíme rytmus na kýble (stehna) - TÁJ TY TÁ TÁ a tlačítková chrastítka (NIC TYTY NIC TÁ)
(zase různě prostřídávám, zahrajeme si všichni na nástroje v písničce - v půlce zavelím výměna nástrojů a dohrajeme to)
-vysvětlíme si, co to znamená ta změna tóniny, kam to leze, ukážeme si hezky tóny a půl tóny, hashtagy/béčka
-vyhážu komplet chromatiku BMW, každý si vezme dvě trubky - ideálně jednu s křížkem a jednu bez, aby pořád někde hrál. Ukážu jim z tohoto záznamu nejprve části z různých tónin, aby se našli se svými trubkami, pak hrajeme
-pokud je třída šikovná - tak ztlumíme zvuk na videu a zkusíme hrát podle záznamu (to teda musí někdo odzpívat). 













Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...