Přeskočit na hlavní obsah

Beatles a dějiny hudby trochu jinak

Za vznikem tohoto článku stojí opět vzpomínka na pana Herdena a jeho vášeň pro paralely mezi klasickou a populární hudbou. Sama jsem námět paralely mezi Because a Beethovenovou Měsíční sonátou mnohokrát využila v praxi a rozšířila o další aktivity, které Vám představím:
1)Twist and shout - hra na tělo aneb Nejdříve z jiného soudku:-)
Tato aktivita mi připadá jako geniální. Zařazuji ji na závěr rytmické hry na tělo, které se věnuji před rozezpíváním v každé hodině. Je to další z chvilek, kdy Vám půjdou druhostupňové děti "na ruku". Dobře využitelné i jako motivace k dějinám populární hudby.
Skladbu naleznete zde
Nápad je z Ameriky - zdroj .
Instruktážní video:
Beatles z pera barokních skladatelů aneb Využijte skvělý projekt P. Breinera
Pokud děti neznají Beatles, asi by měly být nejdříve seznámeny s původní podobou, jinak pozbývá aktivita vtipu. Nebo to naopak můžete zkusit z druhé strany, kdy jim neprozradíte nic a pustíte jim přestylizované verze a až po vypracování listu Beatles. Přikládám opět pracovní list, ale lze snadno realizovat i bez, záleží na Vás. Tuto aktivitu zařazuji do opakování po probrání baroka. Využijte jak chcete:-) Jen nechte dostatečně dlouho hrát, aby bylo možné stylově odlišit...

Ukázka She Loves You (Handel)
Ukázka A Hard Day's Night (Vivaldi)
Ukázka The Long and Winding Road (Bach)
Originály:
She Loves You
A Hard Day's Night
The Long and Winding Road - bohužel jsem nenašla lepší nebo jsem špatně hledala:-(

3) Tip z My pozor dáme a nejen posloucháme (J. Herden)
Jde o paralelu, kterou můžete využít v klasicismu při a nebo po probrání díla L. van Beethovena. Nebo kdykoli jindy Vás napadne:-) Beatles se skutečně nechali inspirovat klasickou hudbou a nejzřetelněji je to znát na písničce Because, kde můžete využít k porovnání i notových záznamů, kde mohou děti hledat přímé důkazy:-) Pokud ovládáte klavír, zkuste hodinu u něj, to se mi osvědčilo...


Odkazy:
J. Lennon o vzniku této písně
Because
Měsíční sonáta
4) Beatles v podání Petera Lipy
Zde se dočkáte "fazolové" aktivity až po semináři v Letňanech, zhruba v polovině listopadu...nemůžu se tady přeci úplně "vystřílet" a připravit se o překvapení při dílně:-)
Ukázka CD Petera Lipy
5) Yelow submarine na boomwhackery
Důkaz, že existují i jiní šílenci ZDE
6) Let it be - orffovy nástroje
Ve třídě (ze zahraničí)


To je pro tento týden vše. Budu vděčná za jakýkoli komentář, návštěvnost blogu je pěkná, proto se zkuste, prosím,  podělit a nejenom konzumovat. Mockrát děkuji Lídě Křivkové, které přepsala noty do stejné grafiky.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...