Ráda bych Vám v tomto článku nabídla pár her, které jsou využitelné napříč předměty a jednu aplikaci, která Vám umožní testovat bez zatížení "modrým světlem" a jednu písničku. Určitě čtěte až do konce. 😉
Aplikace Plickers:
Aplikace, která pracuje s papírem namísto displeje. Do online aplikace pouze napíšete seznam dětí, těm pak rozdělíte kódy podle přidělených čísel.
Každá hrana karty pak odpovídá jedné z odpovědí a) b) c) d). Free verze umožňuje 5 otázek, do kterých můžete vkládat i obrázky nebo videa. Otázky promítáte na interaktivní tabuli, ale lze se obejít i bez ní, máte jen na svém stole otevřený počítač. Děti Vám svou odpověď ukazují natočením karty, vy "pouze" naskenujete svým telefonem (stažená aplikace Plickers zde nutností) a vidíte přehledně kdo a jak odpověděl. Velmi dobře využitelné při formativním hodnocení, určitě vyzkoušejte. Neztratíte čas rozdáváním a startováním tabletů.
Hra Já mám, kdo má?
Již v minulém roce na mě vyskočila v zahraničních zdrojích hra Já mám, kdo má, ale neviděla jsem příliš velký přínos v tom "papouškovat" to, co vidím na kartičce. Pídila jsem se kvůli českému jazyku dál a došlo mi, že je takto využitelné téměř jakékoli znalostní domino. Na pravopis spojený se vzory podstatných a přídavných jmen může vypadat hra takto - pro soubor klikněte na obrázek.
Děti si losují kartičku a následně dítě se začátkem říká: "Já mám, Vidím Jirkovy psy, kdo má? Vidím otcovy pány?" a jde spojení napsat na tabuli, další říká: "Já mám, bez cizí pomoci, kdo má bez jarní kosti?" a jde také své spojení napsat na tabuli, takto poskládáme ve třídě celé domino a následně se věnujeme správnosti zápisů.
V hudební nauce by takto šla procvičit předznamenání stupnic, intervaly, notopis,... jistě přijdete na další varianty, zkoušela jsem takto využít i domino z RVP k hudebně výrazovým prostředkům, jen je třeba upravit první a poslední kartičku.
Snažila jsem posunout tuto aktivitu dál do čtenářské gramotnosti a došlo mi, že lze takto použít jakýkoli fiktivní rozhovor s hudebním skladatelem/historickou osobností. Jako zdroj mi posloužil časopis Časostroj, koupila jsem si na Slevomatu celý loňský ročník a Olga Kovaříková mi pěknou řádku rozhovorů poslala i z jiných ročníků, tak mohl vzniknout tento Dvořák, ale protože je za tím přepisem a formátováním dost práce, rozhodla jsem se nabídnout prostřednictvím učitelnice, stačí kliknout na obrázek, budu doplňovat o další.
Kdo byl v létě na LDHV SHV ČR, tak zažil naživo hru bingo v malé síti 3x3 pole, kterou děti velmi rychle nakreslí na papír/tabulku/sešit a můžete hrát pro utvrzení jakékoli terminologie, ale výborně funguje i pro čtení rytmických zápisů. Pro český jazyk může vypadat takto:Hudební varianta:
Pro devět polí potřebujeme 12 rytmů viz obrázek - ve třídě můžu promítnout nebo je mít na kartičkách na zemi.
a) Nejdříve všech dvanáct rytmů přehrajeme.
b) Děti vybírají 9 z dvanácti rytmů do tabulky.
c) Učitel vytleskává vybrané rytmy a děti v případě shody škrtají, mají-li vedle sebe trojici, volají bingo. Vítězí až v momentě, kdy zvládnou 3 rytmy opět vytleskat = dvojsměrné učení. Pokud udělá chybu, pokračuje se dál ve hře, než má trojici někdo další.
d) Vítězné rytmy využijeme jako doprovod hudby, můžeme převést jednoduché tleskání na složitější hru na tělo.
e) Tip - prezentace s posuvnými rámečky ke značení rytmů, se kterými dále pracujeme. Prezentaci najdete pod obrázkem.
Analogicky můžeme použít i na osvojení latinského názvosloví.
Využití kolíčkových karet
Na internetu se to hemží už několik let kolíčkovými aktivitami od kterých mě do včerejšího dne odrazovala pracnost - při představě, že dělám sadu do dvojic, a pak se mi všude válí kolíčky nebo svorky - nehnala jsem se do toho. Ale včera mi kolegyně Katka Kautská ukázala, jak jde tato hra využít jinak. Stačí Vám jedna sada, děti si rozlosují kartičky, kdy mají na rubu označenou odpověď. Chodí po třídě a potkávají se se spolužáky a zadávají si úkol z karty - když správně odpoví, kartu si bere. Cílem je nasbírat co nejvíce kartiček. Aby se netvořily fronty u šikovných dětí, je možné mít k dispozici "bank" s dalšími kartami, může se zapojit do hry i učitel, který pak karty dává potřebným a zapojuje děti, které by přišly příliš brzy o karty. V pondělí budu zkoušet na mluvnické kategorie sloves - stáhla jsem si materiál z učitelnice.
Můžete využít například materiály paní Kateřiny Hrabíkové, odkaz pod obrázkem.
Tuto hru vykopnu a uvidím, zda využijete. Opět na mě vypadla díky češtině, kde jsme takto procvičili slovesa, viz obrázek, myslím, že by mohli využít "naukáři" při procvičení intervalů, kdy bych do levé lišty dala tóniny a v notách počáteční tón intervalu a do horní lišty intervaly. Pravidla a původní verzi tohoto nápadu najdete ZDE.
Spirálové omalovánky a aplikace SpiralBetty
Znáte aplikaci, která Vám z jakékoli fotky udělá spirálovou omalovánku? Tak to je ona:-) Narazila jsem na ni v souvislosti s ponořením do Labyrintu J. A. Komenského. Udělala jsem i první sadu pro ty, co by chtěli šetřit časem, najdete pod obrázkem materiálu. Ve škole už jsem mnohokrát využila jako odměnu na konci hodiny, při suplování a se svou třídou máme rozpracované fotografie všech dětí, nikdo z dětí neví, koho maluje, následně poslouží k výzdobě.
Nástěnka s populárními osobnostmi a s vazbou na gramofonové desky je taky pěkná.
Na závěr písnička od výborné Joanne Hammil, kterou jsem objevila v létě a byla jsem tak drzá, že jsem Hammil oslovila, zda by neměla podklad a notový záznam a ona mi ho okamžitě poslala ještě s velkou radostí, že písničku budu šířit dál.
Originál:
Prezentace s podkladem se Vám otevře po kliknutí na obrázek. Snad Vám poslouží tak dobře jako mně. Doplnila jsem o doprovod na další nástroje a zkoušeli jsme i textovat a pohybovat se v protisměrných kruzích podle jednotlivých hlasů kánonu.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Zajímavé odkazy:
http://www.hudebnivychova.cz/