středa 13. dubna 2016

J. Pachelbel - Kánon aneb Dějiny hudby trochu jinak

Dnešní článek věnuji velmi vděčné aktivitě, kterou využívám v 5. třídě, děti v tomto věku nazývám "houbičky", jelikož mám zkušenost, že doslova "hltají" vše, co jim nabídnete a jsou schopny toho "pobrat" opravdu hodně. Ale určitě některé z aktivit využijete i pro větší.
Já jsem využila toho, že jsem učila v 5. třídě i Vlastivědu, kde se už děti seznamují se slohovými obdobími, a tak jsme propojili všechno dohromady a vzniklo toto :-)

Během této přípravy pracuji průběžně s velmi známým poslechem J. Pachelbela.
1) Hra na zrcadlo
Karty k tisku:

Toto je velmi oblíbená a známá hra, jen jsem ji trochu obměnila:-) Nechám děti losovat ze sáčku kartičky. Každý vytáhne jednu, podle obrázku mají utvořit dva soustředné kruhy, kdy ve vnitřním kruhu stojí zády do středu ti, co si vytáhli kartu se zrcadlem a ve vnějším kruhu ti, co vytáhli portrétovou kartu, čelem do středu, stojí tak proti sobě. Úkolem je, aby děti v průběhu znějící ukázky s kartou zrcadla, dělaly "zrcadlo" svému kamarádovi, který stojí proti nim. Ten má za úkol si vybrat jednu z postav na kartě, kterou bude předvádět. Upravuje si vlasy/paruku, pudruje si nos či vlasy, mne si oči, protahuje se, ale měl by se snažit, aby kamarád, který mu je zrcadlem během předvádění "pochytil" alespoň některé z jeho rysů, například, že má paruku, špičatý klobouk, vysoký účes, .... A aby to nebylo tak jednoduché, pohyby by měly jít "ruku v ruce" s hudbou :-)
Vypadá to složitě, ale v reálu poměrně jednoduchá a zábavná záležitost...
2) Charakteristika slohu
Po doznění ukázky se ptáme dětí, co představovaly zrcadlo, kdo se v jejich zrcadle upravoval? Jak vypadá, mohou jim napovědět i ti, co měli portrétové karty. K doplnění můžeme využít i článku , kde je vše velmi stravitelně popsáno, zejména fakt s drbátky velmi děti zajímá:-). Já se zastavuji i u obecné charakteristiky slohu - barokní stavby (kde takoví lidé žili?), soch, malířství, co Vás k baroku pro základní a poutavé seznámení napadne.
3) A jak je to s barokní hudbou?
Většinou pokračuji rozezpívání v jehož závěru zpíváme nějaký kánon. Třeba Přátelství je jako zlatá brána nebo Viva La Musica

Pak společně "vymyslíme", co je to kánon a mnohohlas (polyfonie), tolik typické pro barokní hudbu a pokračujeme v muzicírování...
4) Práce s pracovním listem
Následující hodinu se vracím k baroku, kánonu a pracuji s pracovním listem:


ad 1) jasné - kánon pustíme zde
ad 2) můžete napovědět, například řeknete, že jde o dvoutaktí, či témata přehrajete na klavír,..
ad 3) Využijete k doprovodu kráčejícího basu, který tvrdošíjně opakuje sled akordů (T, D, VI, III, S, T, S, D), můžete doprovodit i na láhve, snadno s ladičkou vyladíte, tón C laďte jen jeden. Jediné, co mě překvapilo, že dnešní děti neumí foukat na láhve, můžete vyzkoušet, jsem zvědavá, zda budete mít podobnou zkušenost.
Ukázka v C dur, kterou je možno doprovodit hrou na boomwhackery či zvonkohry (melodický nástroj) zde
ad 4)
a) Aerosmith - Cryin (toto jsou "lupiči" :-)) Pokud nejste jejich fanoušky, tak můžete vybrat někoho z následujících, kteří také při tvoření sáhli po Pachebelovi:-) Don't Look Back in Anger od Oasis, Hook od Blues Traveler, All together now od The Farm, Basket Case od Green Day, Welcome to the Black Parade od My Chemical Romance, Streets of London od Rogera Whittakera, ...

Děkuji za zaslané připomínky a nabídky ke spolupráci. Těším se na reflexe, postřehy, komentáře,... Nebojte se i kritiky. blog je živý, ráda nějaký "nesmysl" upravím...
Tipy od Vás:

Paní Dita Lorencová poslala tento nápad: "Pachelbelův kánon využil moc hezky rapper Coolio":https://www.youtube.com/watch?v=tP1PXRiVoJw . Pouštím to dětem na závěr práce s kánonem (pouštím spíš hudbu s vizualizací) https://www.youtube.com/watch?v=T3uh75-OXQo . Mimochodem - ty vizualizace se mi obecně hodně osvědčily, např. při představování fugy."
Díky za ně, udělaly mi velikou radost!