Přeskočit na hlavní obsah

Příspěvky

Carl Orff a Carmina Burana II aneb Ohlédnutí za podzimními Letňany

Čas letí, už je to skoro 14 dní, co proběhl opět úžasný víkend ČOS v Letňanech a já tam slíbila, že publikuji materiály z dílny, tak tady jsou. :-) Jde v podstatě o doplnění k článku Carmina Burana z loňského roku. Motivační aktivita Vyrobte si smazatelné tabulky zalaminováním obyčejných nebo barevných papírů. Každé z dětí si koupilo mazatelný fix v hodnotě 12-20 Kč, tato aktivita Vám přinese nový vítr do hodin. Využívám napříč předměty k opakování všeho možného, kdy každé z dětí píše odpověď na svoji tabulku a ihned ukazuje. Mám tak dokonalou zpětnou vazbu, kdo stíhá a kdo ne. Další páku a aktivitu pro chronické lenochy, neschová se vůbec nikdo:-) Na semináři jsme tabulky využili při úvodní aktivitě, kdy jsme nejprve losovali obrázky s vazbou k 50. výročí České Orffovy školy, vytvořili jsme tak skupiny, které daný obrázek společně rytmizovaly a na tabulku daný rytmus zapsaly. Poté jsme vytvořili rytmické ostinato hrou na tělo, které jsme následně melodizovali podle barvy t...

Malý princ jako Rapsodie v modrém + pozvánka na podzimní seminář do Letňan

Už jsou tomu více než dva roky, co vznikla tato dílna ke knize Malý princ, tvořila jsem ji průběžně půl roku. Je již mnohokrát ověřena na dětech i dospělých, většina aktivit lze využít i samostatně. Mnozí z Vás ji zažili, ale stále si myslím, že většina těch, kteří sem zavítají ne, a proto se o ni podělím. Spoléhám na všeobecnou slušnost a doufám, že poslouží tam, kde má:-) Pokud by Vás dílna zaujala natolik, že byste ji chtěli vidět naživo, určitě se můžete na mě obrátit a zkusíme najít společnou skulinu v čase. MALÝ PRINC 1) Motivace – proměny knihy. Po dobu znějící skladby Clarinet factory - Glass Story pantomimicky s knihou ukazujeme, čím vším by mohla být (přítelem, dítětem, deštníkem, kabelkou, notebookem, štítem,…). Aktivita probíhá v kruhu, ve středu leží 1-2 a kdo má nápad, jde ho realizovat.  Princip aktivity převzat z knihy A. Rychetského Dramatická výchova nejen pro školu (vydalo Středisko volného času Lužánky).       ...

Vánoční výzva aneb výborný nápad Olgy Kovaříkové:-)

Sotva jsme začali nový školní rok, ale už teď mnozí z nás řeší, co letos vymyslí nového na vánoční vystoupení. Olga Kovaříková, pravidelná přispěvatelka a autorka blogu pro dějepisáře  www.hravadejeprava.blogspot.cz , přišla s nápadem výzvy: Pojďme sdílet koledy s aranží a další vánoční nápady:-) Olga poslala i se stručnou metodikou a obě doufáme, že se taky připojíte a podělíte se s ostatními. - zpívají zvlášť sólisté (nebo jen jeden zdatný sólista) a sbor TRIANGLY: přidají se se sborem nejprve pouze na 1. dobu po dvou taktech, v refrénu 1. dobu v každém taktu BUBNY: hrají po mezihře do obou refrénů následující rytmus: DRHLA a ROLNIČKY:  ZVONKOHRY: Všechny nástroje hrají od začátku až do konce. Zvonkohry hrají pouze předehry a mezihry. RUMBA KOULE:  hrají stejný rytmus jako boomwhackers viz níže BOOMWHACKERS: KASTANĚTY HRAJÍ: Jako předehru lze zahrát první 4 takty v repetici pouze ná...

Kolotoč v Africe aneb Tip na nový zdroj a krátké ohlédnutí za LDHV 2019 :-)

Čas letí... Další školní rok před námi, přeji Vám, ať se vydaří! Dnešní článek věnuji aktivitám, které někteří z Vás měli možnost zažít na letních dílnách v Mělníku, které se letos neskutečně vydařily:-). Byť jsem nemohla setrvat celý týden, tak pobyt od soboty do středy mě letos nabil tak, že ještě teď mi to mé okolí nevěří. Určitě si příští prázdniny naplánujte tak, abyste byli také součástí LDHV . Pokud byste nemohli vydržet do léta, tak se můžeme potkat i na semináři ČOS v Letňanech - nejbližší bude  22.-24. 11. 2019. Kolotoč v Africe Nedávno jsem objevila skvělý zdroj, stránky paní prof. Evy Machkové , kde jsou zveřejněny mimo jiné záznamy z praxe, kde jsem našla skvělou dílnu Jitky Míčkové ke knize Václava Čtvrtka Kolotoč v Africe. Hned jsem měla několik nápadů, jak využít knihu i k hudebním hrám a je z toho u nás pro prvostupňové celoroční projekt. V knize najdete i paralely k mnoha aktivitám, které již mají tady na blogu své místo, ať je to bubnování na kýble...

