Přeskočit na hlavní obsah

Noviny aneb Za málo peněz hodně muziky II

Dnešní článek je o nápadu, na který mě před lety navedlo vystoupení skupiny Stomp. Sama jsem několikrát využila v různých obměnách s dětmi, jednou i jako úvod k vánoční koledě:-) Pro zpestření běžné hodiny se Vám bude tato práce také hodit...
Jde o rytmiku s novinami, které Vám jistě děti na požádání přinesou z domova, já čerpala ze školních zdrojů, naše škola odebírá denní tisk, tak jsem chvíli střádala, abych se nepřipravila o moment překvapení...
Pro nácvik rytmů doporučuji nejdříve hru na tělo, podle zdatnosti dětí - práce s plachtami, kde budete mít rytmické slabiky jednotlivých rytmů, nápodoba při rozdělení na hlasy nebo můžete nechat děti losovat kartičky s rytmy, či improvizovat ve dvoudobém metru.
Nástup při vystoupení:
Na pódium přijde jedno dítě s novinami, sedne si na židli a začne si prohlížet noviny, číst si, různě kroutí nevěřícně hlavou, dělá grimasy, až postupně přejde k pravidelnému rytmu, poté přichází další děti (podle počtu po hlasech nebo jednotlivě) a nastupují již rovnou se svým rytmem, "trhače" si nechte jako poslední, neměli by co trhat:-). Délku si určete sami dle potřeby, v závěru jsme pro efekt všichni své novinové papíry zmuchlali do koule a vhodili do publika.
List s popisem:
Video s jednotlivými rytmy:


Karty pro losování k tisku:
Pohybová aktivita k poslechu: Viper Dixieland
Toto mě napadlo, když jsem na jednom zahraničním webu viděla fotografii dětí, které stály na novinách, měly tak vymezený prostor k tanci na hudbu, to můžete také vyzkoušet. Já použila noviny k hudebnímu doprovodu, doporučuji, aby děti spíš seděly (viz video) a v rytmu TÁ TÁ TYTY TÁ "doprovodily" nahrávku. Ve stoje jde tato aktivita jen na určitých typech podlah - třeba vyzkoušet. Uměla bych si představit, že bych použila tento typ práce i jako "jazzového sóla", ale nepodařilo se mi najít vhodnou nahrávku, kde by se vystřídalo několik sólistů a dala by se střihnout tak, aby děti tvořily jedno ze sól. Pokud byste o nějakou "zavadili", budu moc vděčná za jakýkoli tip:-)

Jako další aktivitu volím poznávání nástrojů z nahrávky. 

To je tento týden vše:-) Těším se na Vaše postřehy a komentáře. Pokud máte nějaká vylepšení k prezentovaným aktivitám, tak sem s nimi...
Jen pro Vaše pobavení jedna tematická písnička od Bratří Ebenů zde.
Tipy od Vás:
Paní Dita Lorencová poslala tento nápad: "Podobně jako vy s novinami pracuji s písní Little boxes - nejlépe ve zpracování od Walk off the Earts (Jejich klip přímo vybízí k tomu použít papír...) https://www.youtube.com/watch?v=LM8JhvfoqdA"
Díky za to, mám radost, doufám, že se přidáte i Vy. Třeba vymyslíte se staršími dětmi i složitější rytmy s novinami a podělíte se s ostatními?
Aktualizace 11.8. 2017
Vítr a déšť

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...