Tento článek věnuji celý námětu, který před časem poslala Olga Kovaříková, díky za něj!! Jistě ho přivítáte v této době s velkou radostí, jelikož jde o tip na nezpěvnou hodinu.
Jaká je pro Vás hudebka bez zpěvu, máte také nějaké oblíbené aktivity? Tak sem s nimi😉
Cituji celé bez úprav:
"Vycházím z metod Slyšet jinak http://www.slysetjinak. upol.cz/, které mě k této hodině inspirovaly:
Použila jsem po prázdninách, aby měli žáci možnost se vykecat a zároveň to šlo použít hudebně."
1)
Rozdělte žáky do 4 skupin, každou posaďte do jednoho rohu koberce,ať si
sednou si čelem k sobě (skupin může být víc, záleží, jak budete
rytmicky zdatní viz další část). A dejte jim následující pokyn:
POVÍDEJTE SI O PRÁZDNINÁCH (nebo jiném zážitku, který mají zrovna za
sebou) A ZKUSTE SESTAVIT Z TĚCHTO ZÁŽITKŮ NĚJAKOU CHYTLAVOU KRÁTKOU
VĚTU, KTERÁ BUDE NA NĚJAKOU Z VAŠICH ZKUŠENOSTÍ ODKAZOVAT (nemusí to být
zážitek pro všechny společný). Příklad vět, které vznikly u mne: "Jak to se mnou mluvíš!'" "Pozor, ať neuklouzneš!" "Spadl jsem do kanálu." "Ožralého nebolí..." atd. max. 5 minut
2)
Skupiny si sednou tak, aby stále byly pohromadě, ale zároveň aby na vás
všichni viděli. Řeknou postupně věty (můžete lehce upravovat). Vy si
vezmete buben, na který budete určovat první dobu. Nyní je na vás, jakou
větu si vyberete na začátek a přiřadíte jí ostinátní rytmus.
Skupina svou větu v tomto rytmu opakuje (podle bubnu), pak vymyslíte
vhodně jiný rytmus pro další větu a tak pokračujete, až vám vznikne
ostinátní polyrytmus.
3) Když je každé skupině
její rytmus jasný, zkusíte zvedáním a snižováním ruky směrem ke každé
skupině zesilovat a zeslabovat, dotknutím se země je i na chvíli
"vypnout". Je dobré si signály napřed vysvětlit, pokud jste to zatím
nepoužívali.
4) Vyberte dva dobrovolníky,
sednou si zády k sobě, každý čelem ke dvěma skupinám. Pak dirigují
společně (reagují na sebe). Je dobré je upozornit, ať sami skladbu
ukončí. Bude si to chtít zkusit více lidí.
5)
Nechte dirigenty, ať mluví o tom, jak se jim se skupinami pracovalo.
Nechte hráče, ať promluví o tom, jak se jim reagovalo na dirigenty.
Vhodně doplňte doporučení (např. dirigenti by měli měnit své pokyny v
souladu s frázemi a včas, ne příliš rychle, hráči musí dávat pozor a být
připraveni reagovat.) Vtipné historky, ke kterým může dojít i u vás.
Jeden žák jako dirigent učinil gesto, které jsme nikdo nepochopil -
když jsme se ho pak ptali, tak říkal, že se protahoval... Jiný jako
dirigent na chvíli úplně přestal - protože si chtěl odpočinout :)
6)
Pokud máte stále čas, protože skupinám to jde, dejte každé fix a čtyři
A6 prázdné papíry. Ať na každý papír namalují jednoduchý stejný symbol,
který bude znamením pro jejich větu. Budete mít tedy 16 listů se čtyřmi
různými symboly. Papíry pak poskládejte za sebou (i dva či tři současně)
jako grafickou partituru a paličkou ukazujte přes ně zleva doprava.
Když budete paličkou nad jejich symbolem, budou "hrát".
6) Vyberte zase dva dobrovolníky, ať si zkusí sestavit vlastní skladbu z lístků
7)
Stále jim to jde? Stále máte čas? Nechte je převést jejich větu do hry
na tělo, která bude respektovat přidělený rytmus věty (nemusí to být
otrocké). Všichni rytmus postupně zahrají i s říkáním věty. Pak jim
řekněte, ať už větu neříkají (jen v duchu). A zahrajte si zase jako na
začátku (zapínejte, vypínejte, zesilujte), bude to úplně jiná skladba...
Tak to je pro tentokrát vše. Držte se ve zdraví a zpívejte si alespoň doma😉
Ještě doplním vylepšení: Místo papírů se symboly jsem přiřadila každé skupině různě barevný čistič na dýmky (měla jsem jich dost od každé barvy) a skladbu jsem skládala z nich. Pak jsem každou skupinu rozpočítala (1,2,3,4) a vytvořila nové skupiny (jedničky, dvojky, atd..) Každá nová skupina dostala svou sadu čističů a vytvářela vlastní skladbu (měli zástupce z každého rytmu). Dál se s tím dá hrát i tak, že rytmus hrají na nějaký jednoduchý nástroj, kombinují instrumentální/vokální provedení, atd..
OdpovědětVymazat