Hrací kostky v hodině hudební výchovy + tip na aplikaci Mentimeter

V poslední době jsem doslova posedlá kostkami. Objevila jsem kouzlo  Story Cubes , které máme doma už rok, ale až před 14 dny se mi dostala do ruky metodika , která nabízí velkou řadu aktivit s těmito kostkami. Vzala jsem je do hodiny českého jazyka v 7. třídě a s jejich pomocí jsme se učili vedlejší věty, psali vypravování,... . Sedmáky to hodně s kostkami baví, kamarádka mi dokonce poslala svoje čtenářské kostky, a tak jsem si řekla, že to musí jít využít i v Hv a jde to:-)  Univerzální kostka Ta se mi zatím osvědčila velmi, vzhledem k uspořádání třídy do kruhu bez lavic s kobercem mi stačí jeden kus. Udělala jsem ji z kartonu o hraně 20cm, oboustrannou izolepou jsem na ni nalepila nastříhané plastové průsvitné desky (stačily mi 3 ks na všech 6 stran) no a teď už si měním kostku podle potřeby. Hra na tělo podle kostky Pustím skladbu, můžete zvolit třeba Happy od W. Pharrella , ale klidně i něco klasického, co se vám zrovna hodí. Děti v kruhu hází postupně kos...

Rytmické hry, skupinovka s mobilní aplikací + tip pro práci s Dvořákovou Novosvětskou

V dnešním článku bych se s Vámi chtěla podělit o pár aktivit, které jsem v poslední době využila a také připojím výborný nápad paní Bezděkové k Novosvětské. Rytmické hry - kdo pokazí, sedá si Před časem mi poslala Olga Kovaříková pár odkazů zahraničních videí s rytmickými hrami. Trochu jsem si je upravila a tady je máte:-) Tleskání po 1/4 hodnotách Jako základ jsem vzala jen posílání 1/4 hodnot, ve všech třídách je problematické nezrychlovat, ale v jedné třídě jsme naopak tempo měnili záměrně a také to bylo fajn, kdo pokazí, tak ze hry vypadává.  Tleskání se slabikou na 1/4 hodnotu Poté jsme rytmus spojili se slovem, každý říkal a tleskal jednu slabiku tak, aby doplnil větu: "Pošli rytmus po kruhu."   Tleskání 3 rytmů po 4 dobách Nejprve jsme tleskali na rytmické slabiky, pak bez nich. (TÁ TÁ TÁ TÁ, TYTY TYTY TYTY TYTY, TYRY TY, TYRY TY, TYRY TY, TYRY TY) Tleskání s pohybem - Dolů - tleskni Po 1/4 pleskání a děti po kruhu sedají a tleskají "do brány...

A. Vivaldi: Čtvero ročních dob - Jaro aneb Grafických záznamů není nikdy dost:-)

Díky moc Olze Kovaříkové, která minulý víkend zaslala kompletně zpracovaný námět pro tento článek. Už jsem vyzkoušela s dětmi na hrátkách, tak snad využijete i vy. Inspiraci k činnosti našla Olga   ZDE , foukací ptáčci nemají chybu, dají se u nás pořídit za 10 korun. Metodický postup:-) Práce s pracovním listem , co Olga našla. (Pouštění ukázek, kdy hádají, co je který motiv.)  Téma  Jaro přichází   Téma  Ptáci vítají jaro   Téma  Potok   Téma  Bouřka   Téma  s houslemi v hlavní roli   Potom pustíme a děti podle pokynů číslují nebo spojují jednotlivé motivy. Hraní na orffovy nástroje podle partitury/videa  Olga doporučuje (podle počtu žáků), aby ti, co mají drhla, měli i triangly, ať si zahrají.  Já bych zkusila zahrát nejdříve "nasucho" podle grafického záznamu, pak podle videa, děti už pak vědí, co kdy čekat.  Ve chvíli, kdy tam lítají ti ptáci, hrají vodní píšťal...