středa 6. dubna 2016

Hudební pohádka S. Prokofjeva Péťa a vlk aneb Už známe hudební nástroje

Dnešní článek věnuji velmi oblíbené skladbě pro děti od S. Prokofjeva, Péťa a vlk. Nepřinesu zřejmě nic nového, zahraničních materiálů je spousta. Ale třeba těm, co nemají čas hledat, trochu pomůžu.
Já využívám tohoto poslechu ve škole jako uzavření "kapitoly" o hudebních nástrojích v 5. třídě. Nebo v rámci tématu Příběh v hudbě, aneb Hudba funguje jako řeč. Pracuji s pracovním listem:
ad 1)
a) pojmenování snad jasné (lesní roh, tympány, fagot, housle-smyčce, hoboj, příčná flétna, klarinet)
b) pustíme 7 krátkých úryvků, děti by měly poznat nástroj a na základě nálady přiřadit k "postavě"
Dědeček
Kachna
Kočka
Lovci
Péťa
Ptáček
Vlk

ad 2)
Můžete jednoduše nahradit grafickým záznamem. Pěkné grafické zápisy k jednotlivým postavám naleznete zde.
Já pracuji s notovými záznamy a upozorňuji děti, aby si všimly, v jaké poloze nástroj hraje a v jaké poloze je notový zápis, dále se orientují zejména podle rytmu. Poslechové ukázky si přeházejte, jak chcete.
1. řádek - ptáček
2. řádek - kocour
3. řádek - kachna
Můžete využít i skvělého videa, kde jsou hráči orchestru zabíráni v detailu:


Následující hodinu jsem zpravidla pouštěla film, který jsem kdysi dostala od pana prof. Herdena, nyní je i na youtube.


Teď bych pravděpodobně dala přednost krásné poslechové mapě, na kterou jsem náhodně narazila na internetu zde a upravila anglický text na český. Děti vybarvují, dokreslují podle poslechu, jsou tak po celou dobu aktivní. Záleží na Vás, jakou máte třídu a čemu dáte přednost:-)
Celá skladba Péťa a vlk.
Poslechová mapa:


Velmi dobře propojíte i s ostatními předměty.
Pracovní činnosti - výroba masky:

Šablony najdete zde.
Případně prstové loutky zde

Tak doufám, že využijete jako já. Těším se na Vaše komentáře.

Tipy od Vás:
Paní M. Ilčíková zaslala 8.4. odkaz na pěkný francouzský pořad s českými titulky Péťa a vlk - francouzský pořad, díky za něj:-)