CHCETE PODPOŘIT TENTO BLOG?

Sdílejte své náměty k výuce zasláním na email corkalenka@gmail.com. Pokud je Vám bližší finanční podpora, můžete tak učinit zasláním jakékoli částky na číslo účtu: 1027540618/5500.

Děkuji všem, kteří již tak učinili:-)

pondělí 31. prosince 2018

Střípky muzikoterapie v hudební výchově na 2. stupni - LZE TO :-)

V posledním článku tohoto roku bych se s Vámi chtěla podělit o pár aktivit, ke kterým mě inspirovala muzikoterapie, o které se v poslední době hodně mluví na různých seminářích a která má jistě své místo v hudební výchově.
Střídání rolí/emocí během hudby:
Tuto aktivitu jsem převzala od Karolíny Řepové, vyzkoušela v různých obměnách ve všech třídách na druhém stupni a mohu vřele doporučit! Aktivitu realizuji v kruhu, kdy si děti mění místa během znějící hudby v nějaké náladě/roli, používala jsem nahrávku doporučenou Kájou, ale lze jakoukoli, kterou máte oblíbenou, třeba tuto nebo třeba Happy.
Je třeba dát "hře" pravidla, nikdo do sebe nevráží a nevydává zvuky. 
Velmi dobře funguje, když učitel dělá průvodce a například popisuje školní den. Ráno jsem zaspala, na poslední chvíli utíkám se strachem do školy,... Osvědčil se mi posun od negativních emocí k pozitivním (radost z odpadlé hodiny matematiky, z dobrého oběda, ....), promění to náladu celé hodiny. Nebo lze využít emočních karet - vytisknutých na A4, kdy náhodně losuji kartu s emocí, se kterou si pak měníme svá místa v kruhu, karty ukazuji ve zdvižené ruce, zde může být snadno průvodcem i kterékoli z dětí. 
Do googlu stačí zadat Emotion Cards a můžete si vybrat z mnoha sad - kreslených i reálných.:-)
Relaxace:
V prosinci i naši školu postihlo šílenství vánočních trhů, kdy jsme nejdříve s dětmi (ze 7. třídy) uvažovali nad živým jukeboxem, pak nad jukeboxem s vlastními nahrávkami, ze kterých nakonec vznikly relaxační nahrávky. Hudebna se pak na jeden večer proměnila v relaxační místnost s aromalampou, svíčkami a sedacími pytli. Rodiče, kteří sebrali během večera odvahu (bylo jich asi 20) a zakoupili si relaxační poukaz, si celý nápad velmi pochvalovali.
V nabídce byly dvě nahrávky (mořská a pivní/bublinková ), obě ve dvou variantách (krátká - 2 min a dlouhá 5 min).
1. mořská nahrávka - hraní v pentatonice (v C dur vynechány citlivé tóny F,H)
Pro tuto nahrávku jsme využili dvou xylofonů, pár zvonkoher, kalimbu a boomwhackery, na které děti hrály foukáním. Každý hrál, když cítil, že má:-) Nahráno na obyčejný diktafon, během běžné hodiny s 22 sedmáky, následně v programu Audacity podloženo zvukem moře. 
Protože jsem byla sama překvapena tím, jak děti činnost bavila, zkoušela jsem i ve dvou jiných třídách. Jen jako aktivitu ke zklidnění v rámci hodiny, pokaždé to bylo jiné, ale vždy hodně silné.


2. pivní nahrávka
Protože jsme byli všichni nadšeni z výsledné nahrávky, vymyslela jsem ještě jednu obměnu na pivní láhve. Použili jsme 9 pivních lahví klasické velikosti, které jsem do 3/4 naplnila vodou a vložila do nich brčka - bublalo se, dále jednu velkou 1,5 l láhev, na kterou se foukalo ("zvuk parníku"), kovové podložky v organzových sáčcích - asi 10 kusů - jen se převaloval sáček v ruce, činel - hráno rukou, kalimbu a hang. Tato nahrávka je zcela bez úprav. 

Smějící se vánočka
Na tuto aktivitu jsem před časem narazila na videu z terapie smíchu a využila v 9. třídě při poslední předvánoční hodině, zcela spontánně, když se nikomu z nás nechtělo z koberce po zpívání koled s podávám sáčků. Princip spočívá v tom, že si děti lehají přes sebe v pravém úhlu, vždy hlavu položí na břicho spolužáka, když jsou všichni "uloženi", stačí jen říct, že pointou je smích:-) Jak se rozchechtá jeden, nemůžou si ostatní pomoci a celá "vánočka" se pak třese smíchy:-), opravdu velmi vydařená chvilka:-)
ilustrační obrázek z www.jogin.cz/joga-smichu/
Výsledek obrázku pro smějící se vánočka terapie smíchu
Přeji vše dobré v novém roce 2019.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/