Přeskočit na hlavní obsah

Toccata a fuga d moll aneb Několik tipů pro práci

Opět se "odpíchnu" od vzpomínky... Tentokrát se váže k jednomu rockovému festivalu, na kterém jsem před 10 lety viděla anglickou punkovou kapelu Toy Dolls a jejich pojetí Toccaty a fugy d moll od J. S. Bacha v neuvěřitelné muzikantské kvalitě. Je pravda, že jsem občas musela přivřít oči, ale tehdy jsem pochopila, že pro "punkáče" už dávno neplatí, že si vystačí se třemi akordy, a začala jsem jejich nahrávku používat při dějinách hudby, což většinou vzbuzuje velké nadšení a zájem.
Ale článek nebude o punku, nabídnu opět co nejvíc aktivit k dané skladbě.
Ráda používám nápady z My pozor dáme a nejen posloucháme J. Herdena. Inspirací do hodin s Bachem je zde opravdu hodně.
Návštěva barokního chrámu
Text k motivaci najdete ve zmíněné knize  na straně 114. Já bych nyní pustila i virtuální prohlídku Chrámu svatého Mikuláše  nebo jinou a k tomu rovnou jako kulisu Toccatu a fugu d moll.
Virtuální prohlídky: Chrám svatého Mikuláše v Praze nebo Great Witley Church - není to česká památka, ale její prohlídka je lépe udělaná.
Rytmika ve formě fugy:
Doporučuji nejdříve na rytmické slabiky, pak se slovem po hlasech, poté s hrou na tělo a přejít k rytmickým orffovým nástrojům a vícehlasu... Zařazovala jsem postupně několik hodin na závěr rytmiky. Není to úplně jednoduchá aktivita, ale děti skrz ni dobře pochopí princip fugy, můžete barevně vyznačovat jednotlivé části, dělala jsem několikrát v 8. třídě.

Hra na varhany v podání K. Richtera


Dobré je děti při sledování videa něčím částečně zaměstnat:-) Mohou například vyplnit myšlenkovou mapu na téma BAROKO, nebo třeba sledovat kolikrát budou vidět hudebníkovy nohy v akci:-)... Aktivitu si jistě vymyslíte sami:-) Jen pozor, ať nezírají více do papíru než na video:-)
Toccata a fuga d moll aneb Když všichni hrají totéž, není to totéž:-)
U menších dětí (4. třída) používám tento list:



Poslechové skladby, ze kterých vybírám: (na youtube v podstatě naleznete jakýkoli nástroj, který potřebujete :-) )
Skleničky
Harmonika
Harfa
Lidský hlas
Varhany
Kytara
...
Z youtube jednoduše převedete přímo na MP3 pomocí programu Atube.
Zmíněné Toy Dolls, pouštím při dějinách v 8. třídě, podle nálady buď při opakování, nebo naopak jako motivaci, dnes si budeme povídat o skladateli, který složil tuto hudbu... Ale pak to chce přístup "Neberu se vážně.:-)"
Zajímavá videa k využití:
Průběžný grafický záznam:

Velká klaviatura - hra skákáním
4) Dobře se pracuje i s orchestrální verzí Leopolda Stokowského

To je pro tento týden vše. Cítím, že mám na blogu dluh vůči opeře, tak bych to chtěla příště napravit, uvidím, jestli se mi to povede:-).



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...