Přeskočit na hlavní obsah

Hudební pohádka S. Prokofjeva Péťa a vlk aneb Už známe hudební nástroje

Dnešní článek věnuji velmi oblíbené skladbě pro děti od S. Prokofjeva, Péťa a vlk. Nepřinesu zřejmě nic nového, zahraničních materiálů je spousta. Ale třeba těm, co nemají čas hledat, trochu pomůžu.
Já využívám tohoto poslechu ve škole jako uzavření "kapitoly" o hudebních nástrojích v 5. třídě. Nebo v rámci tématu Příběh v hudbě, aneb Hudba funguje jako řeč. Pracuji s pracovním listem:
ad 1)
a) pojmenování snad jasné (lesní roh, tympány, fagot, housle-smyčce, hoboj, příčná flétna, klarinet)
b) pustíme 7 krátkých úryvků, děti by měly poznat nástroj a na základě nálady přiřadit k "postavě"
Dědeček
Kachna
Kočka
Lovci
Péťa
Ptáček
Vlk

ad 2)
Můžete jednoduše nahradit grafickým záznamem. Pěkné grafické zápisy k jednotlivým postavám naleznete zde.
Já pracuji s notovými záznamy a upozorňuji děti, aby si všimly, v jaké poloze nástroj hraje a v jaké poloze je notový zápis, dále se orientují zejména podle rytmu. Poslechové ukázky si přeházejte, jak chcete.
1. řádek - ptáček
2. řádek - kocour
3. řádek - kachna
Můžete využít i skvělého videa, kde jsou hráči orchestru zabíráni v detailu:


Následující hodinu jsem zpravidla pouštěla film, který jsem kdysi dostala od pana prof. Herdena, nyní je i na youtube.




Teď bych pravděpodobně dala přednost krásné poslechové mapě, na kterou jsem náhodně narazila na internetu zde a upravila anglický text na český. Děti vybarvují, dokreslují podle poslechu, jsou tak po celou dobu aktivní. Záleží na Vás, jakou máte třídu a čemu dáte přednost:-)
Celá skladba Péťa a vlk.
Poslechová mapa:

Aktualizace 22.3. 2019
Olga Kovaříková našla i velmi pěkné video:


Velmi dobře propojíte i s ostatními předměty.
Pracovní činnosti - výroba masky:

Šablony najdete zde.
Případně prstové loutky zde

Tak doufám, že využijete jako já. Těším se na Vaše komentáře.

Tipy od Vás:
Paní M. Ilčíková zaslala 8.4. odkaz na pěkný francouzský pořad s českými titulky Péťa a vlk - francouzský pořad, díky za něj:-)


Komentáře

  1. Děkuji za inspiraci. Právě jsem potřebovala Prokofjeva na distanční výuku pro šesťáky a tento příspěvek mě "nakopl" a vznikl tento úkol: https://learningapps.org/watch?v=pt38bxwga21 (třeba se bude někomu distančně hodit).

    OdpovědětVymazat
  2. Pro děti jsou takové obrázky super. Alespoň mají učení zpestřené. Dcera hraje na kytaru už dva roky a začátky byly dost náročné. U kytary jsme ji udržely a teď ji to baví. Abych jí podpořila, tak jsem si našla teoretické informace o hraní, abych nebyla tak úplný laik :-) .

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...