CHCETE PODPOŘIT TENTO BLOG?

Sdílejte své náměty k výuce zasláním na email corkalenka@gmail.com. Pokud je Vám bližší finanční podpora, můžete tak učinit zasláním jakékoli částky na číslo účtu: 1027540618/5500.

Děkuji všem, kteří již tak učinili:-)

čtvrtek 29. září 2016

Toccata a fuga d moll aneb Několik tipů pro práci

Opět se "odpíchnu" od vzpomínky... Tentokrát se váže k jednomu rockovému festivalu, na kterém jsem před 10 lety viděla anglickou punkovou kapelu Toy Dolls a jejich pojetí Toccaty a fugy d moll od J. S. Bacha v neuvěřitelné muzikantské kvalitě. Je pravda, že jsem občas musela přivřít oči, ale tehdy jsem pochopila, že pro "punkáče" už dávno neplatí, že si vystačí se třemi akordy, a začala jsem jejich nahrávku používat při dějinách hudby, což většinou vzbuzuje velké nadšení a zájem.
Ale článek nebude o punku, nabídnu opět co nejvíc aktivit k dané skladbě.
Ráda používám nápady z My pozor dáme a nejen posloucháme J. Herdena. Inspirací do hodin s Bachem je zde opravdu hodně.
Návštěva barokního chrámu
Text k motivaci najdete ve zmíněné knize  na straně 114. Já bych nyní pustila i virtuální prohlídku Chrámu svatého Mikuláše  nebo jinou a k tomu rovnou jako kulisu Toccatu a fugu d moll.
Virtuální prohlídky: Chrám svatého Mikuláše v Praze nebo Great Witley Church - není to česká památka, ale její prohlídka je lépe udělaná.
Rytmika ve formě fugy:
Doporučuji nejdříve na rytmické slabiky, pak se slovem po hlasech, poté s hrou na tělo a přejít k rytmickým orffovým nástrojům a vícehlasu... Zařazovala jsem postupně několik hodin na závěr rytmiky. Není to úplně jednoduchá aktivita, ale děti skrz ni dobře pochopí princip fugy, můžete barevně vyznačovat jednotlivé části, dělala jsem několikrát v 8. třídě.

Hra na varhany v podání K. Richtera


Dobré je děti při sledování videa něčím částečně zaměstnat:-) Mohou například vyplnit myšlenkovou mapu na téma BAROKO, nebo třeba sledovat kolikrát budou vidět hudebníkovy nohy v akci:-)... Aktivitu si jistě vymyslíte sami:-) Jen pozor, ať nezírají více do papíru než na video:-)
Toccata a fuga d moll aneb Když všichni hrají totéž, není to totéž:-)
U menších dětí (4. třída) používám tento list:



Poslechové skladby, ze kterých vybírám: (na youtube v podstatě naleznete jakýkoli nástroj, který potřebujete :-) )
Skleničky
Harmonika
Harfa
Lidský hlas
Varhany
Kytara
...
Z youtube jednoduše převedete přímo na MP3 pomocí programu Atube.
Zmíněné Toy Dolls, pouštím při dějinách v 8. třídě, podle nálady buď při opakování, nebo naopak jako motivaci, dnes si budeme povídat o skladateli, který složil tuto hudbu... Ale pak to chce přístup "Neberu se vážně.:-)"
Zajímavá videa k využití:
Průběžný grafický záznam:

Velká klaviatura - hra skákáním
4) Dobře se pracuje i s orchestrální verzí Leopolda Stokowského

To je pro tento týden vše. Cítím, že mám na blogu dluh vůči opeře, tak bych to chtěla příště napravit, uvidím, jestli se mi to povede:-).



Žádné komentáře:

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/