CHCETE PODPOŘIT TENTO BLOG?

Sdílejte své náměty k výuce zasláním na email corkalenka@gmail.com. Pokud je Vám bližší finanční podpora, můžete tak učinit zasláním jakékoli částky na číslo účtu: 1027540618/5500.

Děkuji všem, kteří již tak učinili:-)

pátek 17. února 2017

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-)
Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku.


Užitečná poznámka
Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti v Letňanech, který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-)

Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-( 




a)Pro školkové a prvostupňové děti

S menšími dětmi chodím po třídě a napodobujeme krále zvířat. Víte, jak se pohybuje lev? Jak řve? Poslouchej, jak hudba napodobuje lví řvaní. Ukázka ZDE. Děti mají velmi rády pantomimu, předvádějí řvaní lva i s nakrucováním hlavy, vždy, když uslyší řev, předvedou ho. Výborně lze toto téma využít i k hlasové výchově. Děti sledují prstem křivku a snaží se ji hlasem modulovat.
b) Starší děti 
Mohou pracovat více s pracovními listy, které najdete v druhé polovině článku. Také je možné pracovat s hudební formou a vzhledem k tomu, že jde o pochod, je možné i tady využít hry na kelímky, či jiné předávání v kruhu - s tím, že přes "řev" je možné pokračovat v předávání bez přerušení nebo improvizovat jiný pohyb, což je o hodně těžší kvůli návaznosti předávání.Také je možné využít grafického záznamu hudby a skladbu nejdříve sledovat v zápisu, poté doprovodit hrou na tělo (každý symbol - jeden druh hry) a postupně přejít ke hře na Orffovy nástroje.Grafický záznam. Hudba k němu střižená ZDE.

Tato skladba jde s malými dětmi využít k procvičení grafomotoriky. Při krátkých tónech tečkují zrníčka pro slepičku a při dlouhých kreslí dlouhá pírka do kohoutova ocasu nebo jen obkreslují jeho základní linii. I pohybové ztvárnění je možné.



Ukázka, která kontrastuje s následujícími Želvami hlavně tempem - věnuji se většinou tomuto výrazovému prostředku. Je skladba pomalu nebo rychle? Více v pracovních listech.


4) Želvy a deštníky
Tady se mi osvědčila taková pohybová legrace s deštníky, které si děti přinesou. Po rozevření simulují krunýř, pohybujeme se v dřepu s "krunýřem" na zádech. Starší děti mohou srovnávat se známým Kankánem. Pěknou aktivitu naleznete k želvám ZDE


5) Slon - hrajeme na "basu"

Velmi pěknou aktivitu naleznete popsanou ZDE. Děti hrají na svoji basovou strunu, pracují s poslechovou mapou :-)Dobře také funguje "drezúra slonů v cirkusu". Učitel, později dítě, "drezúruje slony" (děti v kruhu). Učitel stojí uvnitř kruhu a děti se pohybují se sloním chobotem z rukou po kruhu podle jeho pohybů. Možná i pouhá nápodoba. Točení, couvání, mávání chobotem, chůze bokem,...


Můžeme poskakovat prstem po poslechové mapě. Našla jsem tuto:

7) Akvárium - s bublifuky a krepovým papírem

Tuto skladbu mám ráda, výborně se dá využít i při arteterapii. Vyzkoušený mám pohyb s igelitovou plachtou (pro malíře na zakrytí povrchů za 18 korun), efektní jsou i bublifuky, jen po nich zůstávají ve třídě fleky a moje dcera má nejradši pohyb s dlouhým pruhem modrého krepového papíru alá tanec se stuhou. Školkové děti mají tuto aktivitu velmi rády. Ať už krepovým papírem naznačujete proudění vody nebo pohyb ryb kolem sebe i svých kamarádů.I tady lze využít jednu z mnoha poslechových map, kterou "vygooglíte".8) Zvířata s dlouhýma ušima
Tuto část využívám jen s listy. Pozorujeme "iá" pro přiřazení hudby ke zvířeti.



Využívám ke sluchové pozornosti. Vždy, když je slyšet kukačka, zvedají děti ruku. Opět se dá velmi hezky propojit s hlasovou výchovou a prací s "kuku" intervalem.
Jinou zajímavou aktivitu dle videa:



Využívám jen při práci s pracovními listy.



I s touto částí pracuji v pracovních listech.


12) Zkameněliny aneb Když kosti chrastí :-)

Skvělé video, vyzkoušejte.

Tato část je napsána v rondu, lze tedy využít již některou z nabízených aktivit k této hudební formě. Motiv na xylofon je poměrně jednoduchý, doporučuji si jej zahrát. 

Lze pracovat i s poslechovou mapou:


13) Labuť


Doporučuji pro pohyb se šátky. Se staršími možné zhlédnout Umírající labuť.



Které části jsou ve finále citovány?.


Pro velké a znalé :-)
Celé dílo je plné humorných odkazů na díla jiných hudebních skladatelů, dobře popsané najdete zde, umím si představit hodinu věnovanou těmto paralelám.  


Pracovní listy:Zajímavé v němčině naleznete ZDE, jiné v angličtině ZDE nebo ZDE, snadno uděláte českou verzi v malování.



a) Hudba jako řeč 
(na základě hudebně výrazových prostředků děti číslují obrázky) Hudební sestřih ZDE.



b) Pracovní list pro orientaci v notovém zápisu:Tím jsem se prozatím vyčerpala a vy, jestli jste dočetli až sem, pravděpodobně také :-) Další aktivity k tomuto cyklu budu postupně doplňovat.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/