Přeskočit na hlavní obsah

B. Smetana - Šárka aneb Malá ochutnávka pro ty, co nebyli v Mělníku:-)

V tomto článku jsem se rozhodla zveřejnit část jedné ze svých dílen, kterou jsem dělala v Mělníku. Musím připojit, že Letní dílny SHVČR jsou opravdu skvělou záležitostí a kdo jste ještě nestihli žádný z 28 ročníků:-), ohlídejte si tuto akci za rok. Atmosféra je zde velmi přátelská a program opravdu nabitý.
Dívčí válka a Šárka (Má vlast) B. Smetany
Staré české pověsti najdete v mnoha ztvárněních, já doporučuji pro práci ve škole komiksové vydání Obrázky z českých dějin a pověstí (J. Černý, P. Zátka, Z. Adla, J. Kalousek - Albatros) a  Publikaci My pozor dáme a nejen posloucháme (J. Herdena), která velmi dobře zpracovává hudební verzi B. Smetany s oporou o text a notové úryvky. Tady nabídnu několik svých nápadů a vyberte, co Vám sedne:-)
Motivace:
V úvodu pracuji s nastříhanými obrazovými pruhy z komiksové knihy bez textu. Čtu příběh a děti skládají. Poté pustím 3 úryvky (Úvodní téma - dívky vyráží do boje, plačící Šárka u stromu, zkázonosnou bouři - pobití mužů) a děti vybírají pole, která myslí, že hudba znázorňuje. Pokud máte My pozor dáme, můžete se věnovat všem úryvkům a prostřídat aktivity s notovými zápisy a nebo namísto obrázkové skládačky vytvořit notovou.
Aktivita ke zvuku Ctiradovy družiny
Všichni dobře víme, že nejoblíbenějším dopravním prostředkem byl v této době kůň. Poznáte, jakým chodem se kůň v nahrávkách pohybuje? 
Zvukové nahrávky:
Pracujeme se schématem viz. obrázek. Můžete si zároveň zkoušet vyťukávat to, co slyšíte, do schématu, bohužel místo 4 nohou musíte vše stihnout dvěma - jídelními hůlkami. Každé dítě má své schéma, slouží jen k rozposlouchání a motivaci. Následuje drezúra, učitel nebo jeden ze žáků dává koním (třídě) povely k jednotlivým chodům a děti je zvukově napodobují pomocí jídelních hůlek. Nejvíce děti baví povel splašení koně. Trefit se do schématu cvalu není snadné, ale velmi dobře zabaví neposedné "hračičky":-) Snažíme se napodobit hlavně zvukově.


Poté pustíme Smetanovo ztvárnění ZDE a ptáme se, jakým chodem koně jeli? Má teorie, osvědčená praxí, je taková, že nikdy, když jede více koní za sebou, nemohou jet všechny koně stejným chodem, proto slyším v nahrávce jak klusající, tak i cválající koně. Nahrávku poté doprovázíme hůlkami, nejdříve všichni "klušeme", pak "cváláme" a nakonec pak je možné děti rozdělit na dva "hlasy" - kdy jeden kluše a druhý cválá.

Bujará oslava aneb kelímky v akci

Všichni víme, že jen těžko Ctiradova družina usnula pouhou únavou. Pánové měli co oslavovat, vždyť osvobodili krásnou Šárku:-)
Tato aktivita je v podstatě obměnou Vám již dobře známé kruhové aktivity s kelímky nebo plechovkami. Doporučuji nejdříve dětem ukázat, pak "nasucho" nacvičit, následně teprve připojit hudbu. Nejtěžší je úvod, který je možné vynechat a napojit se prostším posíláním.
Slova k posílání:
Na zdraví (Na Šárku)- ťukni - napij - ťukni - pošli, chytni - napij - ťukni - pošli, chytni - napij - ťukni - pošli



Živé obrazy - aneb loučíme se se Šárkou
Na závěr se loučíme s pověstí o Šárce živými obrazy - rozdělíme děti do několika skupin po 4-5 a necháme je vytvořit živý obraz motivovaný příběhem. Poté danou scénu hádáme, je možné obrazy i rozhýbat odpovídajícím úryvkem hudby.
Úryvky:
Úvodní téma
Ctiradova jízda
Šárka u stromu
Vzplanutí lásky
Bujará oslava
Usínající družina a troubení na roh
Zkázonosná bouře

To je vše. Přeji všem dobrý start do nového školního roku. A sdílejte, prosím, alespoň na úrovni své školy se svými kolegy.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...