Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-)
Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem, budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku.
Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem, budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku.
Užitečná poznámka
Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti v Letňanech, který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-)
Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(
Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti v Letňanech, který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-)
Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(
a)Pro školkové a prvostupňové děti
S menšími dětmi chodím po třídě a napodobujeme krále zvířat. Víte, jak se pohybuje lev? Jak řve? Poslouchej, jak hudba napodobuje lví řvaní. Ukázka ZDE. Děti mají velmi rády pantomimu, předvádějí řvaní lva i s nakrucováním hlavy, vždy, když uslyší řev, předvedou ho. Výborně lze toto téma využít i k hlasové výchově. Děti sledují prstem křivku a snaží se ji hlasem modulovat.
b) Starší děti
Mohou pracovat více s pracovními listy, které najdete v druhé polovině článku. Také je možné pracovat s hudební formou a vzhledem k tomu, že jde o pochod, je možné i tady využít hry na kelímky, či jiné předávání v kruhu - s tím, že přes "řev" je možné pokračovat v předávání bez přerušení nebo improvizovat jiný pohyb, což je o hodně těžší kvůli návaznosti předávání.Také je možné využít grafického záznamu hudby a skladbu nejdříve sledovat v zápisu, poté doprovodit hrou na tělo (každý symbol - jeden druh hry) a postupně přejít ke hře na Orffovy nástroje.Grafický záznam. Hudba k němu střižená ZDE.
Ukázka, která kontrastuje s následujícími Želvami hlavně tempem - věnuji se většinou tomuto výrazovému prostředku. Je skladba pomalu nebo rychle? Více v pracovních listech.
4) Želvy a deštníky
Tady se mi osvědčila taková pohybová legrace s deštníky, které si děti přinesou. Po rozevření simulují krunýř, pohybujeme se v dřepu s "krunýřem" na zádech. Starší děti mohou srovnávat se známým Kankánem. Pěknou aktivitu naleznete k želvám ZDE
5) Slon - hrajeme na "basu"
Velmi pěknou aktivitu naleznete popsanou ZDE. Děti hrají na svoji basovou strunu, pracují s poslechovou mapou :-)Dobře také funguje "drezúra slonů v cirkusu". Učitel, později dítě, "drezúruje slony" (děti v kruhu). Učitel stojí uvnitř kruhu a děti se pohybují se sloním chobotem z rukou po kruhu podle jeho pohybů. Možná i pouhá nápodoba. Točení, couvání, mávání chobotem, chůze bokem,...Můžeme poskakovat prstem po poslechové mapě. Našla jsem tuto:
7) Akvárium - s bublifuky a krepovým papírem
Tuto skladbu mám ráda, výborně se dá využít i při arteterapii. Vyzkoušený mám pohyb s igelitovou plachtou (pro malíře na zakrytí povrchů za 18 korun), efektní jsou i bublifuky, jen po nich zůstávají ve třídě fleky a moje dcera má nejradši pohyb s dlouhým pruhem modrého krepového papíru alá tanec se stuhou. Školkové děti mají tuto aktivitu velmi rády. Ať už krepovým papírem naznačujete proudění vody nebo pohyb ryb kolem sebe i svých kamarádů.I tady lze využít jednu z mnoha poslechových map, kterou "vygooglíte".8) Zvířata s dlouhýma ušimaTuto část využívám jen s listy. Pozorujeme "iá" pro přiřazení hudby ke zvířeti.
Využívám ke sluchové pozornosti. Vždy, když je slyšet kukačka, zvedají děti ruku. Opět se dá velmi hezky propojit s hlasovou výchovou a prací s "kuku" intervalem.
Jinou zajímavou aktivitu dle videa:
Jinou zajímavou aktivitu dle videa:
Využívám jen při práci s pracovními listy.
I s touto částí pracuji v pracovních listech.
Tato část je napsána v rondu, lze tedy využít již některou z nabízených aktivit k této hudební formě. Motiv na xylofon je poměrně jednoduchý, doporučuji si jej zahrát.
Doporučuji pro pohyb se šátky. Se staršími možné zhlédnout Umírající labuť.
Které části jsou ve finále citovány?.
Pro velké a znalé :-)
Celé dílo je plné humorných odkazů na díla jiných hudebních skladatelů, dobře popsané najdete zde, umím si představit hodinu věnovanou těmto paralelám.
Celé dílo je plné humorných odkazů na díla jiných hudebních skladatelů, dobře popsané najdete zde, umím si představit hodinu věnovanou těmto paralelám.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/