Přeskočit na hlavní obsah

G. F. Händel - Mesiáš, Hallelujah aneb klasiky se nebojte:-)

V minulém týdnu jsem odučila v sedmých třídách duchovní hudbu. Téma na první pohled nezáživné, ale stálo to za to, tak se s Vámi podělím. :-)

K celé aktivitě mě motivovalo toto povedené video na stránkách ZDE:

1) Karty po slabikách
Hodinu jsme začali losováním karet velikosti A4, na kterých jsem po vzoru videa napsala po slabikách slovo "Hallelujah". Úkol zněl, prohlédni si slabiku, zapamatuj si ji, pak otoč slabikou dolů. Při poslechu vždy, když svoji slabiku uslyšíš, otoč kartu směrem ke mně. Pustila jsem celou první část.
2) Skupinová práce s textem
Děti ve třídě, kde byly dělitelné čtyřmi, vytvořily na základě slova skupiny, v jiných třídách jsem je nechala tvořit skupiny samostatně. Dostaly na proužky nastříhaný text, odtajnila jsem jim video viz výše a jejich úkolem bylo text poskládat. Potom jsme se bavili o důležitosti textů u duchovní hudby.

Překlad textu

Aleluja (Hallelujah, Aleluya)
George Friedrich Händel
Hallelujah 
For the lord God omnipotent reigneth
Neboť Pán Bůh všemocný panuje
The kingdom of this world;
Království tohoto světa
Is become The kingdom of our Lord,
se stalo královstvím našeho Pána
And of His Christ
a jeho Krista 
And He shall reign for ever and ever
A On bude kralovat na věky věků
King of kings forever and ever hallelujah 
Král králů na navěky a stále aleluja 
And lord of lords forever and ever hallelujah 
A Pán pánů na věky a stále aleluja 
King of kings and lord of lords
Král králů a Pán pánů
And he shall reign
A on bude kralovat
And he shall reign forever and ever
A bude kralovat na věky věků
Forever and ever and ever and ever
Na věky věků
Hallelujah 
3) Práce s poslechovou mapou:
Tuto mapu už využívám několik roků. Dalo by se také po předchozích aktivitách skládat po řádcích, ale nechávám děti jen hádat, kterým řádkem celá skladba začíná.

Takto vypadá poslechová mapa celé skladby, originál najdete ZDE


Používám přeházenou mapu:

A abych článek doplnila, ještě jsem trochu zaggooglila:-)

4) Toto video využiji v další hodině a budeme hrát na zvonečky:


5) Znáte Chrome Music Lab Puzzle?
Ještě jsem nezkoumala, ale zaujalo mě to na první pohled, třeba využijete dříve než já. Kvůli autorským právům je to rozostřené, originál najdete ZDE.

To je pro tentokrát vše, těším se v Olomouci na Hudbě do škol nebo v Letňanech na viděnou:-)



Komentáře

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...