Přeskočit na hlavní obsah

Říkadla a poslech? Jde to pěkně dohromady.

Tak už máme počítač opravený a můžu se "pochlubit" novými nápady a ani se neopozdím:-) Jak jsem slíbila, dnešní článek věnuji říkadlům. Mám připravenou "Vláčkovou" hodinu a tip na práci s poslechem L. Janáčka.
1) A. Dvořák - Humoreska aneb Vláčková hodina:-)
Hra s říkadlem v kruhu - motivace
Princip této hry je velmi jednoduchý, cvičí sluchovou pozornost, využít můžete jakékoli oblíbené říkadlo či rozpočítadlo. Já jsem vybrala s tématikou vláčku, aby mi korespondovalo s celou hodinou.

Jede vláček motoráček, kolik vozů asi má?

Nejdříve nechám děti vylosovat karty s vagóny, kdo dostane prázdnou kartu, ten si zaváže oči šátkem a sedne si doprostřed kruhu. Ostatní děti mají kartu, na které je vagón s číslem. Všichni rytmicky říkáme rozpočítadlo, po kruhu si v rytmu předáváme rytmické vajíčko. Ten, na koho vyjde konec rozpočítadla, řekne číslo z karty a opět s předáváním vajíčka počítáme. Pak jsme potichu a čekáme, zda ten, co sedí uprostřed kruhu ví, kde je vajíčko, pokud uhodne, vymění se s tím, u koho vajíčko bylo, a pokračuje se dál, pokud ne, zůstává sedět uprostřed a rozpočítávání začíná znovu tam, kde skončilo. V případě, že neuhodne sedící uprostřed ani napodruhé, vyměníme ho za dítě, u kterého skončilo vajíčko. Pravidla si upravte dle potřeby. 
Karty k losování:
Poté následuje povídání o Antonínu Dvořákovi a mimo jiné o tom, jak měl rád vlaky. "Všechny svoje symfonie bych dal za to, kdybych vynalezl lokomotivu." Traduje se, že skladbu, kterou si za chvilku pustíme, složil Dvořák ve vlaku -inspiroval ho prý rytmus kol.
Humoreska č. 7 - stačí pustit jen kousek. 

Následuje práce s říkadlem, které můžete pustit na tabuli nebo dát dětem namnožené na papírcích:
Jede vláček, jede krajem,
my si také na vlak hrajem.
Jeden vagón, druhý, třetí,
zapojte se všechny děti!

Jede vláček, jede krajem,
my si také na vlak hrajem. 
Pára syčí, vláček houká,
pan výpravčí z okna kouká. 


Nejdříve společně rytmicky čteme. Poté můžeme děti rozdělit na dvě/tři skupiny. Kdy jedna skupina dělá v osminových hodnotách "šššš", druhá na pokyn učitele zahouká a třetí rytmicky čte říkadlo, skupiny prohazujeme. Pak můžeme propojit i s pohybem, kdy si děti hrají na mašinku. 
Nakonec propojíme s hudební ukázkou Humoresky, rytmicky říkáme do skladby, můžeme si pohrát i s dynamikou a výslovností. Ukázku jsem zkrátila zde. Dále si s tím můžete hrát sami, můžete například vybrat slova z říkadla, na která bude hrát určitý nástroj,... Pokud Vás něco napadne, podělte se:-)
Tematické tipy:
Napodobení vlaku na foukací harmoniku
Filmové zpracování A. Honeggera - Pacific 231
2) Už ty pilky dořezaly a Lašské tance
Druhou aktivitu, kterou mám připravenou jsem zaměřila na práci s říkadlem / písní Už ty pilky dořezaly a poslechem Lašských tanců.
S menšími dětmi můžeme pracovat jenom s první slokou, kterou jsem převedla do tzv. dvojhlasého (obrázkového) čtení.

Od počátku se snažíme s textem pracovat rytmicky. Poté ke každému verši vymyslíme vhodné pantomimické vyjádření. Například první verš - jednou rukou "řežeme" do druhé jako do polínka, druhý verš meleme předloktími, třetí představujeme rukama mlácení obilí, čtvrtý například si uděláme rukama nad hlavou stříšku. Můžete vymýšlet společně s dětmi, co na daný verš společně předvedete. Obdobně pracujeme i s druhou slokou.

Pak teprve přistoupíme k melodii písně. Můžeme využít třeba boomwhackerů (je třeba zapojit oktavátory)  a barevného textování. 

Nebo se prostě písničku "jen" naučíme, doprovázíme i zpěv pohybem - pantomimou.
Nakonec pustíme úryvek Lašských tanců a v momentě, kdy děti slyší známý motiv písně, nezpívají, ale pantomimicky do nahrávky ukazují, děti to moc baví. Můžeme jít i po významu slov písně ve druhé sloce a na pracovních činnostech si vyrobit papírové nástroje a po odeznění písně předstírat do konce úryvku hru na nástroje, každý si může například vyrobit maketu nástroje, na který by chtěl hrát.
Mockrát děkuji za Vaše pěkné reakce. Prosím, byla bych ráda i za jakoukoli reflexi, co Vám z mých nápadů fungovalo dobře, co méně nebo vůbec. Blog by tak dostal ještě další rozměr a nebyl ryze individuální záležitostí. 

Tipy od Olgy Kovaříkové (14. 3. 2017)k oběma činnostem:-) - díky za ně!!!!

Lašské tance:
"Dnes jsme si fakt super užili s 1. až 3. třídou s Lašskými tanci. Vše šlo dle tvého doporučení (za které děkuji), ale bylo mi líto hrát pantomimu jenom na ukázku, takže jsme hráli na celé Lašské tance a vymysleli jsme společně v dílech mezi "Pilkami" pantomimický polní příběh - hrozně se jim to líbilo, tak sdílím:
Forma - Pilky dvě sloky (pantomima), 
            -díl "B" předstíráme práci na poli - kluci kosí kosou, holky jdou za nimi a vážou snopy, postupně jsme unavení a hrozně paří
            sluníčko
            -Pilky jedna sloka
            -díl "B" - dáváme si svačinu a pití v kruhu
            -díl "C" - jeden z nás ukazuje na nebe - blíží se bouřka a musíme rychle snopy naházet na vůz a schovat pod střechu
            -díl "B" - nakonec se nic neděje, tak se umýváme a oprašujeme od práce
            -Pilky jedna sloka
            -díl "B" - tady je to taková improvizace, ještě svačíme a najednou ta bouřka opravdu přijde a musíme se rychle schovat pod stoly."

Humoreska - zde souhlasím se vším, proto cituji v plném znění, je to takto opravdu lepší:-)
"Dále mám prosím dotaz k Humoresce, nějak jsem z tvého návodu nepochopila, jak rytmizovat říkanku do hudby?
Jede vláček, jede krajem, my si také na vlak hrajem - sedí na první dva takty a pak už to nejde, takže se dělá pauza? Vlastně to jde vždycky jenom na ty první dva takty motivu - což mi přijde škoda (i vzhledem možnostem textu viz Stálo prase na terase).
Nebylo by lepší třeba - Jede vláček, jede krajem, my si také na vlak hrajem, zapoj se a pojď si s námi hrát.
        Jeden vagón, druhý, třetí, zapojte se všichni děti, ve vlaku se svezu rád.
        Jede vláček, jede krajem, my si také na vlak hrajem, zapoj se a pojď si s námi hrát.
        Pára syčí, vláček houká, pan výpravčí z okna kouká, u kolejí nesmíš stát.
Samozřejmě by při tom mohli chodit a připojovat se do mašiny jako vagóny."


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...