Přeskočit na hlavní obsah

Hodina bez zpěvu aneb Další střípek od Olgy Kovaříkové:-)

Tento článek věnuji celý námětu, který před časem poslala Olga Kovaříková, díky za něj!! Jistě ho přivítáte v této době s velkou radostí, jelikož jde o tip na nezpěvnou hodinu.


Jaká je pro Vás hudebka bez zpěvu, máte také nějaké oblíbené aktivity? Tak sem s nimi😉

Cituji celé bez úprav:


"Vycházím z metod Slyšet jinak http://www.slysetjinak.upol.cz/, které mě k této hodině inspirovaly:
Použila jsem po prázdninách, aby měli žáci možnost se vykecat a zároveň to šlo použít hudebně."
 
1) Rozdělte žáky do 4 skupin, každou posaďte do jednoho rohu koberce,ať si sednou si čelem k sobě (skupin může být víc, záleží, jak budete rytmicky zdatní viz další část). A dejte jim následující pokyn: POVÍDEJTE SI O PRÁZDNINÁCH (nebo jiném zážitku, který mají zrovna za sebou) A ZKUSTE SESTAVIT Z TĚCHTO ZÁŽITKŮ NĚJAKOU CHYTLAVOU KRÁTKOU VĚTU, KTERÁ BUDE NA NĚJAKOU Z VAŠICH ZKUŠENOSTÍ ODKAZOVAT (nemusí to být zážitek pro všechny společný). Příklad vět, které vznikly u mne: "Jak to se mnou mluvíš!'" "Pozor, ať neuklouzneš!" "Spadl jsem do kanálu." "Ožralého nebolí..." atd. max. 5 minut

2) Skupiny si sednou tak, aby stále byly pohromadě, ale zároveň aby na vás všichni viděli. Řeknou postupně věty (můžete lehce upravovat). Vy si vezmete buben, na který budete určovat první dobu. Nyní je na vás, jakou větu si vyberete na začátek a přiřadíte jí ostinátní rytmus. Skupina svou větu v tomto rytmu opakuje (podle bubnu), pak vymyslíte vhodně jiný rytmus pro další větu a tak pokračujete, až vám vznikne ostinátní polyrytmus. 

3) Když je každé skupině její rytmus jasný, zkusíte zvedáním a snižováním ruky směrem ke každé skupině zesilovat a zeslabovat, dotknutím se země je i na chvíli "vypnout". Je dobré si signály napřed vysvětlit, pokud jste to zatím nepoužívali.

4) Vyberte dva dobrovolníky, sednou si zády k sobě, každý čelem ke dvěma skupinám. Pak dirigují společně (reagují na sebe). Je dobré je upozornit, ať sami skladbu ukončí. Bude si to chtít zkusit více lidí.

5) Nechte dirigenty, ať mluví o tom, jak se jim se skupinami pracovalo. Nechte hráče, ať promluví o tom, jak se jim reagovalo na dirigenty. Vhodně doplňte doporučení (např. dirigenti by měli měnit své pokyny v souladu s frázemi a včas, ne příliš rychle, hráči musí dávat pozor a být připraveni reagovat.) Vtipné historky, ke kterým může dojít i u vás. Jeden žák jako dirigent učinil gesto, které jsme nikdo nepochopil - když jsme se ho pak ptali, tak říkal, že se protahoval... Jiný jako dirigent na chvíli úplně přestal - protože si chtěl odpočinout :)

6) Pokud máte stále čas, protože skupinám to jde, dejte každé fix a čtyři A6 prázdné papíry. Ať na každý papír namalují jednoduchý stejný symbol, který bude znamením pro jejich větu. Budete mít tedy 16 listů se čtyřmi různými symboly. Papíry pak poskládejte za sebou (i dva či tři současně) jako grafickou partituru a paličkou ukazujte přes ně zleva doprava. Když budete paličkou nad jejich symbolem, budou "hrát". 

6) Vyberte zase dva dobrovolníky, ať si zkusí sestavit vlastní skladbu z lístků

7) Stále jim to jde? Stále máte čas? Nechte je převést jejich větu do hry na tělo, která bude respektovat přidělený rytmus věty (nemusí to být otrocké). Všichni rytmus postupně zahrají i s říkáním věty. Pak jim řekněte, ať už větu neříkají (jen v duchu). A zahrajte si zase jako na začátku (zapínejte, vypínejte, zesilujte), bude to úplně jiná skladba...
 
Tak to je pro tentokrát vše. Držte se ve zdraví a zpívejte si alespoň doma😉

Komentáře

  1. Ještě doplním vylepšení: Místo papírů se symboly jsem přiřadila každé skupině různě barevný čistič na dýmky (měla jsem jich dost od každé barvy) a skladbu jsem skládala z nich. Pak jsem každou skupinu rozpočítala (1,2,3,4) a vytvořila nové skupiny (jedničky, dvojky, atd..) Každá nová skupina dostala svou sadu čističů a vytvářela vlastní skladbu (měli zástupce z každého rytmu). Dál se s tím dá hrát i tak, že rytmus hrají na nějaký jednoduchý nástroj, kombinují instrumentální/vokální provedení, atd..

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...