Přeskočit na hlavní obsah

Radeckého marš aneb Hudba napříč předměty

Za dnešním článkem stojí zkušenost s výukou vlastivědy před několika lety. Tehdy jsem učila české dějiny v 5. třídě a snažila se je dětem i sobě co nejvíc zpestřit. Po probrání Národního obrození jsme s dětmi zhlédly České nebe. Byly to prosmáté 2 hodiny, dělalo mi radost a dětem, myslím, taky,  že objevily humor Járy Cimrmana a rozuměly mu, dokonce tehdy udělaly i velikou nástěnku na toto téma, kde visela například Cimrmanova čepice nebo brýle, ta hra s fikcí je ohromně bavila. Chtěla jsem tehdy z tématu "vytěžit" co nejvíc, a tak jsme se věnovali Cimrmanovi nejen ve vlastivědě, literatuře, slohu, ale i hudební výchově, všechno vznikalo tak nějak přirozeně, nyní jsem jen doladila do podoby, ve které bych s tím pracovala dnes:-) Předpokládám, že hodně z Vás nemá tu příležitost učit v jedné třídě všechny vyjmenované předměty, proto nabídnu převážně hudební činnosti.
Minutová motivace
Začala bych videoukázkou ze hry. Nemyslím si, že je vždy čas na to trávit 2 hodiny sledováním celého záznamu... Asi pětiminutovou ukázku naleznete ZDE. Pak se můžete chvilku věnovat dějinám, ale záleží na Vás, jak využijete. I charakteristika Radeckého po zhlédnutí delší ukázky by byla poměrně vtipná.


Práce s poslechovou mapou
V hudební výchově bych pracovala zejména s poslechovou mapou, kterou jsem vytvořila, nic dokonalého, ale jde o nápad. Hudba ZDE . Můžete vytisknout nebo překreslit na plachtu či promítnout na interaktivní tabuli. Nejdříve sledujte prstem průběh, potom barevně označte místa a vyberte pro ně orffovy nástroje, možno vymyslet i svoji hru na tělo. Pak je možné během skladby hrát na tělo a nástroje podle poslechové mapy. Předehra a mezihry nejsou v mapě zachyceny, ale bude se Vám to hodit, děti se v pauze dobře zorientují.

Video, jak ukazovat v mapě ZDE, omluvte kvalitu, mám pořád ještě jenom 2 ruce a žádný stativ:-)
Hra na tělo
Když jsem zapátrala na internetu, našla jsem toto, myslím, že velmi dobře využitelná hra:-) a dobře použitelné i video přímo v hodině. Když napíšete do youtube vyhledávače radetzky body, najdete toho víc.


Aktualizace 18.5. 2018 
Takhle zvládli v Přerově nad Labem - díky Olze Kovaříkové za sdílení:


Choreografie pro mažoretky
Narazila jsem ještě na pěknou choreografii k pochodu, a protože vím, že na mnoha školách funguje kroužek mažoretek, mohla by se někomu hodit.


Dalo by se ještě napsat více k práci se samotným pochodem a pulzací, ale to mám pocit je základ pro většinu osvojený. Užívejte letních byť zářijových dní i jinde než ve škole:-) Děkuji za pěkné emaily, jsou pro mě hnacím motorem:-)

Komentáře

  1. Radeckého marš je pro mě hlavně super hudba i ve třiceti letech. Jednou jsem se to dokonce pokoušel i zcoverovat na bicí. Respektive celkově na perkuse. S orchestrem, který jsem vedl. A dokonce jsem z toho udělal takový projekt, že jsem zjišťoval, jak vybrat timbales, protože jsem tam chtěl mít co největší různorodost. ;-)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...