CHCETE PODPOŘIT TENTO BLOG?

Sdílejte své náměty k výuce zasláním na email corkalenka@gmail.com. Pokud je Vám bližší finanční podpora, můžete tak učinit zasláním jakékoli částky na číslo účtu: 1027540618/5500.

Děkuji všem, kteří již tak učinili:-)

středa 29. května 2019

Hrací kostky v hodině hudební výchovy + tip na aplikaci Mentimeter

V poslední době jsem doslova posedlá kostkami. Objevila jsem kouzlo Story Cubes, které máme doma už rok, ale až před 14 dny se mi dostala do ruky metodika, která nabízí velkou řadu aktivit s těmito kostkami. Vzala jsem je do hodiny českého jazyka v 7. třídě a s jejich pomocí jsme se učili vedlejší věty, psali vypravování,... . Sedmáky to hodně s kostkami baví, kamarádka mi dokonce poslala svoje čtenářské kostky, a tak jsem si řekla, že to musí jít využít i v Hv a jde to:-) 

Univerzální kostka
Ta se mi zatím osvědčila velmi, vzhledem k uspořádání třídy do kruhu bez lavic s kobercem mi stačí jeden kus. Udělala jsem ji z kartonu o hraně 20cm, oboustrannou izolepou jsem na ni nalepila nastříhané plastové průsvitné desky (stačily mi 3 ks na všech 6 stran) no a teď už si měním kostku podle potřeby.

Hra na tělo podle kostky
Pustím skladbu, můžete zvolit třeba Happy od W. Pharrella, ale klidně i něco klasického, co se vám zrovna hodí. Děti v kruhu hází postupně kostkou a všichni hrají buď daný rytmus na různé části těla nebo volí i rytmus ten, kdo házel a všichni se ho snaží napodobit. Takto se postupně prostřídají všichni.
Měnění míst v emoci/náladě
Jde v podstatě o přenesenou aktivitu, kterou najdete popsanou v mém článku ZDE. Jen vyměníte na kostce kartičku s hrou na tělo za kartičku s emocí.
Další varianty
Variant vymyslíte nespočet. Mám ještě nachystané rytmické zápisy, kdy podle nich můžete rovnou hrát rytmy v kruhu na dřívka, kýble, tělo,... Lze využít kostky i při rytmické hře z minulého článku. Našla jsem i výborné zvířecí kostky pro předškoláky ZDE, kde mají na každé straně nějaké zvíře, pak mohou děti do hudby skákat jako žáby, plazit se jako hadi, štěkat jako pejsci,lézt jako husy, mňoukat jako kočky, létat jako ptáci, ... Písničkové kostky - ilustrace k 6 písním nebo jejich první takty beze slov pro ty šikovnější. Umím si představit i kvízovou kostku, kdy na každé straně bude otázka k danému tématu. Jistě Vás také něco napadne, pak se určitě podělte:-) 

Postačí i klasická kostka
Pokud jste už s koncem roku unaveni na výrobu univerzální kostky, vystačíte si i s kostkou klasickou a hrací kartou, kterou promítnete na interaktivní tabuli. Zkoušela jsem děti rozdělit do několika skupin, každá skupina měla kostku, hodila si rytmus, který pak ztvárnila hrou na tělo, pak všechny skupiny hráli svůj rytmus jako rytmický quodlibet:-) Lze využít téměř všechny již zmíněné varianty.  Můžete zvolit i kostky dvě, kdy na jedné kostce budou nástroje a na druhé rytmické zápisy k doprovodu. 
Na internetu hledejte pod heslem rhythm dice.
Hrací karta:

Pokud jste IT tip, může Vám posloužit i některá z aplikací (v názvu dice), existuje i aplikace Story Dice, pak házíte kostkou ve virtuálním prostředí telefonu, tabletu nebo tabule, což už je na mě moc, radši si na kostku sáhnu:-)

Tip na aplikaci Mentimeter, tady naopak neváhejte:-)

S touto aplikací nás seznámila Jitka Kopřivová na semináři ČOS v Letňanech a já už mnohokrát využila v hodinách i při rodičovských schůzkách s rodiči, kdy mi posílali do slovního mraku náměty pro třídní schůzky. Slovní mrak navíc funguje tak, že slova podle četnosti zvětšuje. Také děti vymýšlely text k písničce a abychom si ho mohli zazpívat poslali nám ho přes telefon přímo na interaktivní tabuli. Lze i testovat, hlasovat, propojit i s obrázkem... Určitě vyzkoušejte.


To je pro tentokrát vše, přeji Vám hodně sil do posledního měsíce šk. roku, pokud chcete načerpat novou inspiraci, určitě neváhejte s přihláškou na LETNÍ DÍLNY SHVČR.

Závěrem bych chtěla moc poděkovat všem, co podporují blog dobrým slovem, finančním příspěvkem nebo obojím, moc si toho vážím!!!


1 komentář:

  1. Děkuji za inspirativní příspěvek! Nedávno jsem vzala do třídy story cubes a žáci si měli ve skupinách vymyslet příběh a sepsat ho. Následně měli příběh přednést a podbarvit nástroji, a melodram byl na světě :)

    OdpovědětVymazat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/