Přeskočit na hlavní obsah

Hudba a film

Filmová hudba je poutavá záležitost pro všechny věkové kategorie a může posloužit i k nenásilnému osvojení teorie. Zejména na druhém a třetím stupni.

1) Melodram

Pro mě vzpomínková záležitost na má "předmateřská" učitelská léta:-), kdy měla má kolegyně a kamarádka Soňa krásný nápad na vystoupení deváťáků. Snad poslouží tento nápad i Vám. Jde o propojení krásného textu Vratislava Blažka - Život je bílý dům a titulní skladby z Amelie z Montmartru.
Máte-li šikovného klavíristu, nejde o žádnou virtuózní skladbu, můžete zdarma stáhnout zde
Takto to pěkně vyšlo:
2) Hudební výrazové prostředky:
Opět vděčná práce s pracovním listem, která ušetří hodně času, který můžete věnovat muzicírování:-)

ad 1) většinou děti říkají, že dotváří náladu v dané scéně, je dobré se společně zaměřit na to, jak to ta hudba dělá? Pracuje s dynamikou, melodií, rytmem, harmonií,...zkrátka s hudebně výrazovými prostředky.
ad 2) pustíme ukázku, poté společně zkontrolujeme a odůvodníme

Jak může hudba změnit film?


ad 3) snad jasná :-)
ad 4) je velká legrace - po vyplnění, práce v kruhu, kdy všichni sedí v tureckém sedu, každý má před sebou dřívko, to si od nástupu hlavního téma podáváme (bohužel se mi porouchal aparát na natáčení), tak doufám, že z popisu pochopíte. Na TÁ udeříme postaveným dřívkem o zem, na první TY položíme před souseda na druhé TY bereme dřívko před sebou. Poté přidáme v rytmu TÁ TYTY hru "na pusu" na "tlk" jazykem o tvrdé patro, napodobujeme tak cval koní:-)
Improvizační práce každý sám v sedě v kruhu od 0:54 do 1:02 (minuta) s nástupem tématu opět podáváme, od 1:20 improvizace s dřívkem a "tlk" každý sám až k závěru. Skladba zde
3) Star wars na boomwhackery
Osobně nepodléhám příliš trendům, ale třeba někdo z Vás tento tip uvítá, vypadl na mě na internetu:


Mockrát děkuji  za reflexe, které posíláte emailem, mám tak pocit, že má tato práce smysl. Pokud narazíte na nedostatky, kritika též vítaná:-)
Tipy od Vás:
Paní Gabriela Solařová poslala tip na toto video.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...