Přeskočit na hlavní obsah

S. Prokofjev - Romeo a Julie aneb Plechovky a za málo peněz...

Slíbený Prokofjev je můj oblíbenec a zároveň zaženu další rest, když se budu věnovat baletní hudbě:-) Nápadů poskytnu několik, základ v pracovním listu je převzat z knihy Jaroslava Herdena My pozor dáme a nejen posloucháme, text E. Vrchlické taktéž. Práce s plechovkami je moje líbůstka:-)
1) Práce s pracovním listem
Nejprve se věnujeme vždy paralele Shakespeara a umění, potažmo Prokofjevovi. Poté se většinou společně snažíme dát dohromady hlavní dějovou osu Romea a Julie. Ukázky pouštějte v libovolném pořadí. Děti většinou s přiřazením na základě hudebně výrazových prostředků nemívají problém... Dále se pracovní list věnuje části Julie děvčátko.
Poslechové ukázky:


2) Práce s textem 
Ve zmíněné publikaci na s. 155 najdete i text Evy Vrchlické, který se výborně hodí.
Z OŘÍŠKU KRÁLOVNY MAB (POVÍDKY ZE SHAKESPEARA)
Před temným oknem, ozářena svazkem pochodní, tančila útlá dívenka, zpola ještě děcko; snad to byl první její ples, neboť se tvářila velmi vážně, oči sklopené, jako by počítala krůčky. Tu je pozvedla a setkala se s Romeovými. Upustila cíp vlečky, který si dosud přidržovala, a uklonila se svému tanečníkovi. Jejich tanec byl skončen, ale ona nespouštěla oči z Romea, právě tak jako on se nedíval jinam než na ni. Teď tu stála sama a jemu bylo, jako by z ní šlehala bílá záře. Byl oslněn. Ucouvl a hned se zase naklonil vpřed, aby k ní přistoupil. Cosi mu říkalo, že do dnešního dne nevěděl, co je krása. Toužil ji oslovit, dotknout se její ruky a zlíbat místo svého dotyku jako mramor zázračné sošky. Učinil tak, a hle, jaké štěstí - soška byla živá! Odpověděla mu právě tak půvabně, jak byla oslovena. Její přelíbezné rty se radostně usmívaly, jako by každé důvtipné slovo, které vypustily, bylo hezounká hračka. Romeo ji dvakrát políbil a tu zazněly její oči, zahleděly se zcela zblízka a zhluboka do Romeových a spojily se s nimi jediným zářivým paprskem. Vtom za nimi někdo promluvil: "Slečno, matinka vás prosí na slovíčko."
Jako by drahocenné ptáče přetrhlo zlatou nit a odletělo; tak bylo Romeovi, tak ho srdce zabolelo, když neznámá odběhla a zmizela mezi tanečními páry.
3) Práce s poslechovou mapou a plechovkami
Plechovky jsou další z levných "nástrojů", které ráda používám. Práci s nimi jsem si před lety "osahala" na semináři Lenky Pospíšilové, která s nimi velmi důvtipně pracuje v písni Stříbrná záře (v knize Ta naše zemi...).
Práci s plechovkami v rámci poslechu používám pro zpestření a zažití skladby. Je nutné, aby učitel hrál na plechovku spolu s dětmi, snadněji se poté orientují. 
Můžete jednoduše obměnit na kruhovou aktivitu, kdy namísto podávání z jedné ruky do druhé posíláme po kruhu - efektní je šoupání obloukem k sousedovi po zemi. Plechovky nasbíráte s dětmi rychle, mně děti nosily od kočičích konzerv, fazolí,... . 
Ukázka k práci s plechovkami ZDE .
Grafický zápis (obměňte dle libosti:-) )
Instruktážní video:




Tip:
Doplňuji ještě o nalezené skvělé video ke hře nejen na tělo.


To je pro tento týden vše. Těším se na Vaše komentáře. Budu opravdu vděčná i za ty kritické a velkou radost by mi udělalo video nebo fotka z realizace v hodině, myslím, že by to další učitele motivovalo zkusit to ve škole trochu jinak...


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...