Přeskočit na hlavní obsah

A. Vivaldi - Zima aneb Aktivity pro všechny věkové kategorie:-)

Už dlouho jsem se chystala něco udělat k Vivaldiho Zimě, "pošťouchnutí" přišlo ze dvou stran. Jednak od mé kolegyně, která si přála, abych udělala Zimu s její třídou (video níže) a "druhak" minulý týden od Olgy Kovaříkové, která poslala výborně vymyšlenou dramatizaci. Když už jsme u té zimy, nabídnu i výbornou aktivitu (koulovačku), kterou jsem zatím dělala jen s malými dětmi na hudebních hrátkách, ale chci ji zkusit i se svými sedmáky.
Koulovačka jako aktivní poslech :-) - s papírovými koulemi ke Kodályho skladbě
Před touto hrou jsem využila aktivity s básničkou Olízl se mráz, kterou najdete na blogu ZDE, pak jsem se snažila rondo s dětmi zažít koulovačkou během poslechu, povedlo se, opravdu doporučuji!! 
Pro tuto aktivitu potřebujete cca 150 papírových koulí - mačkala jsem obyčejný formát A4, za 15 min máte namačkáno, uprostřed místnosti jsem udělala zeď z nástrojové skříňky, přes kterou jsem přehodila bílý ubrus. Pak jsem rozdělila děti na dvě poloviny a každé dala 75 koulí. Jejich úkolem bylo se během hudby koulovat - na známou část A, na ostatní díly sbírat koule k pokračování zápasu. Zvítězilo družstvo, které mělo na konci skladby méně koulí. U dětí se setkala tato aktivita s obrovským úspěchem.
Aktualizace 29.1.2019:
Dnes jsem vyzkoušela tuto aktivitu i v 7. třídě a byla to velká legrace, níže je hned první záznam, pak jsme hráli ještě 2x, ale to už jsem musela taky:-), určitě vyzkoušejte. Kdo si hraje, nezlobí!:-)


Dramatizace k Vivaldiho Zimě od Olgy Kovaříkové
Pokyn k dramatizaci - oživlí sněhuláci jsou němí:-)

Díl A - Jsme zmrzlí sněhuláci a velmi pomaličku se probouzíme (mrkání, otvírání očí, pohyby hlavou - tělo zatím ztuhlé)
Díl B - Podle motivu v houslích rytmicky vystřelíme nejprve jednou rukou, kroužíme zápěstím,v rytmu vyklepáváme. To samé druhou rukou a potřetí na střídačku s oběma nohama.
Díl C - Chodíme ztuhle po koberci v rytmu čtvrťových not
Díl D - S oživením pociťujeme i zimu, na nový motiv se 2x(půlové noty) oklepeme s rukama kolem trupu (jako když se zahříváš) a 4x dupneme (čtvrťové noty) - to celé 4x jako motiv
Díl E - Drobnými krůčky se rozbíháme po třídě a hledáme úkryt před zimou, důležité je na konci motivu zaujmout pozici u něčeho dřevěného (dveře, lavice)
Díl F - Na 2 půlové noty 2x vztáhneme spojené ruce v prosbě a 4x ťukneme (čtvrťové noty) do lavice, to celé 4x (naposledy se ťuká 8x podle hudby)
Díl G - Zase do rytmu čtvrťových not jdeme schlíple zpět na koberec, nikdo nám neotevřel.
Díl H - 3x rozpřáhneme ruce v gestu "co budeme dělat" a díváme se na sebe navzájem, pak 4x zavrtíme hlavou (vše čtvrťové noty)
Díl I - Nosíme neviditelné dříví na oheň uprostřed a posedáme si do kruhu
Díl J - 2x napřáhneme ruce nad oheň (půlové noty) a 4x tleskneme s člověkem po levici, pak to samé, ale tleskneme s člověkem po pravici - tak stále až do konce (celkem 7x, končí se s rukami nad ohněm)
https://youtu.be/41sL6eKyENE
Metodické doplnění:
Při nácviku u ohně je dobré děti nejprve rozpočítat 1., 2., 1., 2., a říct že jedničky se otočí na tleskání doleva, dvojky doprava ( a potom obráceně). Když se to potom jede celé v kuse, ať si sednou stejně jako při nácviku a bude to fungovat.

Video z realizace od Olgy Kovaříkové:


Sama jsem s dětmi ještě nedělala, ale napadlo mě, že bych podpořila jednotlivé části obrazem. Udělala bych ke každé části obrázek vyjadřující výrazný prvek z dramatizace, pak by děti nejprve skládaly obrázky podle poslechu a nakonec by doprovodily pohybem podle již známé obrázkové osnovy. Kdybyste někdo obrazový materiál udělal, prosím, podělte se.

Hraní na nástroje do průběhu skladby
Dělala jsem ve 4 třídách na 2. stupni, jedenkrát i s malými na hrátkách, všechny třídy Vivaldi bavil. Vždycky jsem pustila video na interaktivní tabuli a ukazovala prstem průběh, nahrávka ze 7. třídy vznikla 5 min po představení skladby (3. zahrání). 
K této partituře mě inspirovala aktivita na TpT. Je ji možné zakoupit za 6 dolarů. Naleznete v ní prezentaci s instrumentací k celé první části Vivaldiho Zimy, z prezentace pak velmi snadno uděláte video (uložit jako Mp4), pod které v Movie Makeru vložíte hudbu a máte další skvělý výukový materiál. Dělala jsem s velkými po zvládnutí střihu. Na konci hodiny jsme vždy hlasovali, co komu vyhovovalo více, vždy to byla plichta. Dětem se líbila hlavně grafika americké autorky, pro nácvik i zážitek nám vyhovovalo více toto:
Video pro boomwhackers (střih k partituře)

Partitura pro boomwhackers:
Video z realizace:

Tak doufám, že jsem se Vám trefila do noty, s mnohými z Vás se těším na Hudbě do škol 21.1.2019 na viděnou:-)


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...