Dešťová hodina
Vi Životopis F. Chopina nadabovala O. Kovaříková
Chopin – Preludium Rain drop
Vi
Motivace paměťovka – nosím kapku (polystyrenovou kuličku) ve dvojici na mraku (novinách) a procházím mezi kartami s dynamickým popisem a snažím se zapamatovat terminologii. Když si všechny termíny pamatuji, usedám na židli v kruhu.
Pak vyzvu děti klasicky k tomu, aby všechny termíny, které si pamatují, zapsaly na papír, usouvztažňujeme a navazujeme hrou podle dynamických pokynů/pohybů těla na balónky a deštníky.
(Karty s dynamikou k tisku samostatný soubor.)
Pro starší
Využívám jako motivaci korespondenci
Nechám děti losovat proužek dopisu a ptám se, co to je? Kdo je autorem? Kdo adresátem? Na základě korespondence vymezíme krásně romantika i romantismus. O Chopinovi v době covidu vyšel skandální pořad Chopinovi muži: Chopin’s love letters to men ‘deliberately’ hushed up, claims new programme - Classic FM, který tvrdí, že byl Chopin homosexuál, ale protože jde o polskou ikonu, není možné se "dopátrat" pravdy. V této návaznosti používám i duhové deštníky a duhový padák.
Hodí se i hra Já mám, kdo má, pro kterou jsem vytvořila fiktivní rozhovor s F. Chopinem
Pokud by Vám nevyhovoval formát karet, zašlu ráda větší:-)
Tip
Ke vzniku skladby Rain Drop naleznete příběh G. Sandové v knize Milostná sonáta.
Pustím skladbu ještě jednou, tentokrát se
snažím vybrat bloba, který odpovídá náladě skladby. Tento Willsonův psychologický test výborně slouží i k interpretaci literárních děl, pomáhá s pojmenováním emocí.
Na horkých střechách zasyčel déšť,
jako když hoří suchá tráva.
Promoklá tramvaj odbíjí šest,
na město tiše poprchává.
Jdu sama v dešti, za řekou hřmí
Ne, nevadí mi zmoklá hlava.
Jen se mi zdají bláznivé sny,
že prší na město voňavá tráva
Potichu si zpívám
do rytmu deště
náhodná slova
o zmoklém městě
Jdu, nevím vůbec kam
a s každou kapkou
zas znova začínám.
Pod polštář dám si až půjdu spát
blues o dešti, v němž voní tráva.
Snad se mi bude celou noc zdát,
že venku tiše poprchává.
a) Hra s dynamikou – se zavřenýma očima reagujeme na hlasitost deště, jeho zesilování a zeslabování.
c)
Hra podle kapek/deštníků – malá kapka TY, velká kapka TÁ
Hra na ozvěnu – kapky
čtou rytmy, jak ukazuje učitel a deštníky je po nich opakují, pak se vymění,
deštníky čtou rytmický zápis a kapky ho po nich opakují.
Losování říkadel/pranostik – jejich rytmizace na balónky a deštníky, hra na tělo
Medardova kápě,
čtyřicet dní kape, Déšť na Víta
– špatný budou žita, Přinese-li déšť svatá
Helena, bývá otava dlouho zelená, Slunce peče - déšť poteče
a) rytmizace jednotlivých pranostik ve skupinách
b) kánon s říkadlem Medardova kápě
c) propojení říkadel do vícehlasu
Výborně se hodí Dešťová písnička L. Pospíšilové z publikace Ententýn a Mandolína – propojení v rondo s pranostikami.
a) Jednodušší
a)
Poslouchat a seřadit pomíchané proužky – možné
nalepit, pak ukazovat.
b)
Malovat do vzduchu.
c)
Malovat na záda spolužákovi.
Zdroj
nápadu: (17)
Fryderyk Chopin - Kontredans Ges-dur - Zabawa grafomotoryczna - YouTube
a)
Vybírání karet k sestřihům - mám vytisknuto každé téma na A4
Sestřihy:
Téma A https://youtu.be/RXV9L8sEsR0
Téma B https://youtu.be/T5u0BsLp89M
Téma C https://youtu.be/A2Kr81UoYHY
Téma D https://youtu.be/S1Rvc4JAwQo
b)
Prstem po grafickém záznamu/ malování na záda podle videa s průběhem
c)
Rozdělení do skupin, každá skupina obdrží QR
kód a jejím úkolem je vymyslet pohyb ke grafickému záznamu s deštníky na
hudbu z QR kódu.
d) Přehrání celé skladby s pohybem jednotlivých skupin.
Hra s pruhy modrého krepového papíru – pohybovka, vlny
·
Zkouším poslat po pruhu kapku kamarádovi (polystyrenovou kuličku) – do dvojice 1 pruh.
·
Vlníme ve dvou řadách – v každé ruce
jeden pruh, vlnění s krepovým papírem vypadá velmi efektně.
· Vhodný poslech – Etuda Oceán, tento poslech využívám i při práci s plachtou.
Hra s padákem:
Pokud jste ještě nezařadili hru s padákem na 2. st., určitě se toho nebojte, šlo o nejhezčí hodiny loňského roku. Videí naleznete celou řadu.
a) vlny a vlnky - improvizované vlnění s plachtou
b) na 4 doby velký padák ke stropu a zpět k zemi
c) podobně jako u b, ale jdeme do středu a zpět, čímž vytvoříme hřib
d) rozdělíme se na 1. a 2. a podbíháme proti směru hodinových ručiček na první volné místo
e) 1. na zem do středu pod plachtu a 2. nad nimi dělají osvojené prvky s plachtou
d) stan - nabereme vzduch pod padák a přisedneme všichni k zemi
f) před opakováním aktivity je třeba skupinu zklidnit, proto zařazuji teambuildingovou aktivitu - usaďte molitanový míč do středu plachty, to výborně promění dynamiku třídy.
Mrak
- aktivita, ke které mě inspirovala na podzimním semináři ČOS jiným pokusem s kapátky Monika Václová
·
kapání na zvuk trianglu do pěny na holení na hladině vody ve sklenici, pouštím k tomu Nocturna.
Hra na bambusové tyče do nahrávky - metodiku k tyčím naleznete v článku k Bella Ciao.
- od jednoduchých rytmů ve 4/4 taktu ke složitějším
Už jsme tuto skladbu slyšeli? :-)
Toto je velice zajímavé, ale já jsem se nedávno rozhodla, že se naučím hrát na nějaký hudební nástroj. Proto jsem si pořídila akustickou kytaru, která se mi líbí již od dětství, ale nikdy jsem se k hraní na ní nedostala. Můj kamarád je hudebník tělem i duší, a tak doufám, že on mě naučí hrát.
OdpovědětVymazat