Již několik let držím tradici, že se na konci prázdnin ohlížím za LDHV v Mělníku. Nejinak tomu je i letos, letní dílny pro mě byly opět velkou inspirací a zážitkem a doufám, že tato tradice bude v dalších letech s takovým zájmem učitelské veřejnosti pokračovat.
Tady nabídnu jednu ze svých dílen v kompletním znění s videosestřihem. Doufám, že poslouží tam, kde má, tzn. ve školách :-). Naše škola chystá na podzim velký celoškolní projekt k výročí J. A. Komenského, navedlo mě k němu skvělé převyprávění díla Labyrint světa a ráj srdce, které najdete v podobě audioknihy i PDF ZDE, na tomto odkazu také najdete diplomovou práci, která je věnována labyrintům. Nechala jsem vyrobit na zakázku, myslím, že využijeme napříč stupni v naší škole a i jako dárek poslouží výborně.
Labyrinty je možné objednat na terapielabyrinty@gmail.com (velký průměr 31cm/700Kč, malý o hraně 20cm/500Kč.
Skvělým zdrojem je inteaktivní projekt komenský2020 , kde je možné objednat za dotovanou cenu výstavu o životě J. A. Komenského.
Další skvělé zdroje:
https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=17242
https://www.ucenibezucebnic.cz/index.php?id=6777
https://www.ucenibezucebnic.cz/index.php?id=6545
https://www.youtube.com/watch?v=dUW9Chv-ASc
Komenský – průvodce dílnou
Motivace
Na základě prvních 3 úkolů uhodnout téma dílny (J. A. Komenský – Labyrint světa a ráj srdce)
1) Hra – Ámos udělal/zatleskal/zadupal, postřehová obměna hry na ozvěnu.
a) Učitel/žák říká frázi: „Ámos zatleskal/zadupal/zaluskal/zahrál/… a zatleská/zadupe/… rytmus, který všichni ostatní opakují. Když frázi neřekne a děti danou věc opakují, vypadne ten, kdo popletl.
b) Frázi Ámos nahradíme tónem (vysokým), naopak tón nízký znamená, že děti daný rytmus/pohyb opakovat nemají.
c) Vzdálenost mezi tóny v dalších hodinách zmenšujeme.
2) Prstový labyrint a prvky muzikoterapie v hv
½ - spontánní hra na nenástroje - pivní relaxace (bublání do lahví), foukání do lahví, plíšky, kalimba, …, /mořská relaxace – nástroje v pentatonice. Druhá ½ se zakrytýma očima prochází prstovým labyrintem. Labyrint = symbolika životní cesty
3) Citáty J. A. Komenského poskládat, rozdělit se do skupin a pokusit se rytmizovat ve 4/4 taktu nejdůležitější slovo/informaci/asociaci .
a) Vybrat si barevné drátky, daný rytmus poskládat – zahrát na BW
Aktivní poslech - Chiacona - Tarquinio Merula (1594-1665)
a) Losovat kartičku s hrou na tělo
b) Učitel ťuká třídobý rytmus – děti realizují danou hru na tělo a hledají kamaráda se stejným rytmem/hrou na tělo
c) Ze skupin vytvořit rytmický vícehlas
a) Pustit hudební ukázku, kdo slyší svoji hru na tělo v nahrávce? (1. řádek)
b) Reprodukovat melodii a připojit kráčející bas
c) Doprovodit úryvek nahrávky
d) Vybrat a přiřadit ozdoby, jak je slyší v nahrávce
e) Vytvořit svoji chiaconu, formu poskládat na zemi z daných úryvků.
Aktivní poslech J. D. Zelenka – Miserere in c moll Psalm 50, ZWV. 57: Adagio
Stuhu zakoupíte na aliexpres cca za 20 Kč. Velmi dobře nahradíte šátky nebo krepovým papírem.
a) Přiřazení hry na tělo k textu (Dones vodu, modlitba mi nepomohla, oheň žere moje knihy)
b) Vybrat vhodnou část komiksu, ke které se rytmizace textů váže
c) Práce se šátky/krepovým papírem/ stuhou – seznámení s pohybem k jednotlivým symbolům
Tip: Vyber z komiksového/filmového příběhu okamžiky, kdy asi Komenský říkal miserere mei, Deus.
Zvuk k partituře ZDE
Jízdenka do vlaku (Srdceráje)– losovat notový zápis se zápisem jedné z písní
Quodlibet (Oh, When the Saints, This Train, Swing Low, Sweet Chariot, I ´m Gonna Sing, Sing, Sing)
a) najdi si spolucestujícího
b) vymysli pohyb ke své písni
c) doprovod
d) propojení
Tip: písnička Ráda si... lze velmi dobře využít samostatně k dětské kreativitě - děti vymýšlí a napodobují hrou na tělo nebo pantomimu, co by rádi (zatleskám, zadupám, poskočím, zatočím,...)
Další tipy vhodné k zařazení do projektu:
Výborný aktivní poslech s možnou vazbou k textu níže: Tanec smrti Camille Saint-Saëns od Karolíny Řepové na
https://www.youtube.com/watch?v=-DPlz9V8jJ0
Mladý orchestr😊 https://www.youtube.com/watch?v=qNMzBnuBC6Y
Smrt z textu s vazbou k aktivnímu poslechu s. 16-17 V PDF
Ahoj, mám jen poznatek k té Chiaconě - je to vlastně dost těžké protože při rytmu ty-tá ty-tá má člověk tendenci cítit těžkou dobu až na tu delší čtvrťovou notu... Takže jsme to nakonec tleskali a dupali obráceně (což štvalo tedy jen mě)
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatJeště pár postřehů ke Komenskému: Labyrinty se dají vytvořit i z keramiky - já poprosila tchyni, ale třeba máte ve škole kroužek a mohli byste si jej sami vyrobit nebo poprosit kolegyni/kolegu. Co se týče stuh, které jsou absolutní peckou napříč ročníky až po devítku (vč. sborovny), tak doporučuji: 1) koupila jsem různé barvy, výhledově chci využít princip "a teď červení, modří" apod.; 2) k poslechové mapě mě napadly dvě věci: schéma pohybu jsem si nakreslila vždy jen jedno na jeden A4 papír a vhazovala jsem je postupně do kruhu, aby jej změnili. Protože jednou to nestačí, tak podruhé dobrovolník šel do kruhu a předvedl svůj pohyb, který jsme po něm opakovali. A co jsem nevyzkoušela, ale líbilo by se mi: že by se pohyb rozehrál po kruhu postupně (jako mexická vlna) a postupně by se i měnil. Díky Lenko za skvělé nápady, jedu z toho už několikátou hodinu!
OdpovědětVymazat