Přeskočit na hlavní obsah

Tip na vánoční dárek aneb Nebojme se průniků mezi předměty

Dnešní článek měl být původně o jiném nápadu, ale o víkendu jsem na čtenářské gramotnosti ZDE narazila na skvělý článek o online podpoře pro storytelling storybird.com. Hned jsem se zaregistrovala a vyzkoušela si pár věcí. Nadchlo mě to a proto šířím dál. Pokud tedy ještě nemáte originální dárek pro své blízké, určitě je potěšíte krátkou povídkou, sbírkou básní nebo jen vtipným leporelem, které můžete na těchto stránkách zdarma vytvořit a sdílet.
Ve školní praxi nápady vyzkoušené nemám, budu se proto těšit na Vaše reakce a další náměty k práci s tímto pomocníkem.
1) Představení Storybird
Jde o online program, který vám zdarma dovolí využít obrovské množství profesionálně vyhlížejících ilustrací pro svůj příběh, jen doplňuje text do vybraného pole, výsledkem je velmi pěkná publikace.
Ještě jsem se nedostala k tisku, nevím, zda-li je tento krok vůbec možný nebo zda je již zpoplatněný. Ale dalo by se jednoduše ve Wordu vkládat foto obrazovky a poté tisknout. Obrázky jdou ukládat bez problémů.
Jistě je to věc skvěle využitelná nejen v českém jazyce. Nabízím pár tipů k propojení s hudbou, jak bych s tím sama naložila... Umím si představit i práci v občanské výchově, dějepisu, ... angličtině, obrázky při volbě básně (single poem) nabízí v okolí obrázku anglická slova ke tvoření .



2) Propojení s hudbou aneb Hudba funguje jako řeč
Pokud bych měla ve škole využít tento program, určitě bych propojila s hudbou. Dnešní děti jsou již natolik přestimulované různými aplikacemi a elektronickým "odpadem", že si myslím, že "obyčejná práce" s programem je úplně neohromí. Zatím mě napadla tato propojení.
a) Práce s hudební ukázkou 
Pustila bych hudební ukázku, nechala je pracovat samostatně na drobnějším žánru - báseň, krátký příběh - třeba ve formě leporela. Poslouchej, jakou náladu v tobě skladba vyvolala? Vyber k ní obrázek? Vypráví hudba nějaký příběh? Pokus se jej popsat.
Hudbu můžete volit v podstatě jakoukoli Vámi oblíbenou, nebo tu, která se Vám zrovna "hodí". Doporučuji pracovat s programní, scénickou, filmovou hudbou, ale nebála bych se ani úplné klasiky nebo naopak populární hudby.
b) Nápad na projekt Karneval zvířat
Tento můj nápad určitě vyzkouším hned, jak to bude možné. Šlo by o práci ve dvojicích a výsledkem by byla básnická sbírka třídy na skladby z Karnevalu zvířat C.Saint-Saënse. Zkusila bych práci nadvakrát. Prvně bych zatajila název cyklu, aby děti pracovaly jen s hudebně-výrazovými prostředky. Každá dvojice by měla za úkol vybrat ilustraci na základě dojmu ze skladby a vytvořit k ní básničku (skladby můžou losovat například pod čísly, nebo je dvojicím přiřadí učitel), následným propojením všech by měla vzniknout zmíněná sbírka se zajímavým výtvarným dojmem. V "dalším kole" bych prozradila název cyklu, nechala děti opět losovat a již by pracovaly kromě hudebně výrazových prostředků i s názvy. Samotnou by mě velmi zajímalo, jak moc by se výsledek lišil.
c) Práce s ÚLS (ústní lidovou slovesností)
Nebála bych se ani propojení s říkadlem, lidovou písničkou, pohádkou, pověstí,... K mnoha naleznete hudební vyprávění (úplnou namátkou... Janáček - Říkadla, Dvořák - Čert a Káča, Smetana - Šárka,...)

Tak moc doufám, že toto seznámení se Storybird je pro Vás, stejně jako pro mě, pěkným dárkem:-) Budu se těšit na jakékoli další náměty pro jeho využití i na Vaše komentáře. Moc děkuji za pěkné ohlasy k Čertovské hodině.
Mějte krásné Vánoce. Patrně přispěji až v novém roce, při práci na článku jsem spálila dva plechy cukroví:-).
Tipy od Vás:
Od Pati Zrnčíkové ze Slovenska, která realizovala s dětmi Viva la Vida na školní akademii. Video poslala dnes (14.12.16 Inspirovali se Zde). 


Velké díky za sdílení!!!Skvělé! Když se chce, tak to opravdu jde:-) Podělte se i ostatní se svými nápady a úspěchy:-)

Komentáře

  1. Nejlepší jsou nějaké zážitky. Já jsem k loňským Vánocům zaplatila pro sebe a přítele wellness pobyt , a i když se na to přítel nejprve netvářil moc nadšeně, tak nakonec se mu v hotelu líbilo a prý by jel klidně ještě někdy znovu, což mě potěšilo, protože já jsem byla z masáží nadšená :-) .

    OdpovědětVymazat
  2. letos u nás vyhrají asi praktické dárky. Velmi se mi líbí tady pouzdra na telefony. Myslím si, že synovi se bude hodit.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...