CHCETE PODPOŘIT TENTO BLOG?

Sdílejte své náměty k výuce zasláním na email corkalenka@gmail.com. Pokud je Vám bližší finanční podpora, můžete tak učinit zasláním jakékoli částky na číslo účtu: 1027540618/5500.

Děkuji všem, kteří již tak učinili:-)

středa 4. května 2016

Špachtle aneb Za málo peněz... III + aktivní poslech pro MŠ

V dnešním článku budu pokračovat v mém oblíbeném "seriálu". Tentokrát jsem se rozhodla Vám nabídnout další levnou alternativu k hudebním nástrojům. Bude Vám k tomu stačit jedno balení špachtlí (koupíte v lékárně 200 ks za 60 korun), gumičky, proužky papíru, jednorázové gumové rukavice a Herkules.
Na tuto myšlenku mě dovedla dětská "harmonika", kterou najdete na internetu v různých obměnách, například zde. K tomu  jsem vymyslela ještě dvě alternativy, abyste mohli směle tvořit rytmické vícehlasy a doprovody k různým písním a nahrávkám.
Slepené špachtle
Jednoduše slepíte 4 špachtle s nastříhanými proklady (stříhala jsem nůžkami na drůbež:-) ) Hrát můžete úderem o tělo či lavici.
Fotka spoje (příliš jsem se s tím nepárala):

Když dáte na spoj kolíček, rychleji a lépe Vám bude držet. Ale problém s rozpadáním jsem neměla...
"Bubínek" ze špachtlí a rukavice

Tento nástroj mě překvapil svým zvukem (nahrávka je zkreslená - vyzkoušejte) a jednoduchostí, měli jsme doma udělaný jeden rámeček a tak mě napadlo na něj natáhnout rukavici a bylo... Jediné, s čím je třeba počítat, že rukavice se snadno trhá, ale za ten zvuk to jistě stojí vyzkoušet. Rámeček vytvoříte slepením několika dřívek do čtverce, je třeba udělat alespoň 3 patra, aby byl rám dostatečně pevný a dobře se držel. Hrát můžete paličkou, dřívkem, rukou. Jakýsi "kopák" vytvoříte štípáním rukavice.
Bubínek:
"Kopák":

Aktivní poslech pro MŠ a první stupeň

Tento týden jsem měla možnost záskoku hudebního kroužku v MŠ, kam chodí moje dcerka. Přemýšlela jsem, co pro děti vymyslet a napadlo mě, mimo jiné, toto. Hra s kartami propojená s poslechem a pohybem.

Děti jsem nechala nejdříve vylosovat kartičku s nástrojem z pytlíčku, řekli jsme si, co je to za nástroj a jak se na něj hraje. Poté jsem položila do vnitřku kruhu kartu se stíny nástrojů, které děti losovaly a měly stále v rukách a pustila následující ukázku.

Úkolem bylo tančit v kruhu (po obvodu) a v momentě, kdy slyším svůj nástroj, najít mu jeho stín. To je třeba stihnout dříve, než přestane daný nástroj hrát. Ostatní v době sóla předvádí, jak se na nástroj, který zní, hraje. Všechny nás to moc bavilo.


Karta se stíny:
Nástroje najdete na pěkném portálu podobných nadšenců, jako jsem já, zde. Nebo snadno "vygooglíte" jiné kartičky. Já vybrala na zmíněném portálu, zalaminovala, vystříhala a stíny nalepila.
Také jsme vytvořili papírové nástroje (flétna, basa, klavír) viz fotografie výše - ty jsme použili při nácviku písně o Mozartovi, kterou najdete zde, jistě znáte, jen s jinými slovy... propojili jsme i s četbou krásné knihy P. Síse Hrej, Mozarte, hrej (zde). Všimněte si velmi pěkného pořadu pro děti - Klub Fík pod FOK Praha zde.
Na závěr bych chtěla moc poděkovat paní Ditě Lorencové, která zaslala svou variantu poslechu J. Haydna, najdete v článku u Haydna v tipech od Vás. Doufám, že se přidají i další se svými nápady:-)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/