Přeskočit na hlavní obsah

Hrátky s rondem :-) aneb Když mrzne až praští

Aktualizace 2.2. 2018
Opravdu to funguje i u nás:-) Díky Ivetě Koníčkové za sdílení videa.

Aktualizace 11.12. 2017
Podělím se o střih z dnešní hodiny, opravdu se povedla:-)

Dnešní článek nosím v hlavě už dlouho, ráda si při výuce pohrávám s rondem, děti mají tuto hudební formu rády. Nabídnu proto několik aktivit, které můžete přenést na jakékoli rondo, které se Vám bude zrovna hodit.
1) Princip střídání slova (říkadla) se zpěvem písně (Orffova škola)
Tento princip často využívá při práci s písní například Lenka Pospíšilová, doporučuji její publikaci Český rok v lidových písních a říkadlech, kde najdete tuto aktivitu i s metodickými pokyny k několika písním. Funguje velmi dobře i s velkými dětmi - dělala jsem v 8. třídě.
2) Rytmizace říkadla na téma A
Mým oblíbeným rondem jsou Kodályho Vídeňské hodiny, aktivitu je možné opět přenést, jen budete muset vybrat nebo vymyslet vhodný text pro danou část skladby. Tuto aktivitu dělávám s pracovním listem.
Popis pracovního listu:
1) Přečtěte rytmicky čtyřverší:
Mráz
Olízl se mráz. 
Jednou – a pak zas,
a pak mu to zachutnalo,
olízl i nás.

Text můžete s dětmi libovolně obměnit, já původní říkadlo také upravila (zkrátila a pozměnila 4. verš). 
Rytmický zápis:





Je možné využít v pracovním listu i samotného rytmického zápisu, lze přečíst na rytmické slabiky, doprovodit hrou na tělo  nebo na jednoduché Orffovy nástroje, je třeba rytmus zažít. Triangl záměrně hraje do pauzy, děti se tak naučí vnímat pauzu.
2) Poslouchej, která hudební ukázka rytmicky odpovídá čtyřverší? (za b)
a) 
b)
c)
d)
e)
f)
Poté s dětmi na Téma A recitujeme a hrajeme na tělo či Orffovy nástroje.
Pak pustím skladbu celou, najdete ji ZDE, a ptám se, kolikrát zaznělo nám známé téma? (4x)
Poslech celé skladby opakuji s tím, že vždy, když děti uslyší známý motiv, mají za úkol rytmicky říkat čtyřverší + hrát na tělo nebo nástroj, v ostatních částech se můžete pokusit o improvizaci, každý dělá, "co chce":-). Až na závěr společně vyvozujeme hudební formu ronda, už ji všichni znají:-).
Můžete využít i poslechové mapy se zápisem (našla jsem ZDE )



Při vysvětlování hudební formy ronda můžete využít i "navlékání korálků" A-opakující se barva, jinak různé barvy, lze zpracovat i výtvarně.
3) Hra na kelímky
Využívám k opakování. Když už ty kelímky máte, proč je nevyužít:-) Téma A - pořád stejné, v ostatních částech doporučuji volnou improvizaci nebo nápodobu učitele jako je tomu na nahrávce.
4) Pohybové ztvárnění ronda - velmi vděčná aktivita
Podobně jako pan Ciro Paduano můžete děti motivovat, jak vypadalo moje/Vaše ráno? 
 
5) Někomu z Vás možná přijdou vhod i materiály, které jsem našla ZDE. Fanoušci fastfoodu si možná smlsnout na skládání rondového hamburgeru.
Děkuji za reakce, které stále posíláte. Těším se na Vaše komentáře. A prosím, sdílejte své nápady alespoň se svými kolegy:-)




Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...