Přeskočit na hlavní obsah

Liška Bystrouška aneb Náměty pro práci s operou

Jak už jsem minulý týden předeslala, mám pocit, že bych měla na blogu nabídnout co nejširší škálu hudebních tipů. Vnímám jako velký rest, že jsem se ještě nestihla "pověnovat" opeře. Jedno z děl, které by nemělo uniknout pozornosti žádného učitele,  je bezesporu Janáčkova liška Bystrouška. Velice dobře lze toto dílo pojmout napříč předměty. V českém jazyce a literatuře využijete e-knihu, kterou pro své čtenáře zdarma zpřístupnila Městská knihovna v Praze ZDE. Druhou možností je tento text stáhnout ZDE. Věnuji se ráda skrze toto dílo nářečí, prvkům bajky, u starších dětí jednotlivým charakteristikám postav.
Pokud jde o tipy do hudební výchovy, pěkný článek paní docentky H. Váňové najdete v časopisu Hudební výchova  - celé číslo ZDE.
Celý film ke stažení ZDE
Na základě tohoto článku jsem vytvořila pracovní list, opět ráda na vyžádání zašlu emailem:
Práce s pracovním listem
ad 1) Kdo je kdo?
Zde s dětmi pojmenováváme fotografie na pracovním listu  - liška Bystrouška, Leoš Janáček a Rudolf Těsnohlídek. O nich si chvilku povídáme.
ad 2) Poslouchej a spoj. V hlavních rolích hrají: Jde o to spojit na základě poslechu postavy s hlasem.
Bystrouška - soprán
Tuto ukázku lze využít i ke hře na operku, jejíž náznak je v článku a podrobný popis najdete v knize A. Tiché Učíme děti zpívat. Ze zkušenosti musím říci, že tuto aktivitu milují zejména školkové a  prvostupňové děti.
Revírník - baryton
ad 3) Poslouchej, čím se liší filmová a divadelní postava Zlatohřbítka?
Zvukové stopy k porovnání (obě verze jsou za sebou v jedné stopě).
Hlavní rozdíl je v tom, že filmový je nazpíván mužským hlasem - tenorem, zatímco divadelní je zpíván ženou - sopránem, ale rozdílů najdou děti více - technika zpěvu, srozumitelnost, ...
ad 4) Jak se říká formě jazyka, kterým postavy promlouvají? - nářečí
Můžete vybrat i text z knihy R. Těsnohlídka k přímému důkazu s oporou o text.
ad 5) V čem spočívá nápěvková metoda (využij dostupných zdrojů)
Děti mohou hledat v encyklopedii, na internetu,... Důležitá je osobní zkušenost s vyhledáváním. 
ad 6) Spoj rytmické slabiky s odpovídajícím záznamem. Který grafický záznam odpovídá tomu, co slyšíš?

první zápis - je zápis lidové písničky Běží liška k Táboru, tedy TYTY TÁ TYTY
druhý zápis odpovídá Janáčkově úpravě této písně, kterou začíná 3. jednání.
ad 7) Přečti si text a poslouchej, odpovídá hudba přečtenému? NE. 
ad 8) Proč si to myslíš? Nechávám děti samostatně uvažovat, někdy jsou líné, jindy se hodně pobavím...

Zvukovou nahrávku celé opery naleznete ZDE.
Doporučuji i knihu Opera nás baví, na jejímž podkladě natočila Česká televize k mnoha operám hudebně výchovný pořad. Pořad k Příběhům lišky Bystroušky naleznete ZDE

Příště bych se ráda věnovala baletu, mým favoritem je pro toto téma Prokofjev a jeho Romeo a Julie. Děkuji za pěkné reakce, které posíláte.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...