středa 27. dubna 2016

V. Novák - Slovácká suita - aktivní poslech

Předešlý víkend jsem navštívila seminář České Orffovy společnosti v Letňanech, který byl opravdu velmi vydařený, velké poděkování Lence Pospíšilové a všem, kteří se na organizaci a lektorování podíleli. Kdo z Vás ještě neví, o co jde, určitě si nenechte ujít podzimní kurz. Z vlastní zkušenosti i ze zkušeností ostatních, kteří chodí pravidelně, vím, že z něj budete ve škole žít dlouho, většinu věcí, které se zde "naučíte", můžete okamžitě použít v praxi.
Ve mně zde dozrálo několik tipů pro práci s poslechem V. Nováka. Používám při představování programní hudby v 7. třídě nebo při dějinách v 9., ale dá se využít, kde budete potřebovat:-)
1) První seznámení s poslechem - hra s kartami

Tuto práci můžete dělat ve dvojicích nebo malých skupinách. Děti mají za úkol nejdříve pročíst texty a přiřadit je ke správnému obrázku. Poté pustíme krátké ukázky všech částí suity tak, jak jdou za sebou (1. V kostele, 2. Mezi dětmi, 3. Zamilovaní, 4. U muziky, 5. V noci) a úkolem je správně karty seřadit podle znějící hudby. Části jsou natolik kontrastní a "programem" dobře popsány, že s tím není problém.
V kostele
Mezi dětmi
Zamilovaní
U muziky
V noci
Karty k tisku:

2) Část Zamilování - Práce s písní Voděnka studená
Rozezpívání:
Dechové cvičení . napodobujeme vodu - "ššššš", velkou legraci užijete při "sprchování" na zvuk "ššššš" si oplachujeme ruce, obličej, nohy, celé ruce - na "šššššš" s výdechem.
Dále můžete využít kloktání - podle odvahy s vodou :-) nebo bez vody na slabiku "glo".
Je možné si hrát i s dynamikou - pramínek, malý potůček, velký potok, řeka,...
Melodický model můžete vzít z písničky či nějaký oblíbený.... Už při seznámení s písní se ptáme, jestli děti někde neslyšely? :-)

Doprovod:
Je možné dle funkcí doprovodit foukáním na boomwhackery, to je velmi efektní. Můžete se pokusit i o melodii. Vyzkoušejte rondový princip hry. (foukání/hra - zpěv - foukání/hra - zpěv - foukání/hra)
Zápis pro bw:

V závěru hodiny můžete opět pustit část Zamilovaní a nechat děti proti sobě (jako v zrcadle) dirigovat dvoudobé schéma.
3) U muziky - pohyb s bambusovými tyčemi v kruhu
Kdo z Vás používá publikaci Lenky Pospíšilové Český rok v lidových písních a říkadlech nebo pravidelně navštěvuje její dílny, tento princip práce zná. Jde o lacinou pomůcku, kterou koupíte například v OBI nebo v podobných prodejnách a práce s ní děti baví a je velmi efektní i pro vystoupení.

S tyčemi můžete pracovat samostatně, ve dvojicích nebo v kruhu, kdy v rytmu skladby předáváme po kruhu(TÁ - úder o zem, TÁ - předám sousedovi po pravé ruce), můžeme se kolem tyče otáčet, ve dvojici prolézat (jeden drží obě tyče - druhý prolézá), práce v kruhu a ve dvojici lze i kombinovat během skladby. Pokud byste potřebovali detailně popsat, na vyžádání s tím nemám problém. Najdete i ve zmíněné publikaci při práci s písní Pásala volky...
Pěkný je i kruhový tanec - jednoduchý krok sun krok s proplétáním, jistě si každý z Vás poradí.
Kdybyste se chtěli věnovat lidovým prvkům, pěkný pořad ČT je Folklorika, kde najdete, mimo jiné, díl věnovaný Odzemku, starší díl věnovaný témuž zde
4) Tip pro menší (Vv)
Malování na základě dojmu ze skladby (část V noci) v jejím průběhu. Poslední část V noci má impresionistické ladění, proto se k takové činnosti hodí, sami pak budete překvapeni, jaké barvy děti zvolily.
5) Tip pro starší - dokument České televize
Slovácká suita dokument ČT na tomto odkazu najdete od 8.5.2016 dokument, který by měl být opravdu povedený a využitelný zejména pro starší děti.  Já se na něj velmi těším. "V režii Jiřího Šindara vznikl snímek s obrazovou koláží a se vzpomínkami pamětníků, v němž Novákovo impresionistické pojetí dostává v dnešních pohledech přece jen novou dimenzi. Účinkují: Hodonínský symfonický orchestr, Iva Bittová, Dušan Holý, Musica Folklorica, Horňácká muzika Petra Mičky, kapela Lesní zvěř a další."