Přeskočit na hlavní obsah

Lidová hudba s QR kódy - sdílení Jarky Šiřické

Přeji vše nejlepší v novém roce!
Dnešní článek věnuji materiálům, které mi zaslala Jarka  Šiřická a já jí za to moc děkuji!!! Je to první vlaštovka z fakultního prostředí, tak snad se připojí i další:-).
Jde o aktivity s využitím technologií, pokud vytvoříte jakýkoli pracovní list s jejich využitím, ráda nasdílím pro ostatní, stačí zaslat na email, který najdete na dolní liště stránky.

Lidová hudba - metodické pokyny J. Šiřické
všechny pracovní listy ve Wordu a PDF naleznete ZDE


0) rozezpívání a zpěv lidových písní
1) rozdělení do skupin (cca 5 žáků) podle vršků od PETek ( má oblíbená pomůcka)
2) zadání úkolu (raději před rozdáním textu, protože pak už žáci nevnímají)- info - dostaneš text, ve kterém je 9 rozšiřujících informací z oblasti - lidová hudba. Domluvte se ve skupině na postupu tak, abyste po 20 minutách mohli mít doplněný QR kód . Některé z informací nemusí být pravdivé, pokud toto nastane ( jde o faktické chyby), informaci oprav. Čísla bezchybných textů budou důležitá. ( Lze doplnit i informaci, že jde zhruba o polovinu těchto informací- , my jsme se obešli bez tohoto doplnění)
3) rozdání textu pro každého človíčka ( 2 stránky na stranu listu oboustranně, každý dostal tedy jeden přeložený arch A4)
Ukázka pracovních listů, ke stažení viz odkaz výš:


4) možnost zapůjčení iPadu ze školní řady ( káždý žák má svůj přístroj) anebo využití žákovských mobilů. ( raději mám tu sadu, všichni tak mají stejné podmínky, ale dříve jsme ji neměli a taky to šlo)
5) děti pracují samostatně a já jen procházím a sleduji jejich spolupráci ( zajímavé)
6) k dispozici leží na stole velká forma nevyplněného QR kódu, protože ve zmenšené podobě jsou některá čísla trochu nečitelná, tak aby si mohli zkontrolovat příslušný čtvereček
kód řešení:
Otázku číslo 4 - za pravdivou pokládáme , i když info, které je na Wikipedii je špatné ( renesance=17. st.)

Aplikaci, která toto umí naleznete ZDE


7) po cca 20 minutách práci ukončujeme ( jedné skupině se podařilo načíst QR kód a ty jsem odměnila 1 za hezkou práci)
8) společná kontrola pravdivosti informací  a případné opravy ( dětem je třeba několikrát připomenou, že nepravdivé info si mají do textu opravit)
9) pokud by se nepodařilo načíst žádné skupině, mám připravené správné řešení a nechám to načíst všechny
10) práce s muzikogramem - odkáže vás QR kód
11) skupinky mohou přepsat na partituru a doplnit o orffovy nástroje, je možné si zahrát na nástroje podle videa:





12) na vyžádání mohu zaslat odkaz na test v Kahoot

Lze využít i puzzle různých krojů v bookwidgets:


 QRkódy pro skenování různých variant:





Mé doplnění:

K motivaci jsem využila kartiček s názvy/obrázky  hudbeních nástrojů z pracovního listu, vytvořily se  nám tak skupiny, které měly přemýšlet nad svým slovem/nástrojem a zajímavým způsobem toto slovo rytmizovat a zapsat na barevnou tabulku viz aktivita z minulého článku, rytmizovali jsme pak nejdříve na tělo a poté v pentatonice s rourami podle barevnosti zalaminovaných archů.
Kdybys měla, má panenko
Využila bych tvořivosti dětí, lze také dělat ve skupinách, každá skupina dělá svoji grafickou partituru. Každému typu hry na tělo přidělí barvu a tou pak vybarvuje "tabulku".

Výroba fanfrnochu z kelímku:


Protože pocházím z Chodska, jednu z hodin jsme také vyráběli fanfrnoch z kelímku od jogurtu, který si děti donesly, a vánočního lýka (lesklého) - jednoduše uděláte do dna dírku, protáhnete lýko, zavážete na uzlík, namočíte ruce a hrajete. :-)
Tím jsme doprovázeli jednak chodskou koledu Přicházím já k Vám, mám toto CD, ale s novým rokem jistě využijete i písničku Fanfr, fanfr, fanrnoch (Běží zajíc k jaboru), zajímavou nahrávku najdete i ZDE, můžete využít rondového principu s různými říkadly s vazbou k novému roku. S dětmi na 2. st. využiji aplikace mentimeter.com a budeme skládat ve skupinách čtyřverší s vazbou k novému roku/předsevzetí. Velmi jednoduchou a pěknou aranž pro orffovy nástroje najdete v publikaci Lenky Pospíšilové Český rok v lidových písních a říkadlech, buben nahradím hrou na fanfrnoch z kelímku.
Doplnění 11.1. - realizovala jsem v průběhu celého týdne na druhém stupni. Pro mě až překvapivé, jak to děti bavilo. Postup jsem natočila, v každé třídě něco, sestřihala, ale s každou třídou jsem dělala komplet během 1 hodiny všechny nabídnuté aktivity.


