Přeskočit na hlavní obsah

Kdo si hraje, nezlobí III + tip na A. Walkera a Honzíkovu cestu...

Za dnešním článkem stojí velmi oblíbená hra mých dětí, Dobble, a příspěvek na blogu paní Lenky Syrové, http://napadnikproucitele.blogspot.cz/. Když jsem zjistila, že již existuje generátor pro tuto hru, který naleznete ZDE, pustila jsem se hned do práce. Generátor má intuitivní "ovládání",budu ráda, když Vás napadnou ještě další využití a nasdílíte i Vy svůj Dobble, třeba odkazem do komentáře pod článkem. Já vytvořila Dooble hudebních nástrojů, not c1-h1 a rytmického zápisu. Uvažovala jsem i nad portréty osobností klasické a populární hudby, ale pak jsem usoudila, že tato znalost není pro děti důležitá natolik, aby ji musely takto trénovat:-). Výhodou tohoto generátoru je i to, že v něm najdete již bezpočet hotových Dobblů, takže pokud se Vám nebudou líbit mnou vyrobené černobílé a Vám se nebude chtít vyrábět vlastní, jistě najdete jiný vyhovující.
Pravidla hry Dobble ZDE.
1) Dobble notopis
Naleznete v PDF ke stažení ZDE.

2) Nástroje
Naleznete v PDF ke stažení ZDE . Záměrně jsem dělala černobílé, jednak mám černobílou tiskárnu a také vzhledem ke kopírování ve škole mi barva nepřipadala praktická.

3) Rytmus
Naleznete v PDF ke stažení ZDE . Zde je má představa taková, že děti říkají shodný rytmus rytmickými slabikami. Vyzkoušeno bohužel nemám, budu ráda za Vaše komentáře.

Výroba v krocích - zápis rytmu v Sibeliu, převedení do PDF a jednotlivé takty přes funkci vytvořit snímek nakopírovány do Malování, uloženy na rajče kvůli internetovému odkazu a následně vyexportovány do generátoru. Není to tak složité, jak se zdá:-)

Tip od Olgy Kovaříkové: Jak na píseň Alone od A. Walkera :-)
Cituji...


"Zpracování I will survive na webu mě inspirovalo k podobné práci s písničkou Alone-Alana Walkera. Děcka to docela poslouchají, je to popová písnička na tradiční 4 akordy, takže vděčné pro boomwhackery a ostinatní vícehlasy. 
Zde odkaz na hudbu. Ti moji deváťáci jsou docela hudebně nepolíbení a zvládli to.

Rozpis hlasů, které mohou podpořit hrou na boomwhackery. 
Pokud by byli zdatnější, můžou u čtvrtého hlasu na BW zahrát ty šestnáctinky (dcdc). Třetí hlas úplně nekopíruje to, co je v nahrávce (pokaždé trochu jiné), může se to upravit. 
Písnička se postupně rozjíždí, a tak by se postupně měly přidávat i skupiny s jednotlivými hlasy (viz zápis s repeticemi). Je nutné mít samozřejmě sólisty na hlavní melodii.

Vedle toho lze vytvořit i rytmickou partu, která by se ve druhé části dle originálu přidala nejprve na 2. a 4. dobu např. na tamburíny (nebo kýble z boku) a pak k tomu v repetici hlubší basové bubny (kýble z vrchu) na 1. a 3. dobu. 

Ve třetí části by basové rytmy jely na každou dobu. Pak se to zase celé vrátí (ale basové bubny už zůstanou, lze variovat ty co jedou na 2. a 4.) a opakuje s dynamikou.

Posílám zápis a text. Akordy jsou Gmi7, Eb, Bb, Dmi7. 
Ke stažení ZDE . 

Mám málo dětí ve třídě, zvládli jsme jen dvojhlas bez rytmiky a i tak to znělo dobře. Záleží na třídě, zdatnosti a počtu dětí."

Tip od paní Krčmářové na hudební projekt:
Cituji:
"Honzíkova cesta aneb možná příjde i.... 
Hudebně - divadelní autorský projekt studentů Střední pedagogické školy 
Litomyšl. 
Dějiny hudby vážně - nevážně, od pravěku po současnost. 
Je jasné, že se do představení nevešlo z hudebního okruhu vše, ale 
studenti humorným pojetím zpracovali netradičně alespoň nemalou část 
dějin hudby." 



Skvělé, velké díky! Těším se na další Vaše nápady. Pokud chcete sdílet tady na blogu, stačí poslat emailem na corkalenka@gmail.com . 

Komentáře

  1. Teda to je super nápad. Doporučím to manželce. Příští týden hlídáme dvě děti od bráchy a tak přemýšlíme nad programem. Jasně, procházky, výlety, ale co když bude pršet? Chce to mít v záloze nějaký náhradní plán. Tak já koupím výtvarné potřeby a oni můžou tvořit. A já se na ty dny, co budou doma, asi v poklidu odeberu do kanceláře. :D

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...