Přeskočit na hlavní obsah

Střípky muzikoterapie v hudební výchově na 2. stupni - LZE TO :-)

V posledním článku tohoto roku bych se s Vámi chtěla podělit o pár aktivit, ke kterým mě inspirovala muzikoterapie, o které se v poslední době hodně mluví na různých seminářích a která má jistě své místo v hudební výchově.
Střídání rolí/emocí během hudby:
Tuto aktivitu jsem převzala od Karolíny Řepové, vyzkoušela v různých obměnách ve všech třídách na druhém stupni a mohu vřele doporučit! Aktivitu realizuji v kruhu, kdy si děti mění místa během znějící hudby v nějaké náladě/roli, používala jsem nahrávku doporučenou Kájou, ale lze jakoukoli, kterou máte oblíbenou, třeba tuto nebo třeba Happy.
Je třeba dát "hře" pravidla, nikdo do sebe nevráží a nevydává zvuky. 
Velmi dobře funguje, když učitel dělá průvodce a například popisuje školní den. Ráno jsem zaspala, na poslední chvíli utíkám se strachem do školy,... Osvědčil se mi posun od negativních emocí k pozitivním (radost z odpadlé hodiny matematiky, z dobrého oběda, ....), promění to náladu celé hodiny. Nebo lze využít emočních karet - vytisknutých na A4, kdy náhodně losuji kartu s emocí, se kterou si pak měníme svá místa v kruhu, karty ukazuji ve zdvižené ruce, zde může být snadno průvodcem i kterékoli z dětí. 
Do googlu stačí zadat Emotion Cards a můžete si vybrat z mnoha sad - kreslených i reálných.:-)
Relaxace:
V prosinci i naši školu postihlo šílenství vánočních trhů, kdy jsme nejdříve s dětmi (ze 7. třídy) uvažovali nad živým jukeboxem, pak nad jukeboxem s vlastními nahrávkami, ze kterých nakonec vznikly relaxační nahrávky. Hudebna se pak na jeden večer proměnila v relaxační místnost s aromalampou, svíčkami a sedacími pytli. Rodiče, kteří sebrali během večera odvahu (bylo jich asi 20) a zakoupili si relaxační poukaz, si celý nápad velmi pochvalovali.
V nabídce byly dvě nahrávky (mořská a pivní/bublinková ), obě ve dvou variantách (krátká - 2 min a dlouhá 5 min).
1. mořská nahrávka - hraní v pentatonice (v C dur vynechány citlivé tóny F,H)
Pro tuto nahrávku jsme využili dvou xylofonů, pár zvonkoher, kalimbu a boomwhackery, na které děti hrály foukáním. Každý hrál, když cítil, že má:-) Nahráno na obyčejný diktafon, během běžné hodiny s 22 sedmáky, následně v programu Audacity podloženo zvukem moře. 
Protože jsem byla sama překvapena tím, jak děti činnost bavila, zkoušela jsem i ve dvou jiných třídách. Jen jako aktivitu ke zklidnění v rámci hodiny, pokaždé to bylo jiné, ale vždy hodně silné.


2. pivní nahrávka
Protože jsme byli všichni nadšeni z výsledné nahrávky, vymyslela jsem ještě jednu obměnu na pivní láhve. Použili jsme 9 pivních lahví klasické velikosti, které jsem do 3/4 naplnila vodou a vložila do nich brčka - bublalo se, dále jednu velkou 1,5 l láhev, na kterou se foukalo ("zvuk parníku"), kovové podložky v organzových sáčcích - asi 10 kusů - jen se převaloval sáček v ruce, činel - hráno rukou, kalimbu a hang. Tato nahrávka je zcela bez úprav. 

Smějící se vánočka
Na tuto aktivitu jsem před časem narazila na videu z terapie smíchu a využila v 9. třídě při poslední předvánoční hodině, zcela spontánně, když se nikomu z nás nechtělo z koberce po zpívání koled s podávám sáčků. Princip spočívá v tom, že si děti lehají přes sebe v pravém úhlu, vždy hlavu položí na břicho spolužáka, když jsou všichni "uloženi", stačí jen říct, že pointou je smích:-) Jak se rozchechtá jeden, nemůžou si ostatní pomoci a celá "vánočka" se pak třese smíchy:-), opravdu velmi vydařená chvilka:-)
ilustrační obrázek z www.jogin.cz/joga-smichu/
Výsledek obrázku pro smějící se vánočka terapie smíchu
Přeji vše dobré v novém roce 2019.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...