Přeskočit na hlavní obsah

Renesance aneb Ještě jedno ohlédnutí za hodinou v 9. třídě

Vzhledem k tomu, že jsem dostala několik pěkných zpětných vazeb k poslednímu článku, přihodím ještě jednu hodinu:-)
Nový materiál, pro detaily klikněte na obrázek.


Motivace - hra na kelímky
Hodinu jsem začala rytmikou a hrou na kelímky, koupila jsem po delším hledání tyto a jsem s nimi opravdu spokojená. Nápodobou po mně děti opakovaly různé rytmy, od ťukání, šoupání po lavici, kombinace - kelímek o nohu a ťukání. Vytvořili jsme i tříhlasé ostinato, kelímek držíme dnem vzhůru, první rytmus - TÁ - klepnutí o stehno +  TYTY ťukání prstem o dno, druhý - položíme kelímek na lavici dnem vzhůru a se slovy chytnu - pošlu - chytnu-pošlu -šoupeme z jedné ruky do druhé a třetí rytmus vychází z cupsongu (TÁ,TÁ, TYTY TÁ nadzvednu). Pak jsem pustila tuto renesanční nahrávku a rytmy jsme postupně hráli do ní. Následovalo vyvození tématu hodiny.

Křížovka s losováním
Pokračovali jsme netradiční křížovkou. Netradiční je v tom, že děti doplňují nové informace, které ještě neznají, poznávají je právě během luštění. Děti pracovaly ve dvojicích, každý z dvojice dostal křížovku a společně měly jeden pytlík s lístečky. Měly vždy vylosovat jeden lístek, pročíst legendu přiřadit tam, kam myslí, že patří. Opakovaně tak nenásilně četly informace k renesanci.:-)
Legenda:
1. Jsem jedním z popravených pánů na Staroměstském náměstí v roce 1621, reprezentuji renesančního člověka v tom nejlepším slova smyslu. Mé jméno je
 _ _ _ _ _ _ _ Harant z Polžic a Bezdružic.2. Renesance a tím i novověk jsou spjaty s velkým objevem Kryštofa Kolumba, který doplul v roce 1492 k „novému světu“  jménem  _ _ _ _ _ _ _ .
3. Umělecký směr, jehož název znamená v překladu ZNOVUZROZENÍ.
4. Pro renesanci je příznačné heslo: _ _ _ _ _ diem = užívej dne.
5. Označení oblíbené hudební i literární formy vycházející pravděpodobně ze slova matricale=píseň v mateřské řeči.
6.  Renesance je spjata s mnoha _ _ _ _ _ _ v lékařství, astronomii, geografii…
7.  Velmi oblíbená byla vokální _ _ _ _ _ _ _ _ _ neboli mnohohlas
8.  Centrem renesance byla země tvaru kozačky _ _ _ _ _ _ .
9.  U nás se stal centrem renesance Pražský hrad v době, kdy vládl _ _ _ _ _ _ _ II.
Tajenka: Označení pro zpěvník. Tyto zpěvníky byly velkého rozměru, aby z každého z nich mohl zpívat celý sbor - v tomto období nejčastěji literátská bratrstva. V Čechách se jich dochovalo několik set a jsou nejen zdrojem hudebních památek, ale i důkazem vysoké knižní a výtvarné kultury v Čechách.




Losovací karty k tisku na A4 :

Křížovku online v aplikaci Toglic


To vše jsme ještě doplnili krátkým povídáním, ukázkou vokální polyfonie a zápisem.
Píseň Batalion
Zbytek hodiny jsme věnovali písni Batalion, kterou jsme doprovodili hrou na kelímky (bubínky).

To je protentokrát vše. Mějte hezké babí léto!

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...