Protože děti hra na fanfrnoch opravdu hodně baví, hráli jsme i do skladby Pizzicato od L. Delibese, během ostatních témat chodily děti namáčet ruku do kyblíku s vodou na středu, aby jim to znovu hrálo:-)


To je protentokrát vše, příště se můžete těšit na aktivitu k Ledovému království, kterou poslala předevčírem Olga Kovaříková.







Komentáře

  1. Moc díky za vyčerpávající přípravu, to je na několik hodin!

    OdpovědětVymazat
  2. Joj! Ja som si to hneď upravila na slovenskú ľudovku. Ešte nemám texty, ale qr kód s piesňou ( V pondelok doma nebudem), ku ktorej si urobia body percussion už mám! Ďakujem krásne! Ste skvelé! Noc je dlhá, do zajtra stíham;).

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/

Populární příspěvky z tohoto blogu

B. Smetana - Vltava - aktivní poslech

Aktualizace: 21. 11. 2017 Díky Ivetě Koníčkové, která s dětmi natočila video z realizace Vltavy v 6.C a podělila se. Aktualizace: 4.9. 2017 Narazila jsem na krásnou Vltavu od Clarinet Factory. Aktualizace 10.6.2017 Protože jsem zjistila, že toto je nejvyužívanější článek, rozhodla jsem se jej rozšířit o další nápady, které jsem použila i na podzimním semináři Orffovy společnosti. 1) Losování a doprovod Vltavy na "nenástroje" Do středu třídy položím plastové talíře, bambusové tyče a igelitovou plachtu, pak nechám losovat kartičky, podle kterých utvoří tři skupiny a rozeberou si předměty ze země. Voraři - bambusové tyče, ti, co rýžují zlato - talíře a řeka - plachtu. Na tyče se hraje úderem o zem - představa odražení vorařů, na talířky nehty zespoda - jednou rukou držím a druhou přejíždím prsty, plachtu uchopí více lidí a vlní s ní v rytmu - volný pohyb. Nácvik nejprve "nasucho", potom do nahrávky viz partitura. První prodlouženou dobu hrají tyče, tři...

A. Vivaldi - Čtvero ročních dob aneb Zase jeden aktivní poslech.-)

Už začínám mít trochu špatný pocit, že zde v poslední době hodně vařím z populární hudby, a proto jsem se rozhodla podělit o poslech, se kterým jsem pracovala v sedmých třídách při seznámení s concertem grossem. Asi jako všichni, používám i já k tomuto Vivaldiho Čtvero ročních dob. Budu mít velkou radost, když se podělíte se svými nápady. Věřte, že já z tohoto sdílení mám také jen dobrý pocit:-) Motivace - Hra na tělo - bouřka To funguje pokaždé, když s dětmi dělám, mnoho z Vás jistě zná. Napodobujeme zvukově bouřku, děti hádají, co jim zvuk připomíná a vždy se trefí. Tření dlaní o sebe = zvedání větru před bouřkou Luskání = poprchávání Pleskání o stehna - déšť - zesilujeme Výskok/dupnutí/bouchnutí do lavice - hrom Práce s pracovním listem Začínáme Létem, abychom měli vazbu ke hře na tělo, používám grafický záznam a sestřih hudby pana prof. Herdena z My pozor dáme a nejen posloucháme. Vivaldi - Léto Videa s hudbou naleznete: 1. úryvek 2. úryvek 3. ú...

C. Saint Saëns - Karneval zvířat aneb Tipy pro aktivní poslech

Karneval zvířat je další z děl, kterému se žádný učitel nevyhne, navíc se hodí do tohoto období Masopustů. Můžete se jeho poslechem důkladně věnovat hudebním nástrojům, hudebně výrazovým prostředkům, pohybovým, instrumentálním i jiným na první pohled nehudebním aktivitám:-) Proto jsem se pokusila nasbírat co nejvíce aktivit, které by se Vám, stejně jako mně, mohly hodit:-) Pokud máte Vy nějakou oblíbenou aktivitu spjatou s tímto poslechem,  budu za ni velmi vděčná. Nejdříve nabídnu všehochuť k jednotlivým částem, pak pracovní listy k celku. Užitečná poznámka Blíží se víkendový seminář Orffovy společnosti  v Letňanech , který pravidelně navštěvuji a musím říci, že v praxi z něj vyžijete velmi dlouho! Je tam vždy skvělá atmosféra. Bývá rychle zaplněn, tak dlouho neváhejte:-) Již poněkolikáté mě zlobí formátování, doufám, že i přesto bude vše funkční. Šotka nemůžu odhlalit :-(  Úvod a Lví pochod a)Pro školkové a prvostupňové děti S menšími dětmi ch...