Přeskočit na hlavní obsah

V. Thomson - Walking song aneb Vyrážíme na procházku/výlet

Dneska jen takový malý, ale myslím, že užitečný, "štěk":-)
Stojí za ním velmi vydařená oxfordská publikace B. M. Gaulta Listen Up!, která se dá u nás koupit přes e-shop nejlevnější knihy, i když laciná zrovna není:-). Ale pokud hledáte knihu, která pracuje systematicky s aktivním poslechem, včetně metodických pokynů a prezentací online, tak vřele doporučuji, minimálně výběr skladeb je hodně zajímavý. Prezentace jsou velmi jednoduché, ty mě zrovna nenadchly. Ale online podpora nabízí i 3 velmi návodná videa ze seminářů se studenty. Bohužel odkaz zde nemohu kvůli autorským právům zveřejnit, najdete ho v knize.
Jednou ze skladeb, se kterou kniha pracuje, je i Walking song, skladba mně do této doby neznámá, ale velmi dobře využitelná zejména s malými dětmi. Aktivitu jsem jen trochu pozměnila, doufám, že dobře poslouží.
Celé Acadian songs and dances (Walking song od 9:45)
Walking song jsem střihla

Jak již název skladby napovídá, hlavní téma této skladby přímo vybízí k chůzi.
Motivace:
Dnes vyrazíme na výlet... Jak můžeme cestovat? Autem, vlakem, lodí, letadlem,... ale my půjdeme po svých:-) Co se dá na takovém letním/podzimním/... výletě dělat? Pantomimicky předvádíme například chůzi s batůžkem na zádech, koupání, opalování, sbírání hub/borůvek, pozorování, odpočívání, lezení po stromech, odhánění vos,... . Na podzim trhání jablek, pouštění draků,... . 
Výborně poslouží na úvod i písnička Lenky Pospíšilové Ententýna mandolína, ostatně v cestovních publikacích Lenky Pospíšilové, již mnohokrát zde zmiňovaných, najdete mnoho aktivit, které s tímto dobře propojíte.
Poslech:
Poslouchejte, poznáte, kdy hudba kráčí a kdy dělá něco jiného? Společně předvádíme, děti velmi rychle chápou princip. Na vedlejší témata může každý předvádět něco jiného, na hlavní téma a jeho návraty společně kráčíme.

Kráčení s batůžkem na zádech 0:00 - 0:42
Pomalá letní aktivita (opalování, odpočívání, ...)  0:43 - 1:05
Kráčení (jdeme dál) - 1:06- 1:26
Živá letní aktivita (odhánění vos, skákání do vody, lezení po stromech) 1:27 - 1:35
Kráčení (jdeme domů) 1:36 - konec

Můžete si vytvořit s dětmi i jednoduché schéma na tabuli nebo arch, jakousi vlastní poslechovou mapu.

Mockrát děkuji za komentáře a emaily, které posíláte, kdybyste chtěli sdílet nějaký svůj nápad, budu velmi ráda:-) 
Mějte hezké léto!

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...