Přeskočit na hlavní obsah

Hrací kostky v hodině hudební výchovy + tip na aplikaci Mentimeter

V poslední době jsem doslova posedlá kostkami. Objevila jsem kouzlo Story Cubes, které máme doma už rok, ale až před 14 dny se mi dostala do ruky metodika, která nabízí velkou řadu aktivit s těmito kostkami. Vzala jsem je do hodiny českého jazyka v 7. třídě a s jejich pomocí jsme se učili vedlejší věty, psali vypravování,... . Sedmáky to hodně s kostkami baví, kamarádka mi dokonce poslala svoje čtenářské kostky, a tak jsem si řekla, že to musí jít využít i v Hv a jde to:-) 

Univerzální kostka
Ta se mi zatím osvědčila velmi, vzhledem k uspořádání třídy do kruhu bez lavic s kobercem mi stačí jeden kus. Udělala jsem ji z kartonu o hraně 20cm, oboustrannou izolepou jsem na ni nalepila nastříhané plastové průsvitné desky (stačily mi 3 ks na všech 6 stran) no a teď už si měním kostku podle potřeby.

Hra na tělo podle kostky
Pustím skladbu, můžete zvolit třeba Happy od W. Pharrella, ale klidně i něco klasického, co se vám zrovna hodí. Děti v kruhu hází postupně kostkou a všichni hrají buď daný rytmus na různé části těla nebo volí i rytmus ten, kdo házel a všichni se ho snaží napodobit. Takto se postupně prostřídají všichni.
Měnění míst v emoci/náladě
Jde v podstatě o přenesenou aktivitu, kterou najdete popsanou v mém článku ZDE. Jen vyměníte na kostce kartičku s hrou na tělo za kartičku s emocí.
Další varianty
Variant vymyslíte nespočet. Mám ještě nachystané rytmické zápisy, kdy podle nich můžete rovnou hrát rytmy v kruhu na dřívka, kýble, tělo,... Lze využít kostky i při rytmické hře z minulého článku. Našla jsem i výborné zvířecí kostky pro předškoláky ZDE, kde mají na každé straně nějaké zvíře, pak mohou děti do hudby skákat jako žáby, plazit se jako hadi, štěkat jako pejsci,lézt jako husy, mňoukat jako kočky, létat jako ptáci, ... Písničkové kostky - ilustrace k 6 písním nebo jejich první takty beze slov pro ty šikovnější. Umím si představit i kvízovou kostku, kdy na každé straně bude otázka k danému tématu. Jistě Vás také něco napadne, pak se určitě podělte:-) 

Postačí i klasická kostka
Pokud jste už s koncem roku unaveni na výrobu univerzální kostky, vystačíte si i s kostkou klasickou a hrací kartou, kterou promítnete na interaktivní tabuli. Zkoušela jsem děti rozdělit do několika skupin, každá skupina měla kostku, hodila si rytmus, který pak ztvárnila hrou na tělo, pak všechny skupiny hráli svůj rytmus jako rytmický quodlibet:-) Lze využít téměř všechny již zmíněné varianty.  Můžete zvolit i kostky dvě, kdy na jedné kostce budou nástroje a na druhé rytmické zápisy k doprovodu. 
Na internetu hledejte pod heslem rhythm dice.
Hrací karta:

Pokud jste IT tip, může Vám posloužit i některá z aplikací (v názvu dice), existuje i aplikace Story Dice, pak házíte kostkou ve virtuálním prostředí telefonu, tabletu nebo tabule, což už je na mě moc, radši si na kostku sáhnu:-)

Tip na aplikaci Mentimeter, tady naopak neváhejte:-)

S touto aplikací nás seznámila Jitka Kopřivová na semináři ČOS v Letňanech a já už mnohokrát využila v hodinách i při rodičovských schůzkách s rodiči, kdy mi posílali do slovního mraku náměty pro třídní schůzky. Slovní mrak navíc funguje tak, že slova podle četnosti zvětšuje. Také děti vymýšlely text k písničce a abychom si ho mohli zazpívat poslali nám ho přes telefon přímo na interaktivní tabuli. Lze i testovat, hlasovat, propojit i s obrázkem... Určitě vyzkoušejte.


To je pro tentokrát vše, přeji Vám hodně sil do posledního měsíce šk. roku, pokud chcete načerpat novou inspiraci, určitě neváhejte s přihláškou na LETNÍ DÍLNY SHVČR.

Závěrem bych chtěla moc poděkovat všem, co podporují blog dobrým slovem, finančním příspěvkem nebo obojím, moc si toho vážím!!!


Komentáře

  1. Děkuji za inspirativní příspěvek! Nedávno jsem vzala do třídy story cubes a žáci si měli ve skupinách vymyslet příběh a sepsat ho. Následně měli příběh přednést a podbarvit nástroji, a melodram byl na světě :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...