CHCETE PODPOŘIT TENTO BLOG?

Sdílejte své náměty k výuce zasláním na email corkalenka@gmail.com. Pokud je Vám bližší finanční podpora, můžete tak učinit zasláním jakékoli částky na číslo účtu: 1027540618/5500.

Děkuji všem, kteří již tak učinili:-)

sobota 1. prosince 2018

Carl Orff: Carmina Burana - O Fortuna aneb zase něco trochu odvážného:-)

Za tímto nápadem stojí jedna velmi vydařená čtenářská dílna v sedmé třídě, a tak jsem si řekla, proč nepřenést princip s klubíčkem do hudební výchovy a myslím, že se povedlo, však můžete zkusit sami, je v tom síla:-) 

Než se pustím do článku, chtěla bych Vás všechny požádat, využívejte blog v učitelské praxi, nikoli komerčně při svých dílnách s dospělými, jak se mi doneslo! Využívejte nabídnuté principy, nechte se inspirovat, odkazujte na mé stránky, ale přebírat hotové aktivity je za hranou, děkuji.

O Fortuna
Konec roku a začátek nového bývá často obdobím bilancování a přemýšlení, proto jsem si řekla, že je velmi vhodné zařadit Carminu buranu.

1) Práce v kruhu s klubíčkem vlny
Celou aktivitu jsem zahájila losováním překladu O Fortuna, každé dítě vylosovalo jeden z nastříhaných proužků, počet si je třeba uzpůsobit k dané třídě. Jedničku jsem si nechala já. Úkolem je v kruhu si házet klubíčko s vlnou podle pořadových čísel na lístku, děti nesmí mluvit, jen očním kontaktem upozorní, že mají navazující část. Ten, kterému klubíčko hodíme, řekne část, kterou má na lístku nahlas. Vytvoří se tak krásná pavučina, která končí opět u učitele. Poté učitel řekne slovo štěstí a namotáváme klubko zpět, každý tentokrát říká svoji asociaci k tomu slovu například zdraví, láska,... V hudební výchově myslím, že není třeba text detailně rozebírat, i takto je to velmi silné. Následuje poslech originálu, kdy se ptám, v jakém jazyce se zpívá. Další historické souvislosti jistě máte...

Text na proužky k rozstříhání
1)    Ó štěstěno
2)    Jsi jak luna.
3)    Jsi proměnlivá.
4)    Někdy rosteš.
5)    Jindy ubýváš.
6)    Protivný život.
7)    Nejprve souží.
8)    Pak chlácholí.
9)    Šálením břit mysli.
10)   Majetek a moc
11)   pak tají jako led.
12)  Osude ohromný i jalový.
13)  Tvé kolo se točí.
14) Jsi zlovolný.
15)  Zdraví je marnost.
16)   A vždy vadne do nicoty.
17)  Stíny a závoji…
18)   teď míříš i na mne.
19) V rámci hry svá holá záda…
20) obracím k tvé ničemnosti.
21) Osud je proti mně.
22)Ve zdraví i ve ctnosti.
23) Povzbuzuje i skličuje.
24) Vždy však zotročuje.
25) Tak v této hodině bez prodlení.
26)  Hrábněte do strun.
27) Neboť osud zabíjí silného.
28) Všichni …
29) se mnou plačte!


2) Hra s partiturou
Hrajeme po introdukci, ale nechtěla jsem ji vystřihnout.

V barevnosti pro bobotubes s B z bw.


Střižená skladba:


Video s průběhem od Olgy Kovaříkové, která takto skvěle upravila. Velké díky, snad Vám to pomůže.


Jistě je velmi vhodné přidat další orffovy nástroje, inspirovat se můžete jako já na musescore.com ZDE.
Našla jsem ještě jedno zajímavé video k doprovodu.


Ještě bych chtěla upozornit, že do článku s Létem od Vivaldiho jsem připojila partiturku k úpravě Summer Twist ZDE.
Přeji Vám krásný advent!


Žádné komentáře:

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/