Přeskočit na hlavní obsah

Špachtle aneb Za málo peněz... III + aktivní poslech pro MŠ

V dnešním článku budu pokračovat v mém oblíbeném "seriálu". Tentokrát jsem se rozhodla Vám nabídnout další levnou alternativu k hudebním nástrojům. Bude Vám k tomu stačit jedno balení špachtlí (koupíte v lékárně 200 ks za 60 korun), gumičky, proužky papíru, jednorázové gumové rukavice a Herkules.
Na tuto myšlenku mě dovedla dětská "harmonika", kterou najdete na internetu v různých obměnách, například zde. K tomu  jsem vymyslela ještě dvě alternativy, abyste mohli směle tvořit rytmické vícehlasy a doprovody k různým písním a nahrávkám.
Slepené špachtle
Jednoduše slepíte 4 špachtle s nastříhanými proklady (stříhala jsem nůžkami na drůbež:-) ) Hrát můžete úderem o tělo či lavici.
Fotka spoje (příliš jsem se s tím nepárala):

Když dáte na spoj kolíček, rychleji a lépe Vám bude držet. Ale problém s rozpadáním jsem neměla...
"Bubínek" ze špachtlí a rukavice

Tento nástroj mě překvapil svým zvukem (nahrávka je zkreslená - vyzkoušejte) a jednoduchostí, měli jsme doma udělaný jeden rámeček a tak mě napadlo na něj natáhnout rukavici a bylo... Jediné, s čím je třeba počítat, že rukavice se snadno trhá, ale za ten zvuk to jistě stojí vyzkoušet. Rámeček vytvoříte slepením několika dřívek do čtverce, je třeba udělat alespoň 3 patra, aby byl rám dostatečně pevný a dobře se držel. Hrát můžete paličkou, dřívkem, rukou. Jakýsi "kopák" vytvoříte štípáním rukavice.
Bubínek:
"Kopák":

Aktivní poslech pro MŠ a první stupeň

Tento týden jsem měla možnost záskoku hudebního kroužku v MŠ, kam chodí moje dcerka. Přemýšlela jsem, co pro děti vymyslet a napadlo mě, mimo jiné, toto. Hra s kartami propojená s poslechem a pohybem.

Děti jsem nechala nejdříve vylosovat kartičku s nástrojem z pytlíčku, řekli jsme si, co je to za nástroj a jak se na něj hraje. Poté jsem položila do vnitřku kruhu kartu se stíny nástrojů, které děti losovaly a měly stále v rukách a pustila následující ukázku.

Úkolem bylo tančit v kruhu (po obvodu) a v momentě, kdy slyším svůj nástroj, najít mu jeho stín. To je třeba stihnout dříve, než přestane daný nástroj hrát. Ostatní v době sóla předvádí, jak se na nástroj, který zní, hraje. Všechny nás to moc bavilo.


Karta se stíny:
Nástroje najdete na pěkném portálu podobných nadšenců, jako jsem já, zde. Nebo snadno "vygooglíte" jiné kartičky. Já vybrala na zmíněném portálu, zalaminovala, vystříhala a stíny nalepila.
Také jsme vytvořili papírové nástroje (flétna, basa, klavír) viz fotografie výše - ty jsme použili při nácviku písně o Mozartovi, kterou najdete zde, jistě znáte, jen s jinými slovy... propojili jsme i s četbou krásné knihy P. Síse Hrej, Mozarte, hrej (zde). Všimněte si velmi pěkného pořadu pro děti - Klub Fík pod FOK Praha zde.
Na závěr bych chtěla moc poděkovat paní Ditě Lorencové, která zaslala svou variantu poslechu J. Haydna, najdete v článku u Haydna v tipech od Vás. Doufám, že se přidají i další se svými nápady:-)

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...