CHCETE PODPOŘIT TENTO BLOG?

Sdílejte své náměty k výuce zasláním na email corkalenka@gmail.com. Pokud je Vám bližší finanční podpora, můžete tak učinit zasláním jakékoli částky na číslo účtu: 1027540618/5500.

Děkuji všem, kteří již tak učinili:-)

pátek 11. ledna 2019

A. Vivaldi - Zima aneb Aktivity pro všechny věkové kategorie:-)

Už dlouho jsem se chystala něco udělat k Vivaldiho Zimě, "pošťouchnutí" přišlo ze dvou stran. Jednak od mé kolegyně, která si přála, abych udělala Zimu s její třídou (video níže) a "druhak" minulý týden od Olgy Kovaříkové, která poslala výborně vymyšlenou dramatizaci. Když už jsme u té zimy, nabídnu i výbornou aktivitu (koulovačku), kterou jsem zatím dělala jen s malými dětmi na hudebních hrátkách, ale chci ji zkusit i se svými sedmáky.
Koulovačka jako aktivní poslech :-) - s papírovými koulemi ke Kodályho skladbě
Před touto hrou jsem využila aktivity s básničkou Olízl se mráz, kterou najdete na blogu ZDE, pak jsem se snažila rondo s dětmi zažít koulovačkou během poslechu, povedlo se, opravdu doporučuji!! 
Pro tuto aktivitu potřebujete cca 150 papírových koulí - mačkala jsem obyčejný formát A4, za 15 min máte namačkáno, uprostřed místnosti jsem udělala zeď z nástrojové skříňky, přes kterou jsem přehodila bílý ubrus. Pak jsem rozdělila děti na dvě poloviny a každé dala 75 koulí. Jejich úkolem bylo se během hudby koulovat - na známou část A, na ostatní díly sbírat koule k pokračování zápasu. Zvítězilo družstvo, které mělo na konci skladby méně koulí. U dětí se setkala tato aktivita s obrovským úspěchem.
Aktualizace 29.1.2019:
Dnes jsem vyzkoušela tuto aktivitu i v 7. třídě a byla to velká legrace, níže je hned první záznam, pak jsme hráli ještě 2x, ale to už jsem musela taky:-), určitě vyzkoušejte. Kdo si hraje, nezlobí!:-)


Dramatizace k Vivaldiho Zimě od Olgy Kovaříkové
Pokyn k dramatizaci - oživlí sněhuláci jsou němí:-)

Díl A - Jsme zmrzlí sněhuláci a velmi pomaličku se probouzíme (mrkání, otvírání očí, pohyby hlavou - tělo zatím ztuhlé)
Díl B - Podle motivu v houslích rytmicky vystřelíme nejprve jednou rukou, kroužíme zápěstím,v rytmu vyklepáváme. To samé druhou rukou a potřetí na střídačku s oběma nohama.
Díl C - Chodíme ztuhle po koberci v rytmu čtvrťových not
Díl D - S oživením pociťujeme i zimu, na nový motiv se 2x(půlové noty) oklepeme s rukama kolem trupu (jako když se zahříváš) a 4x dupneme (čtvrťové noty) - to celé 4x jako motiv
Díl E - Drobnými krůčky se rozbíháme po třídě a hledáme úkryt před zimou, důležité je na konci motivu zaujmout pozici u něčeho dřevěného (dveře, lavice)
Díl F - Na 2 půlové noty 2x vztáhneme spojené ruce v prosbě a 4x ťukneme (čtvrťové noty) do lavice, to celé 4x (naposledy se ťuká 8x podle hudby)
Díl G - Zase do rytmu čtvrťových not jdeme schlíple zpět na koberec, nikdo nám neotevřel.
Díl H - 3x rozpřáhneme ruce v gestu "co budeme dělat" a díváme se na sebe navzájem, pak 4x zavrtíme hlavou (vše čtvrťové noty)
Díl I - Nosíme neviditelné dříví na oheň uprostřed a posedáme si do kruhu
Díl J - 2x napřáhneme ruce nad oheň (půlové noty) a 4x tleskneme s člověkem po levici, pak to samé, ale tleskneme s člověkem po pravici - tak stále až do konce (celkem 7x, končí se s rukami nad ohněm)
https://youtu.be/41sL6eKyENE
Metodické doplnění:
Při nácviku u ohně je dobré děti nejprve rozpočítat 1., 2., 1., 2., a říct že jedničky se otočí na tleskání doleva, dvojky doprava ( a potom obráceně). Když se to potom jede celé v kuse, ať si sednou stejně jako při nácviku a bude to fungovat.

Video z realizace od Olgy Kovaříkové:


Sama jsem s dětmi ještě nedělala, ale napadlo mě, že bych podpořila jednotlivé části obrazem. Udělala bych ke každé části obrázek vyjadřující výrazný prvek z dramatizace, pak by děti nejprve skládaly obrázky podle poslechu a nakonec by doprovodily pohybem podle již známé obrázkové osnovy. Kdybyste někdo obrazový materiál udělal, prosím, podělte se.

Hraní na nástroje do průběhu skladby
Dělala jsem ve 4 třídách na 2. stupni, jedenkrát i s malými na hrátkách, všechny třídy Vivaldi bavil. Vždycky jsem pustila video na interaktivní tabuli a ukazovala prstem průběh, nahrávka ze 7. třídy vznikla 5 min po představení skladby (3. zahrání). 
K této partituře mě inspirovala aktivita na TpT. Je ji možné zakoupit za 6 dolarů. Naleznete v ní prezentaci s instrumentací k celé první části Vivaldiho Zimy, z prezentace pak velmi snadno uděláte video (uložit jako Mp4), pod které v Movie Makeru vložíte hudbu a máte další skvělý výukový materiál. Dělala jsem s velkými po zvládnutí střihu. Na konci hodiny jsme vždy hlasovali, co komu vyhovovalo více, vždy to byla plichta. Dětem se líbila hlavně grafika americké autorky, pro nácvik i zážitek nám vyhovovalo více toto:
Video pro boomwhackers (střih k partituře)

Partitura pro boomwhackers:
Video z realizace:

Tak doufám, že jsem se Vám trefila do noty, s mnohými z Vás se těším na Hudbě do škol 21.1.2019 na viděnou:-)


Žádné komentáře:

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/