Přeskočit na hlavní obsah

C. Debussy - Preludium Potopená katedrála aneb Kaligram v hudbě

Dneska trochu vážně... Ale přesto mám toto téma opravdu velmi ráda, protože se v něm velmi dobře propojuje veškeré "kulturno":-) Začínala jsem vždy od impresionistického obrazu, na kterém jsme si představovali umělecký směr a rovnou se seznamovali i s paralelami v ostatních uměních  - hudbě a literatuře. Hudbu můžete rovnou pustit při samostatném "bádání" (viz první úkol) v pracovním listu. Potopená katedrála, krásná je orchestrální úprava. Uchopte sami, jak se Vám to bude hodit. Základní myšlenka práce s poslechem je od pana prof. J. Herdena, najdete například v jeho publikaci My pozor dáme a nejen posloucháme nebo například zde na str. 18.
Pracuji s pracovním listem:

Obraz k impresionismu:
Pověst o městě YS
Nechávala jsem vyhledat děti předem doma, zastavili jsme se vždy i u pověsti jako žánru (Je to pravda nebo ne?:-) )
Pověst o bájném městu Ys patří mezi oblíbené keltské (bretaňské) mýty. Ys bylo považováno za jedno z nejkrásnějších měst na světě, bylo obklopeno ze všech stran mořem. Před hrozbou záplav jej chránily pevné hráze, v nichž byla vybudovaná zlatá vrata, která se mohla otevírat pouze při odlivu. Král Gradlon nosil klíč od těchto vrat vždy u sebe, aby bylo město v bezpečí. Jeho rozmarná dcera Dahud však klíček otci ukradla a lehkovážným činem způsobila zkázu celého města. Vypráví se, že dodnes můžeme při odlivu slyšet zvuk zvonů městského kostela a vidět špičky věžiček, vynořujících se z hladiny moře. Legenda má několik verzí, jež dokreslují podrobnosti příběhu pokaždé trochu jinak.
Kaligramy v hudbě:
Debussy byl natolik ovlivněn kulturním prostředím, že stylizoval i notový zápis Potopené katedrály po vzoru Apollinairových kaligramů, jde tedy skutečně o jakýsi kaligram v hudbě:-) Děti mají v pracovním listě nejdříve "vymyslet", co je podstatou kaligramů a poté  napsat, že notový zápis připomíná vlny, většinou se po tom všem trefí:-)) Když mám to štěstí a mám stejnou skupinu i na český jazyk, věnujeme se tvorbě vlastních kaligramů, stačí na to 5 - 10 min z hodiny.
Tip:
Pokud byste měli čas, podobnou paralelu mezi Debussym a literaturou najdete i u preludia Dívka s vlasy jako len, kde za vznikem stála inspirace stejnojmennou básní  Charlese Leconte de Lisle, dokonce ještě před preludiem v podobně písně, kterou složil zamilovaný Debussy v mládí.
Přikládám text pro nadšence:-)
Ve výše zmíněných materiálech J. Herdena najdete tento grafický záznam (ukázka začíná 8. rámečkem - prvních 35s., nechte zaznít jen dva údery v závěru - pan Herden má na CD nastříhané a pouští 2x)


Příště zase odlehčím, těším se na Vaše postřehy.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...