CHCETE PODPOŘIT TENTO BLOG?

Sdílejte své náměty k výuce zasláním na email corkalenka@gmail.com. Pokud je Vám bližší finanční podpora, můžete tak učinit zasláním jakékoli částky na číslo účtu: 1027540618/5500.

Děkuji všem, kteří již tak učinili:-)

čtvrtek 1. září 2016

A. Dvořák - Vodník - aktivní poslech s literárním přesahem

Jak jsem slíbila, dnešní článek věnuji zejména Vodníkovi, práce je určena starším dětem, neměla jsem ještě tu možnost ji vyzkoušet. Budu tedy ráda za jakoukoli reflexi, jen do mě:-) Uměla bych si takovou hodinu představit i ve 2. ročníku na Gymnáziu, kde je většinou Erbenovi v literatuře věnována velká pozornost.
Celý text Kytice, který si myslím můžete promítnout rovnou na interaktivní tabuli, je ZDE.
Jinak ale doporučuji, aby alespoň každá skupina měla svoji fotokopii textu, jelikož je nezbytné, aby si žáci mohli k textu jak při četbě, tak i např. při zhudebňování jednotlivých částí, psát přímo do textu poznámky, rytmické zápisy,...
Skupinová práce
Už nějakou chvilku jsme nelosovali:-) Nejdříve tedy nechte losovat, tento prvek mají rádi i velcí. Po třídě se následně hledají děti se stejným nápisem na kartě. Jejich prvním úkolem je přijít na to, co je na kartě skutečně napsáno (postavy z Vodníka - matka, dcera, vodník, vypravěč). Tiskla bych obyčejně na zelený papír.

Následně přečtou text, zde můžete využít i audioknihu, ale vzhledem k délce a náročnosti zpracování bych dala přednost společnému čtení. Pokud mají Vaše děti návyk číst potichu, klidně do toho, jen kopii textu by měl potom mít každý svou.
Práce s pracovním listem
O symfonických básních A. Dvořáka je známo, že velmi dobře vystihují atmosféru a rytmus předlohy (Erbenovy Kytice), dokonce u některých z nich tomuto podřídil i hudební formu (nejvíce u Zlatého Kolovratu). Tomuto se věnuje bod č. 5 pracovního listu. Ukázka k tomuto úkolu ZDE. Udělala jsem ještě jednu k ukázku, která odpovídá textu b ZDE.


Film F. A. Brabce
Nápad, který poměrně překvapivě vyšel:-) Zkusila jsem propojit film F.A. Brabce s hudbou A. Dvořáka. Hudba funguje jako řeč... Ale jde o úplně jiné uchopení, než měl, podle mě, na mysli Dvořák. Děj ve filmu je o hodně rychlejší než program v Dvořákově symf. básni.


Rap a Vodník - proč ne?
Uměla bych si představit, že se děti doprovodí samy. Ale viděla bych to jen jako misi pro odvážné učitele:-) Pokusím se sehnat hudební podklad. Prozatím Vám bude muset stačit tento odkaz.
https://www.youtube.com/watch?v=hJI3o4IDUOA
Mp3 ZDE
Hudební podklad už mám, hurá! Tímto moc děkuji autorovi, který pochopil smysl tohoto blogu a ochotně se s námi podělil:-). Podklad naleznete ZDE .

Dobře využitelný je pochopitelně i SEMAFOR:-) ZDE
Slíbený opakovací list z archivu:-)


Ukázky najdete ZDE. Pořadí dle listu ( 9. symf. -  4. věta, 3. věta, Vodník, Zlatý kolovrat, Rusalka, Stabat Mater, Te Deum)

To je v tomto týdnu vše. Příště už ne tak vážně v rytmu Beatles:-) Budu ráda za jakoukoli Vaši reakci k mému počínání.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/