Přeskočit na hlavní obsah

Carl Orff: Carmina Burana - O Fortuna aneb zase něco trochu odvážného:-)

Za tímto nápadem stojí jedna velmi vydařená čtenářská dílna v sedmé třídě, a tak jsem si řekla, proč nepřenést princip s klubíčkem do hudební výchovy a myslím, že se povedlo, však můžete zkusit sami, je v tom síla:-) 

Než se pustím do článku, chtěla bych Vás všechny požádat, využívejte blog v učitelské praxi, nikoli komerčně při svých dílnách s dospělými, jak se mi doneslo! Využívejte nabídnuté principy, nechte se inspirovat, odkazujte na mé stránky, ale přebírat hotové aktivity je za hranou, děkuji.

O Fortuna
Konec roku a začátek nového bývá často obdobím bilancování a přemýšlení, proto jsem si řekla, že je velmi vhodné zařadit Carminu buranu.

1) Práce v kruhu s klubíčkem vlny
Celou aktivitu jsem zahájila losováním překladu O Fortuna, každé dítě vylosovalo jeden z nastříhaných proužků, počet si je třeba uzpůsobit k dané třídě. Jedničku jsem si nechala já. Úkolem je v kruhu si házet klubíčko s vlnou podle pořadových čísel na lístku, děti nesmí mluvit, jen očním kontaktem upozorní, že mají navazující část. Ten, kterému klubíčko hodíme, řekne část, kterou má na lístku nahlas. Vytvoří se tak krásná pavučina, která končí opět u učitele. Poté učitel řekne slovo štěstí a namotáváme klubko zpět, každý tentokrát říká svoji asociaci k tomu slovu například zdraví, láska,... V hudební výchově myslím, že není třeba text detailně rozebírat, i takto je to velmi silné. Následuje poslech originálu, kdy se ptám, v jakém jazyce se zpívá. Další historické souvislosti jistě máte...

Text na proužky k rozstříhání
1)    Ó štěstěno
2)    Jsi jak luna.
3)    Jsi proměnlivá.
4)    Někdy rosteš.
5)    Jindy ubýváš.
6)    Protivný život.
7)    Nejprve souží.
8)    Pak chlácholí.
9)    Šálením břit mysli.
10)   Majetek a moc
11)   pak tají jako led.
12)  Osude ohromný i jalový.
13)  Tvé kolo se točí.
14) Jsi zlovolný.
15)  Zdraví je marnost.
16)   A vždy vadne do nicoty.
17)  Stíny a závoji…
18)   teď míříš i na mne.
19) V rámci hry svá holá záda…
20) obracím k tvé ničemnosti.
21) Osud je proti mně.
22)Ve zdraví i ve ctnosti.
23) Povzbuzuje i skličuje.
24) Vždy však zotročuje.
25) Tak v této hodině bez prodlení.
26)  Hrábněte do strun.
27) Neboť osud zabíjí silného.
28) Všichni …
29) se mnou plačte!


2) Hra s partiturou
Hrajeme po introdukci, ale nechtěla jsem ji vystřihnout.

V barevnosti pro bobotubes s B z bw.


Střižená skladba:


Video s průběhem od Olgy Kovaříkové, která takto skvěle upravila. Velké díky, snad Vám to pomůže.


Jistě je velmi vhodné přidat další orffovy nástroje, inspirovat se můžete jako já na musescore.com ZDE.
Našla jsem ještě jedno zajímavé video k doprovodu.


Ještě bych chtěla upozornit, že do článku s Létem od Vivaldiho jsem připojila partiturku k úpravě Summer Twist ZDE.
Přeji Vám krásný advent!


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...